سه شنبه ۹ شهريور ۱۴۰۰ ۲۱:۴۸
۰
زخم های بیکاری در جنوب شرق کشور؛

جولان نیسان های قاچاق سوخت و سرمایه هایی که هدر می رود/"رزاق"؛ ناجی معیشت مرزنشینان و کابوس مافیای سوخت

سال هاست به واسطه نبود فرصت اشتغال سرمایه های بسیاری از مردم سیستان و بلوچستان در مسیر قاچاق سوخت هدر می رود، سوختی که از دیگر استان ها روانه این خطه می شود و جز مصیبت ثمره دیگری برای مردمانش ندارد.
جولان نیسان های قاچاق سوخت و سرمایه هایی که هدر می رود/"رزاق"؛ ناجی معیشت مرزنشینان و کابوس مافیای سوخت
به گزارش پهره به نقل از عصرهامون؛ سالیان درازی است که سیستان و بلوچستان گرفتار معضلی به نام قاچاق سوخت شده، فراوده هایی که سهمیه مازاد دیگر استان هاست و با توجه به نیاز پاکستان به قصد خروج غیرقانونی از کشور به سمت این خطه قاچاق می شود و مشکلات زیادی را برای مردمان آن به بار آورده است.

متاسفانه به دلیل جولان نیسان های حامل فراورده های نفتی قاچاق، در بیشتر محورهای این استان هر روز شاهد تصادفات و به خطر افتادن جان بسیاری از مردم هستیم، مردمی که خیلی ها به قصد سفر و با سرعت مطمئنه به سمت مقصد حرکت می کنند، اما طعمه خودروهای شوتی قاچاق سوخت می شوند.   

متاسفانه هم مرز بودن استان با پاکستان و گرانی سوخت در آن سوی مرز به این معضل دامن می زند، این در حالی است که می توان از فرصت مرز در زمینه اشتغال پایدار گام برداشت و از خروج این سرمایه ملی به صورت قاچاق جلوگیری کرد.

در همین راستا سپاه طرحی را با عنوان "رزاق" آغاز کرده که در توزیع عادلانه مزایای مرز، ثمراتی را برای مرزنشینان به همراه داشته، طرحی که روزنه امید را در دل بسیاری روشن کرده و می تواند معیشت مرزنشینان، اقتصاد و شرایط اشتغال منطقه را متحول کند و مدت هاست به کابوسی برای خواب خوش مافیای سوخت تبدیل شده، به طور قطع در صورت تداوم و اجرای گسترده تر می تواند خط بطلانی بر این معضل خطرناک بکشد.

تاثیر بی نظیر طرح رزاق در کاهش قاچاق سوخت

محمد محبی، دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ما بیان کرد: اجرای طرح رزاق توسط سپاه، اقدام های نظارتی و مرزی و انسداد گذرگاه هایی که در حوزه قاچاق سوخت استفاده می شد، کاهش قاچاق فراورده های نفتی را رقم زده است. 

وی ادامه داد: به واسطه این اقدام ها و به ویژه اجرای طرح رزاق توسط سپاه، توانستیم سال گذشته ۲ میلیون لیتر فراورده را از شرکت نفت به روش قانونی تامین کنیم و در مناطق مرزی به قیمت منطقه ای و پایه به فروش برسانیم، سود حاصله به خانواده های مرزنشین تعلق می گیرد. 

این مقام مسئول با بیان این که هدف ما تامین قانونی نیاز پاکستان است که این مهم سبب کاهش قاچاق می شود، اظهار کرد: هر اندازه کنترل و نظارت در مناطق مرزی بیشتر باشد، تاثیر مثبتی بر کاهش قاچاق به ویژه سوخت دارد. 
 

ایجاد معضل اجتماعی در صورت بی توجهی به اشتغال پایدار 

وی اضافه کرد: پاکستان طی دو سال اخیر اقدام هایی را جهت انسداد مرز آغاز کرده و مرز به طور کامل بسته خواهد شد، با این طرح ریسک قاچاق در سیستان و بلوچستان به شدت بالا می رود و شاهد از بین رفتن شغل های کاذب خواهیم بود، اما اگر دستگاه های متولی برای اشتغال برنامه نداشته باشند یک معضل اجتماعی ایجاد خواهد کرد. 

محبی اذعان کرد: اقدام هایی در حوزه اشتغال پایدار و اقتصاد در بخش راه، معادن و گاز صورت گرفته که البته بهره مندی از ظرفیت های موجود به همت مردم نیز وابسته است، انتظار می رود صاحبان سرمایه و گفتمان، مردم را به راه اندازی کارگاه های کوچک جهت ایجاد مشاغل پایدار تشویق کنند.
سرمایه هایی که هدر می رود

وی گفت: ظرفیت های بی نظیری همچون معادن و راه اندازی صنایع معدنی نیز از جمله فرصت های اشتغال این خطه است که سبب می شود، سرمایه های مردم استان به سمت مشاغل پایدار سوق پیدا کند و در مسیر سوخت کشی، خرید ماشین زامیاد و ... نرود، چراکه با توجه به سیاستی که پاکستان در پیش گرفته ماندگار نخواهد بود و سرمایه شان هدر می رود.

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز سیستان و بلوچستان اضافه کرد: در نقاطی که طرح رزاق اجرایی شده، سوخت قاچاق امکان خروج ندارد و تعیین کننده قیمت نیز خودمان هستیم که دستاورد بزرگی است، اگر وزارت نفت بتواند به موقع سهمیه سوخت را تامین کند، شاهد قاچاق نخواهیم بود.

گره گشایی از مشکلات معیشتی مرزنشینان

وی با اشاره به تاثیر طرح رزاق بر درآمدزایی مرزنشینان، گفت: کمترین سود ماهیانه هر مرزنشین ۲ میلیون تومان بوده که با انسداد مرز شرایط بهتر می شود و سود بیشتری عاید مردم خواهد شد که می تواند گره های معیشتی را بگشاید و برای توسعه اشتغال و هدایت سرمایه به سمت مشاغل سالم مثمر باشد. 
 

قاچاق سهمیه مازاد دیگر استان ها و مصیبت سیستان و بلوچستان

محبی با بیان این که آنچه اهمیت دارد، توانمند کردن خانواده هاست، اظهار کرد: سوخت هایی که قاچاق می شود مازاد سهمیه کرمان، اصفهان، تهران و دیگر استان هاست، اگر آنجا کنترل شود مصیبت را در این استان شاهد نخواهیم بود، چراکه سهمیه سیستان و بلوچستان برای مصرف مردم بوده، به همین دلیل تمام تمرکز در گلوگاه و عمق استان است.

وی افزود: در سال گذشته، ۴ هزار و ۵۴۸ خودرو توقیف، ۲۴۸ مرکز دپو کشف، ۲۰۵ باند سازمان یافته متلاشی و ۷۲ پرونده بالای ۵۰۰ میلیارد تومان تشکیل و ۳۱۴ تانکر حامل قاچاق فراورده نفتی توسط نیروی انتظامی کشف شده  است.

این مقام مسئول بیان کرد: ریسک قاچاق قبل ورودی و در گلوگاه ها صورت می گیرد، به گونه ای که ۹۲ درصد کشفیات توسط نیروی انتظامی در عمق استان و گلوگاه ها صورت گرفته و هشت درصد متعلق به مرز است.

وی تاکید کرد: اقدام هایی که سپاه، قرارگاه قدس و ارتش پاکستان برای انسداد مرز در بالغ بر ۴۰۰ کیلومتر نقطه مرزی انجام داده اند و افزایش نظارت ها از سوی سپاه در کشور، در عمل گذرگاه های قاچاق سوخت که مورد سوء استفاده قرار می گرفت، بسته شده است.
 

انهدام ۵۴ باند قاچاق سوخت

سردار احمد طاهری، فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان نیز گفت: قاچاق انسان و سوخت یکی از معضلات جدی استان است که در آینده نزدیک برخورد قاطعی با این معضل خواهیم داشت.

وی ادامه داد: متاسفانه شاهد تردد خودروهای سوخت کش بدون پلاک یا با پلاک مخدوش در جاده ها هستیم که اقدام هایی در دستور کار قرار گرفته، در همین راستا از ابتدای امسال ۵۴ باند قاچاق سوخت متلاشی و ۹۱۴ نفر دستگیر شدند، ۸۶۰ خودرو و ۵۷خودروی تانکر دار نیز توقیف شده است.

انتهای پیام/ 
کد مطلب: 428631