شنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۰ ۰۸:۴۸
۰
در گفت و گو با علمای شیعه و سنی مطرح شد؛

حضرت زینب (س)؛ مظهر ایثار و مقاومت در جهان اسلام/صبر و تقوای بانوی عاشورا الگوی پرستاران در خط مقدم مقابله با کروناست

طبق گفته شماری از علمای شیعه و سنی، حضرت زینب (س)؛ مظهر ایثار و مقاومت در جامعه اسلامی هستند و صبر و تقوای ایشان الگوی پرستاران در خط مقدم مقابله با کروناست.
حضرت زینب (س)؛ مظهر ایثار و مقاومت در جهان اسلام/صبر و تقوای بانوی عاشورا الگوی پرستاران در خط مقدم مقابله با کروناست
به گزارش پهره حجت الاسلام علیرضا اصغری حسامیه، کارشناس مسائل مذهبی با گرامیداشت ولادت حضرت زینب (س) در گفت و گو با عصرهامون بیان کرد: حضرت زینب (س) اولین دختر امیرالمومنین (ع) و فاطمه زهرا (س) هستند، اسم شان زینب به معنای زینت پدر بوده و کنیه و القاب ایشان مختلف نقل شده، اما مشهورترین آن عقیله بنی هاشم به معنای زن عاقله است.

حضرت زینب (س)؛ عالمه غیر متعلمه بودند

وی افزود: یکی از اوصاف حضرت زینب (س) عالمه غیر متعلمه است، یعنی کسی که به علم و آگاهی از احکام شریعت رسیده، بدون اینکه در مکتب خانه ها درس خوانده باشد، امیر المومنین (ع) استاد و فاطمه زهرا (س) معلم ایشان و برخوردار از علم تفسیر بودند، زمانی که سوره مریم را برای زنان کوفه تفسیر می کردند، امام علی (ع) شنیدند، بنابراین فرمودند: "فداها ابوها" جمله ای که رسول اکرم (ص) در حق حضرت زهرا (س) فرمودند.

این کارشناس اظهار کرد: یکی از مقاطع زندگی حضرت مربوط به زمانی است که امیرالمومنین (ع) به عنوان خلیفه مسلمین بودند و برای خلافت به کوفه آمدند، در حدود چهار سالی که زینب کبری (س) به عنوان دختر خلیفه مسلمین مطرح بودند، نقل می‌کنند که زنان کوفه به محضر ایشان می آمدند، مردان کوفه خطاب به امام علی (ع) گفتند که ما برای کشاورزی، دامداری و رزم جنگ بیرون می رویم، زنان و دختران ما محضر دختر شما بیایند و احکام، مفاهیم و معارف دینی را یاد بگیرند که امام اجازه دادند.

ویژگی های همسر حضرت زینب (س)

وی گفت: حضرت زینب (س) با پسر عموی شان عبدالله ازدواج کردند، وی فرزند جعفر طیار، شهید موته بود، فردی که پیامبر (ص) نمازی را به وی تعلیم دادند که به نماز جعفر طیار معروف است.

اصغری حسامیه اضافه کرد: عبدالله ابن جعفر از شخصیت‌های تاثیرگذار و بسیار ثروتمند در جهان اسلام و فرزند بزرگ جعفر طیار بود، وقتی که پدرش از دنیا رفت زیر ۱۰ سال سن داشت، خودش نقل می‌کند که وقتی پدرم شهید شد، سه روز منزل حضرت محمد (ص) بودیم و مادرم مورد احترام زنان و بانوان خانه ایشان بود، پیامبر (ص) به ما خیلی محبت می‌کردند و بعد از سه روز به منزل خودمان آمدیم.

وی افزود: یک روز پیامبر (ص) دیدند که عبدالله با بچه‌های مدینه معامله می کند، سوال کردند چه می‌کنی؟ اسباب بازی هایی با چوب، طناب و سنگ درست کرده بود، آن را به بچه‌های مدینه می داد و در مقابل خرما می‌گرفت، به رسول خدا (ص) عرض کرد که این اسباب بازی ها را درست می کنم، می فروشم، خرما می گیرم و می‌خورم که پیامبر (ص) در جواب عبدالله دست به آسمان بلند کردند و گفتند "اللَّهُمَّ بَارِكْ لَهُ فِي صَفْقَةِ يَمِينِهِ خدایا به معامله های عبدالله برکت بده".

