معاون استاندار و فرماندار ویژه مطرح کرد؛

سیستان و بلوچستان و گام‌های بلند در مسیر اوج/رشد شاخص هاي توسعه ایرانشهر نيازمند توجه ويژه است

13 شهريور 1400 ساعت 8:26

علی شعبانی گفت: سیستان و بلوچستان و خصوصا ایرانشهر پ در دوران گذار خود از محرومیت قبل از انقلاب به توسعه بعد از آن گردنه‌های سخت را پشت سر گذاشته و اکنون با گام‌های بلند حرکت به سمت اوج توسعه را آغاز کرده است.


علی شعبانی، معاون استاندار و فرماندار ویژه ایرانشهر در گفت و گو با خبرنگار پهره بیان کرد: این شهرستان سومین شهر پر جمعیت سیستان و بلوچستان بوده که مستعد ترین نقطه توسعه پس از چابهار ( سبب وجود دریا)، متنفذ و محوری منطقه جنوب استان از بعد فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی است.

وی افزود: ایرانشهر برای حدود یک میلیون نفر، جوانترین و مستعدترین شهرستان از بعد نیروی انسانی؛ دارنده بالاترین ظرفیت منابع عالی آب و خاک و توسعه کشاورزی و صنعتی؛ قطب صنعتی استان پیش از انقلاب تاکنون( بدون احتساب سرمایه گذاری های عظیم صنعتی چابهار که در یکی دو سال آینده به بار می نشینند) بوده است.

این مقام مسئول تصریح کرد: ایرانشهر دارای زمینه گسترده ترین شبکه ترانزیتی و ظرفیت بسیار چشمگیر ذخایر معدنی فلزی، غیر فلزی و بعضا کمیاب، ظرفیت های بسیار ارزشمند دانشگاهی؛ یکی از سه کانون و قطب خدمات بهداشتی و درمانی و آموزش پزشکی و تربیت نیروی انسانی بخش؛ دارای پیشینه افتخار آمیز پیوستگی با نظام اسلامی و رهبری انقلاب، مدظله العالی و فرهنگ و هویت ملی ایرانی_ اسلامی؛ پیشینه درخشان میزبانی ولایت در پیش از انقلاب اسلامی و کارکرد ولایت مداری روشن از بدو پیروزی انقلاب تا کنون را دارد.

شعبانی با بیان اینکه با وجود این همه، ایرانشهر رشد معقول مورد انتظار را نداشته است، اضافه کرد: این شهرستان به لحاظ وسعت، برابر پنج کشور اروپایی کوچک است و در دو دهه نخست انقلاب، پویا بوده، صنعت، دامداری، کشاورزی، خدمات، کارگاه های صنعتی و خدماتی کوچک، توسعه زیرساخت های آبی و عمرانی در آن مورد توجه هستند‌، اما از دهه دوم پیروزی انقلاب، روند توسعه این منطقه سیر کند و در برخی زمینه ها روند قهقرایی را طی کرد.

فرماندار ایرانشهر تصریح کرد: بافت بلوچ از سال ۸۳ در پی حادثه از چرخه خارج شده بود و دامداری های بزرگ و شاخص تعطیل و از گردونه خارج شدند، توسعه کشاورزی و باغداری به روند معمولی افتاد و کارگاه های مختلف به تدریج تعطیل شدند، به طوری که امروز حدود یک سوم آن ها فعال هستند.

وی افزود: توسعه دانشگاه ها سیر کند و بطیی پیدا کرد و رودخانه بمپور- شریان اصلی و نماد حیات پویای منطقه- خشک شد، چاه های عمیق و نیمه عمیق افزایش یافتند، روند مطالعه و توسعه فعالیت های معدنی کند شد و شاید بتوان دلایل متعددی را برای اين موضوعات بر شمرد.

شعبانی خاطر نشان کرد: اما مدیریت ناصحیح و نگرش امنیتی به منطقه ایرانشهر، قطعاً در صدر دلایل قرار می گیرد و توقف ۱۷ ساله بافت بلوچ، خشک شدن بمپور، رکود فعالیت های دام و کشاورزی، عدم پویایی بخش معدن، توقف غیر کارشناسی کشت پنبه برای بیش از چهار دهه و در کنار آن اصرار و تلاش ناموفق برای تجمیع و اسکان عشایر در نقاطی جز قلمرو خودشان، حوادث امنیتی که برای همیشه قلب و خاطر مردم و استان را جریحه دار کرده، مدیریت نامناسب چالش های سیاسی و امنیتی را از جمله دلایل عقب ماندگی این منطقه دانست.

