شنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۰ ۱۲:۳۱
۰
رقیبی خطرناک برای کتاب؛

تازیانه شبکه های اجتماعی بر پیکره سرانه مطالعه/معضلی که کمبود زیرساخت های کتابخوانی به آن دامن می زند

گسترش استفاده از فضای مجازی نه تنها نتوانسته فرهنگ کتاب و کتاب خوانی را گسترش دهد، بلکه انگیزه های لازم برای مطالعه را کاهش داده و به رقیبی خطرناک برای کتاب تبدیل شده است.
تازیانه شبکه های اجتماعی بر پیکره سرانه مطالعه/معضلی که کمبود زیرساخت های کتابخوانی به آن دامن می زند
به گزارش  پهره به نقل از عصرهامون؛ فضای مجازی علی الرغم این که در شرایط این روزهای جامعه جهانی توانسته روند اجرای بسیاری از برنامه ها را تسهیل کند، اما با آسیب های زیادی نیز همراه بوده، یکی از مشکلات جدی آن دور شدن مردم از فرهنگ مطالعه است.

اما نه تنها شاهد تازیانه های این رقیب خطرناک بر پیکره سرانه مطالعه هستیم، بلکه کمبود زیرساخت های کتابخانه ای به این معضل بیشتر دامن می زند، چراکه هستند هنوز کسانی که ورق زدن کتاب و ساعتی مطالعه به دور از هیاهوی دنیای رنگارنگ مجازی می تواند حالشان را بیش از هر چیزی خوب کند، اما کمبود امکانات امانشان را بریده است.

این موضوع در سیستان و بلوچستان و به ویژه زاهدان به یکی از مشکلات و دغدغه های جدی برای مردم کتاب دوست این کلانشهر تبدیل شده است، به گونه ای که فرسنگ ها با میانگین سرانه زیرساخت های کتابخانه ای فاصله دارد.

فضای مجازی به رقیبی خطرناک برای کتاب

حسن سپاهی، رئیس شورای شهر زاهدان در این باره بیان کرد: سرانه مطالعه یکی از شاخص های رشد، توسعه و پیشرفت فرهنگی کشور و هر منطقه ای است، متاسفانه در جامعه ما قیمت کتاب آنقدر افزایش پیدا کرده که برخی جوانان اظهار می کنند با این هزینه می توانیم یک بسته اینترنتی یکساله بگیریم.
 
وی افزود: متاسفانه امروز فضای مجازی به رقیبی خطرناک برای کتاب و کتابخوانی تبدیل شده، هر چند که کتاب های مجازی و نرم افزارهای مطالعه کتاب از طریق گوشی به وفور یافت می شود. اما علاوه بر مشکلات وجود شبکه های اجتماعی و دستگاه های الکترونیک، مشکلاتی از قبیل نبود فرهنگ مطالعه، عدم توجه ارگان ها به موضوع کتاب، دشواری تامین و نداشتن صرفه اقتصادی مردم را از کتاب و کتابخوانی دور می کند.
 
سپاهی اظهار کرد: در جهت رشد و اعتلای فرهنگ کتابخوانی باید شرایط به گونه ای باشد که کتاب هم مانند سایر اقلام مصرفی در سبد خانوار قرار بگیرد، غذای روحی که عدم توجه به آن مشکلات بسیار بی شماری را برای ما ایجاد می کند.
 
وی گفت: در شورای شهر سعی داریم که با استفاده از ظرفیت خیران بتوانیم پیرامون نذر کتاب برای کتابخانه های استان برنامه داشته باشیم و زمینه ورود کودکان، نوجوانان و جوانان را به این مکان های فرهنگی میسر کنیم.
 

فاصله چشمگیر شاخص زیربنایی در حوزه کتاب با چشم انداز
 
رئیس شورای شهر زاهدان اضافه کرد: در مجموع ۶ کتابخانه عمومی با زیربنای ۲ هزار و ۱۵ متر مربع با ۱۵۰ هزار جلد کتاب در زاهدان وجود دارد، در حالی که جمعیت این کلانشهر ۶۷۳ هزار نفر است و تنها ۲۱ کتابدار مشغول فعالیت هستند، در چشم انداز ۱۴۰۴ باید ۶۹۰ هزار کتاب داشته باشیم و از لحاظ زیربنا فضای کتابخانه ها به ۵۲ هزار مترمربع افزایش یابد.
 