این خطیب ادامه داد: نقل می کنند که عبدالله هیچ معامله ای نمی کرد، مگر این که سود نصیبش می شد، لذا خیلی ها با وی در باغداری شریک شدند و علتش این بود که می گفتند که به دعای رسول اکرم (ص) بیمه شده است، لذا ورشکست نخواهد شد.

وی بیان کرد: عبدالله آنقدر ثروتمند شد که باغات فراوانی را در شام خریداری کرد و در آخر عمر حضرت زینب (س) با توجه به این که کسالت داشتند و بیمار بودند، برای اینکه هوای مدینه مناسب نبود، حضرت را به باغات شام برد، چراکه هوای بهتری داشت.

به گفته وی، درباره فرزندان حضرت زینب (س) اختلاف نظر است، اما تعداد چهار فرزند قول مشهوریست که دو فرزندش در کربلا به شهادت میرسند.

اهمیت و ارزش کار پرستاری

اصغری حسامیه گفت: نامگذاری سالروز ولادت حضرت زینب (س) به روز پرستار بیانگر اهمیت و ارزش کار پرستاری است، و گرنه ما قبل از آن حضرت، در زمان پیامبر (ص) زنانی داشتیم که حضور بسیار فعالی در میدان جنگ برای پرستاری از بیماران و درمان مجروحان داشتند، ام عطیه یکی از بانوانی است که در هفت جنگ در رکاب رسول خدا (ص) و در خدمت لشکر اسلام بود که مجروحان و آسیب دیدگان را مداوا، پرستاری و درمان می کرد.

وی افزود: ام عماره زن دیگری از زنان مسلمان است که در پنج جنگ همراه پیامبر (ص) بود و در جنگ یمامه دست وی قطع شد و در یکی از جنگ‌ها ۱۲ زخم برداشت، رفیده و نسیبه از جمله زنانی بودند که بسیار نسبت به درمان و پرستاری از مجاهدان اسلام تلاش کردند، اما با این وجود روز پرستار به حضرت زینب (س) منسوب شده و خود این بیانگر اهمیت جایگاه پرستار است.

وی گفت: سن مبارک حضرت زینب (س) مانند سیدالشهدا (ع) ۵۷ سال است، ایشان بعد از واقعه کربلا یک سال و شش ماه زندگی کردند، نقل می کنند که سختی‌های سفر کربلا و بعد از آن دوره اسارت، باعث شد که به شدت بیمار شوند، مدینه که رسیدند مدتی بعد درمان برای ایشان افاقه نکرد که در نهایت عبدالله حضرت را به شام برد.

حضرت زینب (س) ام المصائب بودند

به گفته این کارشناس مذهبی، یکی از القاب معروف حضرت زینب (س) ام المصائب هست، باید دقت کنیم که مصیبت وقتی پیش می آید که علاقه وجود داشته باشد، زمانی که کسی وسیله‌ای را دوست دارد، آن را از وی بگیرند برایش مصیبت است، این ام المصائب مقدمه ای به نام علاقه و محبت شدید دارد، یعنی حضرت زینب (س) اگر ام المصائب هستند، نشان از شدت علاقه و محبت به برادر، فرزند و برادر زاده است که از دست دادن شان را تبدیل به مصیبت بزرگی میکند.

وی تاکید کرد: یکی از درسهایی که ما از حضرت زینب (س) می‌توانیم بگیریم این است که علاقه بین خواهر و برادر، والدین و فرزندان و ارحام بالا برود، وقتی که علایق زیاد شد، اتفاقات سخت تر خواهد بود، مثلا بیماری برادر زمانی تلخ و ناگوار است که او را دوست داشته باشیم، هر چقدر بیشتر دوست باشد، سختی اش سنگین تر است، لذا ام المصائب یعنی اوج علاقه و محبت را نسبت به برادران و فرزندانشان دارند.