وی بیان کرد: اما در برابر این موارد، مهم ترین مشکل به نظر من، وجود خلأ و کاستی عمده در بعد مدیریتی نسبت به شهرستان ایرانشهر بوده است، تعدادی یا بیش تر مدیران این منطقه در سال های گذشته دارای تخصص، دانش فنی و اجتماعی، انگیزه، تلاش، برنامه و احتمالاً علاقه برای توسعه این حوزه نبودند.

معاون استاندار استاندار فرماندار ویژه ایرانشهر عنوان کرد: در سفر ۹۳ دولت به این شهرستان، پتروشیمی برای این منطقه تصویب، ولی پیگیری و عملیاتی نشده و کارخانه سیمان چند بار طرح و افرادی از قبل آن متنعم شدند اما نتیجه، هیچ بوده است.

وی افزود: برخی معادن پس از چند دهه فعالیت، در توسعه ایرانشهر سود و ثمری نداشتند و حاصل این نگاه، خروج سرمایه های مادی و معنوی از شهرستان بوده است و این روند که اثر آن بیش از همه در حوزه توسعه اقتصادی، شهری و مدنی مشهود است، این منطقه را از شهرستانی پویا به ایستا تبدیل کرده بود.

این مقام مسئول تصریح کرد: شهرستان ایرانشهر دارای استعدادهای ویژه و ممتازی برای توسعه ملی و منطقه ای بوده که در صدر همه قابلیت کشاورزی از جمله زراعت، باغداری، دام و طیور و گونه های ارزشمند خرما، غلات، دانه های روغنی، علوفه، پنبه، کشت های صنعتی، قابلیت توسعه دامداری های دام سنگین و صنعتی، طیور هستند.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: صنعت، تولید کنسانتره آهن ( تر و خشک) و فولاد، صنعت پتروشیمی، سیمان، صنایع وابسته به محصولات کشاورزی به ویژه درخت نخل، محصول خرما، دانه های روغنی، دامداری و فرآورده های گوشتی، صنایع غذایی به خصوص با رویکرد صادرات، صنعت پنبه پاک کنی، صنایع پوشاک( با توجه به وجود صنایع فراگیر بلوچ و سیاست دولت بر ایجاد قطب ششم پوشاک کشور در استان با محوریت شهرستان ایرانشهر)، با رویکرد مصرف داخلی و صادرات و فاز دوم صنایع فراگیر بلوچ- بافندگی، با ظرفیت تولید بیست میلیون متر مربع پارچه در دست اقدام بوده که مقرر است اوایل ۱۴۰۱ به اتمام و بهره برداری برسد.

وی اضافه کرد: بنابر مطالعات آمایش سرزمین، سیستان و بلوچستان قطب صنعت حمل و نقل و ترانزیت تعریف شده و در این میان ایرانشهر با توجه به موقعیت نسبت به سه کانون اصلی بندری و صنعتی استان منطقه آزاد تجاری- صنعتی چابهار، سواحل مکران، و منطقه آزاد تجاری- صنعتی سیستان و با توجه به ظرفیت بزرگ مرز در این مناطق می تواند نقش بسیار مهم پشتیبانی و اجرایی ایفا کند.

وی تصریح کرد: ایرانشهر به لحاظ محورهای ارتباطی، چابهار- ایرانشهر- زاهدان- مشهد، آسیای مرکزی؛ ایرانشهر- نیکشهر- چابهار؛ ایرانشهر- بزمان- کرمان- تهران؛ ایرانشهر- بزمان- گوهرکوه- زاهدان- سیستان، افغانستان؛ ایرانشهر- بمپور- دلگان- کرمان و...؛ ایرانشهر- بمپور- جلگه چاه هاشم( دلگان)- جنوب کرمان- هرمزگان؛ ایرانشهر- مهرستان- سراوان- پاکستان؛ ایرانشهر- راسک- پیشین- پاکستان؛ ایرانشهر- بمپور- لاشار- بنت- نیکشهر- زراباد؛ ایرانشهر- بمپور- لاشار- بنت- نیکشهر- چابهار؛ دارای گسترده ترین شبکه ارتباطی و حمل و تقل و ترانزیت است.

وی اضافه کرد: به علاوه به لحاظ حجم فعالیت ها در چابهار و سواحل، نیاز به مرکز بزرگ پشتیبانی و لجستیک و واسط و بارانداز و انبار و... برای حوزه حمل و نقل و ترانزیت بین المللی کریدور های شمال- جنوب( اقیانوس ها - ایران- آسیای مرکزی و ماورای خزر) و شرق- غرب( آسیا- ایران- اروپا) است که با توجه به موقعیت و قابلیت شهرستان های جنوب، این نقش در مطالعات آمایش برای ایرانشهر تعریف شده است.

وی گفت: ایجاد بندر خشک و طرح جامع حمل و نقل تحت عنوان دهکده لجستیک حنوب شرق در ایرانشهر، از ظرفیت بسیار مهم و اولویت دار است و این ظرفیت های بزرگ با توجه به وجود زیر ساخت های اصلی چون راه ترانزیتی، راه آهن، فرودگاه، و محورهای اصلی ارتباطی شهرستان، روشن تر قابل ادراک هستند و ضرورت تسریع اتمام و تکمیل این پروژه ها در این حوزه را نشان می دهد.

به گفته شعبانی، صنایع کوچک و بسته بندی، فرآوری، تولیدی مبتنی بر محصولات منطقه که دارای ظرفیت بالا ولی در سنوات گذشته افت پیدا کردند و نیازمند باز آفرینی و شکوفایی و افزایش ظرفیت تا قابلیت واقعی آن ها است.

وی خاطرنشان کرد: فناوری های نوین و دانش بنیان ایرانشهر به لحاظ نیروی مستعد جوان، مراکز دانشگاهی، ظرفیت های متنوع اقتصادی و علمی و طبیعی پایه ای بسیار ارزشمند برای توسعه پارک های علمی و فناوری و فعالیت های دانش بنیان است که در چند روز گذشته، دو مرکز فناوری های نوین بهره برداری شد و بنیان یک مرکز بزرگ علمی و فناوری با سرمایه گذاری حدود ۵۰ میلیارد تومانی با موافقت سه جانبه استانداری استان، معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور و وزارت صمت، در کنار مجموعه بافت بلوچ نهاده شد و در دست پی گیری است.

فرماندار ایرانشهر گفت: این شهرستان به لحاظ توسعه شهری، ساماندهی حاشیه نشینی و سکونتگاه های غیر رسمی، زیرساخت های خدمات رفاهی شهر از جمله سامانه و مرکز پردازش پسماند، میادین میوه و تره بار و دام، کشتارگاه صنعتی و بسته بندی فرآورده ها، مجتمع های ساماندهی مشاغل آلاینده، زیرساخت های حمل و نقل شهری و ترافیک، سایت اداری، توسعه و بهسازی معابر شهری، توسعه فضای سبز، روشنایی شهری، سیستم های کنترل نامحسوس، اصلاح تاسیسات آبفا، زیرساخت های هدایت رواناب ها، ساماندهی محلات، ارتقای شهرداری و ایجاد مناطق شهرداری، زیرساخت های توسعه گردشگری، ساماندهی نظام حقوقی مالکیت های اراضی و...، سیستم پرداخت حقوق و عوارض قانونی نیازمند توجه و کمک ویژه است.

وی اضافه کرد: با روند درآمدهای فعلی نهادهای عمومی غیردولتی این انتظارات قابل حصول نیست، لکن بدون تحقق آن ها، انتظار تبدیل ایرانشهر به شهری قابل قبول از حیث شاخص‌های شهری توسعه یافته، چندان شدنی به نظر نمی رسد.

این مقام مسئول عنوان کرد: در بعد علمی و دانشگاهی با توجه به موافقت ارتقای دانشگاه ولایت ایرانشهر به سطح دانشگاه جامع، این می تواند افق روشنی در بعد ارتقای بنیان علمی و تربیت نیروی متخصص باشد.

شعبانی گفت: در دو سه سال اخیر ایرانشهر باز مورد توجه ویژه قرار گرفت به ویژه صنعت، بهداشت، دانشگاه ها و برخی زیرساخت های دیگر توسعه، امیدوار هستیم با عنایت ویژه و هدایت دولت انقلابی و مشارکت مردم به ویژه سرمایه گذاری بخش خصوصی و نخبگان بومی، در آینده ای نه چندان دور شاهد تحولات مهم و چشمگیر در این منطقه باشیم.

انتهای پیام/


کد مطلب: 428644

آدرس مطلب: https://www.pahreh.ir/news/428644/سیستان-بلوچستان-گام-های-بلند-مسیر-اوج-رشد-شاخص-هاي-توسعه-ایرانشهر-نيازمند-توجه-ويژه

پهره
  https://www.pahreh.ir