وی اضافه کرد: اما سوال این است که آیا این آمادگی را داریم که خود را به افق ۱۴۰۴ برسانیم، شهرداری زاهدان به عنوان متولی خدمات رسان شهری که باید نیم درصد اعتبار نهاد کتابخانه های عمومی را پرداخت کند، آیا تاکنون توانسته رسالت خود را به درستی انجام دهد؟ گرچه جلساتی برگزار و الزام کردیم که آن ها باید در احقاق حق نهاد کتابخانه های عمومی کوشا باشند.

سپاهی اذعان کرد: کمبود کتابخانه در زاهدان با توجه به جمعیت نیازمند به این مکان ها قابل رویت است. حضور تعداد زیادی کتابخوان  در بسیاری از کتابخانه ها نشان می دهد که نتوانستیم به درستی پاسخی شایسته برای کتابخانه های عمومی داشته باشیم، آیا فضای کتابخانه ها را به گونه ای قابل استفاده قرار دادیم که خیل عظیم کتابخوان ها به سهولت از این فضا استفاده کنند.

کتابخانه های زاهدان انگشت شمار اما فاقد سیستم گرمایشی

به گفته وی، ۹۰ درصد انشعابات گاز برای زاهدان انجام شده، اما هنوز برای سیستم گرمایش تعداد انگشت شمار کتابخانه ها اقدامی صورت نگرفته است، نتوانستیم ارتباط صحیحی با نهادهای نظامی و انتظامی در سطح شهر برقرار کنیم که اگر فرزندان ما می خواهند در قسمت کتابخانه های عمومی حضور پیدا کنند، خانواده ها دغدغه این را نداشته باشند که ممکن است برای آن ها مشکلی پیش آید.

رئیس شورای شهر زاهدان اضافه کرد: چرا در زاهدان تابلوی شهری نداریم که گردشگران و مردم شهر را به سمت کتابخانه های عمومی هدایت کند؟ اگر اتفاق هایی مثل آتش سوزی و زلزله صورت بگیرد، چه اتفاقی برای نونهالان و عزیزان ما رخ می دهد، آیا فضاهایی که در کتابخانه های عمومی وجود دارد این امنیت را برای آن ها ایجاد می کند؟ این ها همه دغدغه هایی است که ذهن ها را درگیر کرده است.

سرانه فضای مطالعه در سیستان و بلوچستان فاجعه آور است

وی تصریح کرد: استاندارد سرانه فضای مطالعه در دنیا به ازای هر ۱۰۰ نفر جمعیت، ۸ متر مربع است که این سرانه برای سیستان و بلوچستان ۶۰ سانتی متر بوده که فاجعه آور است. اگر در مبحث کتاب و کتابخوانی شرایط ما در استان و به خصوص زاهدان مناسب نیست، باید متولیان اقدام هایی انجام دهند تا فضا مناسب شود و از بحرانی که اکنون وجود دارد، گذر کنیم.  

سپاهی گفت: دیگر نهاد کتابخانه های عمومی دست تنها نخواهد بود، شورای اسلامی شهر با رویکرد عدالت محوری که در پیش گرفته، صدای رسای کتابخانه های عمومی زاهدان خواهد بود و در زمینه احقاق حق جامعه کتاب همراه آن هاست.

وی خاطرنشان کرد: زمینی با کاربری فرهنگی به مساحت ۲ هزار متر مربع در بولوار شهید رجایی در نظر گرفته شده تا بتوانیم آن را احداث و تجهیز کنیم، مناسب سازی فضا به گونه ای صورت خواهد گرفت که معلولان نیز استفاده مناسب و مطلوبی از آن داشته باشند. همچنین کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر زاهدان برنامه هایی را در دست اقدام دارد تا در هفته کتاب بتوانیم در زندان ها، پادگان ها، مدارس حاشیه شهر و عشایر کتبی را به مردم اهدا کنیم.

انتهای پیام/
کد مطلب: 429014