اصغری حسامیه بیان کرد: از دیگر دلایل انتساب روز ولادت حضرت زینب (س) به پرستار، حمایت و پرستاری ایشان از امام سجاد علیه السلام در صحنه کربلا بود، بعد از شهادت سیدالشهدا (ع) وقتی عمر سعد و یارانش دیدند که امام چهارم زنده است، شمر برای کشتن ایشان حمله کرد، حضرت زینب (س) آمدند و مانع شدند از این که تعرضی به امام (ع) شود، عمر سعد وساطت کرد و به شمر گفت این بیمار خودش در حال مردن است، تو خودت را با کشتن یک بیمار بدنام نکن.

نقش بی نظیر حضرت زینب (س) در پرستاری و دفاع از مجروحان کربلا

وی تصریح کرد: خود همین جمله نشان می‌دهد که شدت بیماری امام سجاد (ع) بسیار بالا بود، در روایات دیگری داریم که بیننده بین پارچه زردی که بر پیشانی و سر امام بسته بود و چهره ایشان، به سختی فرق قائل می‌شد، علتش هم این بود که به شدت حال شان وخیم بود و هم این که نشان می‌دهد حضرت زینب (س) چه تلاشی در دفاع و پرستاری از حضرت زین العابدین (ع) کرد.

وی افزود: دفاع و پرستاری ایشان در میدان جنگ سبب شد که پرستاران و جامعه پرستاری مفتخر شوند که این روز به نام حضرت زینب (س) مزین شود.

این کارشناس گفت: حضور حضرت زینب (س) در صحنه کربلا، گرفتاری ها و شدائد و در زمان اسارت ثابت کرد که یک زن تراز اسلامی می تواند با رعایت حدود اسلام هم به امام معصوم (ع) و مسلمانان خدمت کند، هم باعث بقای شریعت آسمانی شود، هم به مبارزان و مجاهدان در راه حق کمک کند.

وی اظهار کرد: مهم ترین سیره رفتاری حضرت زینب (س) حیا، نجابت و صلابت ایشان در صحنه کربلا و گرفتاری هاست‌.

اهمیت والای پرستاری در دین مبین اسلام

مولوی عنایت الله رسولی زاده، امام جمعه اهل سنت سرباز نیز در گفت و گو با خبرنگار ما ضمن تبریک ولادت حضرت زینب (س) بیان کرد: پرستاری از جمله مشاغلی است که از ثواب الهی برخوردار بوده و رضایت خدا و رسول اکرم (ص) را به همراه دارد، این شغل دارای جایگاه و اهمیت والایی است، به ویژه نام گذاری سالروز ولادت حضرت زینب (س) به عنوان روز پرستار نشان از اهمیت فوق العاده آن است.

وی با تاکید بر این که شغل پرستاری در دین مبین اسلام از جایگاه و اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، اظهار کرد: کسی‌ که یک شبانه روز پرستاری بیماری را بر عهده بگیرد، خداوند او را با حضرت ابراهیم (ع) محشور می‌کند‌، در واقع پرستاری به معنای گذشتن از خود برای آرامش دیگران است و این شغل چیزی جز عشق و محبت نیست.

ایثار و فداکاری حضرت زینب (س) در واقعه کربلا

به گفته مولوی رسولی زاده، حضرت زینب(س) در واقعه کربلا با ایثار و فداکاری، عشق و محبت وظیفه سنگین پرستاری از مجروحان، بانوان، کودکان و ارزش‌های نهضت عاشورا را بر عهده داشتند، پرستاران باید با بهره گیری از این خصوصیات والا، از ایشان الگو بگیرند.

مدرس حوزه علمیه اهل سنت اضافه کرد: طی دو سالی که از شیوع ویروس کرونا می گذرد، پرستاران کشورمان با صبر و بردباری و تاسی از سیره حضرت زینب (س) در خط مقدم مقابله با این ویروس منحوس با تمام وجود تلاش کردند که باید قدردان زحمات آن ها بود.

انتهای پیام/
کد مطلب: 429128
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *