يکشنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۰ ۱۱:۲۸
۰
ضربه سنگین کرونا بر پیکر مقصد گردشگران؛

دمیدن جان دوباره به گردشگری بهشت گمشده ایران با واکسیناسیون/سیستان و بلوچستان مقصد سفرهای هوشمند در پساکرونا می شود

کرونا بر پیکر گردشگری سیستان و بلوچستان ضربه های سنگینی وارد کرد، اما روند رو به رشد واکسیناسیون و تغییر رنگ نقاط مختلف این خطه که به بهشت گمشده اگردشگری ایران شهره شده، جان تازه ای به این عرصه بخشیده است.
دمیدن جان دوباره به گردشگری بهشت گمشده ایران با واکسیناسیون/سیستان و بلوچستان مقصد سفرهای هوشمند در پساکرونا می شود
به گزارش پهره به نقل از عصرهامون؛ کرونا طی قریب به دو سال گذشته آسیب های زیادی را به نقاط محتلف دنیا وارد کرد، در این میان حوزه گردشگری نیز از این خسارت ها بی نصیب نماند و در واقع می توان از این صنعت به عنوان یکی از قربانیان بزرگ این ویروس منحوس یاد کرد.

اما سیستان و بلوچستان با ظرفیت های بکر و جلوه های بی نظیر گردشگری اش که به سرزمین عجایب و بهشت گمشده گردشگری ایران شهره شده و قرار بود به مقصد گردشگری ایرانیان تبدیل شود، نیز در این وادی متحمل خسارت های زیادی شد. 

اما با آغاز واکسیناسیون و روند رو به رشد آن در دولت سیزدهم همان گونه که امیدها به بسیاری از بخش های جامعه برگشت، جان تازه ای به گردشگری نیز دمیده شد و با تغییر رنگ نقاط مختلف این سرزمین کهن شرایط برای حضور گردشگران بیش از پیش فراهم شد. 

آسیب های کرونا بر گردشگری

مجتبی میرحسینی، معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ما در این باره بیان کرد: گردشگری امروز یکی از علمی ترین و تخصصی ترین فعالیت های تاثیر گذار در حوزه اشتغال و رشد اقتصادی است. 

این مقام مسئول افزود: گردشگری ماهیت فرابخشی دارد و یک صنعت چتری محسوب می شود، یعنی اگر یک گوشه چتر سوراخ شود نمی تواند به محصول نهایی خود برسد. 

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان بیان کرد: بنابراین حوادث مختلف بر روی گردشگری تاثیرگذار هست، موضوع کرونا هم در این ۲ سال به شدت به گردشگری آسیب زده است.

میرحسینی بیان کرد: محصول گردشگری کالا نیست و قابلیت ذخیره سازی ندارد، خیلی از کالاهای تولیدی در صنایع دیگر اگر بازار تعطیل می شد باز هم امکان فروش کالا در زمان دیگری وجود داشت، اما در گردشگری این قابلیت وجود ندارد و زمان و هزینه دو مولفه مهم در گردشگری است و از دست دادن زمان سبب بروز خسارت های زیادی می شود. 
 

خسارت به تاسیسات گردشگری

وی ادامه داد: تاسیسات گردشگری در این مدت متحمل خسارت های زیادی شدند و اگر درآمد جانبی داشتند با کمک آن توانستند مجموعه خود را سرپا نگه دارند. 

این مقام مسئول بیان کرد: اقدامی که در ستاد گردشگری، ستاد استانی کرونا و ستاد ملی کرونا که وزارتخانه دنبال کرد این بود که تاسیسات گردشگری از چرخه خدمت حذف نشود، زیرا اوایل شیوع کرونا و حتی بسیاری از زمان هایی که صنف ها تعطیل می شد تلاش کردیم گردشگری را در صنوف اول نگه داریم.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان اظهار کرد: زیرا به رغم توصیه عای انجام شده سفر در هر صورتی انجام می شود و لازم است واحدهایی که دارای مجوز هستند از چرخه خارج نکنیم و بتوانیم سفرهای هدفمند هوشمند و کنترل شده داشته باشیم. 

میرحسینی بیان کرد: ابتدا مقاومت هایی وجود داشت، در برخی از مواقع که استان قرمز بود و برای ادامه فعالیت تاسیسات گردشگری تابع دستورات ستاد ملی کرونا بودیم و امکان اینکه ما از استان همجوار گروه بیاوریم وجود نداشت، زیرا در ورودی استان ها و شهرهایی که قرمز بودند سفر لغو شده بود و تورهای گردشگری نمی توانستند وارد شوند. 

وی ادامه داد: بر این اساس می توان بسته های تشویقی و حمایتی بهتری را برای حوزه گردشگری در نظر گرفت، پنج مورد عناصر اقتصاد مقاومتی شامل عدالت، مردمی بودن، دانش بنیان بودن، درون زایی و برون نگر بودن همه این مولفه ها در حوزه گردشگری ظهور و بروز دارد.
 

توزیع عادلانه ثروت در گردشگری

این مقام مسئول افزود: گردشگری به صورت عادلانه توزیع ثروت را انجام می دهد، وقتی گردشگر خارجی وارد کشور شده و در نقطه ای دورافتاده وارد اقامتگاه بوم گردی روستایی می شود مستقیم ارز را وارد خانواده روستایی می کند.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان گفت: انجام واکسیناسیون عمومی، استانداردسازی تاسیسات گردشگری، ارتقای کیفیت آن ها و اعتمادسازی برای مردم در زنجیره تامین خدمات گردشگری که بتوانند سفرهای مسئولانه ایمن انجام دهند بخش دیگری از خدمات گردشگری است که در حوزه سیاست گذاری و برنامه ریزی ما هم همین راه را ادامه می دهیم. 

میرحسینی اظهار کرد: کرونا ادامه دار است، اما با بسته های جدیدی که طراحی می کنیم و سفرهای ایمنی که تبلیغ می شود با رعایت شیوه نامه های بهداشتی و گردشگری تلاش می کنیم این صنعت در استان رونق گیرد.

وی ادامه داد: کرونا گردشگری را به روستاها وارد کرد، در سیستان و بلوچستان هم جمعیت غالب در نقاط روستایی و عشایری است و می توانند از این ظرفیت بیشتر استفاده کنند، یکی از نقاط قوت سیستان و بلوچستان عناصر هویتی، فرهنگی و تمدنی است که به عنوان پس انداز ملی ما محسوب می شوند. 

این مقام مسئول عنوان کرد: برای اینکه در پسا کرونا بتوانیم به یکی از مقاصد محبوب گردشگری تبدیل شویم باید اندیشه را به انگیزه تبدیل و مهارت را در فعالان گردشگری ارتقا دهیم، مهارت موقعیت جهانی ایجاد می کند و در کنار جهش تولید باید جهش مهارت ایجاد کنیم، با آموزش هایی که برگزار می شود در حوزه گردشگری بر این موارد هم تاکید کردیم و امیدواریم با اقداماتی که انجام می شود در نیمه دوم سال شرایط برای سفرها بهتر شود. 

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان گفت: در این دوران کرونا در کنار مسائل و مشکلاتی که در حوزه نرم افزاری داشتیم و کاهش سفر به بخش زیرساخت های گردشگری استان توجه داشتیم.

انتهای پیام/
کد مطلب: 428932
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *