سه شنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۰ ۱۲:۰۸
۰
کاهش ۵۶ درصدی بارندگی؛

زخم های خشکسالی در پهناورترین استان کشور عمیق تر شد/چالش های زیست محیطی و اقتصادی؛ رهاورد قهر طبیعت در جنوب شرق

طبق گفته مسئولان امر از ابتدای سال زراعی جاری میزان بارش ها در سیستان و بلوچستان با کاهش ۵۶ درصدی رو به رو شده، اتفاقی که زخم های خشکسالی را عمیق تر کرده است و چالش های زیست محیطی و اقتصادی را برای شهروندان به همراه دارد.
زخم های خشکسالی در پهناورترین استان کشور عمیق تر شد/چالش های زیست محیطی و اقتصادی؛ رهاورد قهر طبیعت در جنوب شرق
به گزارش پهره به نقل از عصرهامون؛ بیش از بیست سال است که سیستان و بلوچستان، پهناورترین استان کشور به دلیل قهر طبیعت گرفتار خشکسالی و تنش آبی شده، وضعیتی که امسال وخیم تر شده است.

در حالی که تا پایان سال زراعی گذشته ۹۳ درصد از مساحت این استان درگیر درجات مختلفی از خشکسالی بود، این میزان امسال به ۹۵.۲ درصد رسیده و شدت خشکسالی نیز در عمده مناطق از نوع شدید گزارش شده است.

قصه ای پر غصه که پیامدهای زیست محیطی و اقتصادی زیادی برای ساکنان این دیار به همراه دارد و مشکل آب را به یکی از چالش های جدی آن ها تبدیل کرده است، وضعیتی که نگاه ویژه مسئولان امر را طلب می کند.

۹۵.۲ درصد مساحت استان درگیر پدیده خشکسالی

 در همین راستا، محسن حیدری، مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان با اشاره به آخرین وضعیت بارش ها در این استان و ادامه شرایط خشکسالی در گفت و گو با خبرنگار ما بیان کرد: از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون سیستان و بلوچستان ۴.۳ میلیمتر بارش دریافت کرده است که نسبت به دوره مشابه بلند مدت حدود ۵۶ درصد کاهش بارش را نشان می دهد.
 
وی افزود: طبق بررسی وضعیت خشکسالی سیستان و بلوچستان در یک بازه ده ساله تا پایان آبان ۱۴۰۰ این استان در ۹۵.۲ درصد مساحت درگیر پدیده خشکسالی بوده است.
 
این مقام مسئول اظهار کرد: بر اساس آخرین به روز رسانی دور پیوندهای موثر بر بارش ایران و سیستان و بلوچستان، بارش این استان تا پایان سال گرایش به کمتر از نرمال دارد.
 

رتبه دوم کمترین درصد تامین بارش سال آبی
 
به گفته وی، استان سیستان و بلوچستان رتبه دوم کمترین درصد تامین بارش سال آبی جاری را بعد از استان فارس به خود اختصاص داده است.
 
حیدری تصریح کرد: سیستان و بلوچستان ۴.۳ درصد بارش سال آبی جاری را دریافت کرده و فارس ۳.۲ درصد بارش سال آبی را تا کنون دریافت کرده است.
 
مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: افزایش تبخیر، کاهش بارندگی و بالتبع کاهش رطوبت خاک، عاملی برای تشدید وقوع و افزایش فراوانی رخدادهای گرد و غباری است که بخش قابل توجهی از مساحت استان با این چالش روبه رو است.

ادامه خشکسالی و پیامدهای آن
 
وی اضافه کرد: ادامه خشکسالی و کاهش قابل توجه بارش های امسال پیامدهای زیست محیطی، اقتصادی و اجتماعی زیادی برای استان دارد.
 
حیدری تصریح کرد: کاهش بارندگی سبب خشک شدن تالاب های استان شده است که خشکی تالاب ها علاوه بر اینکه منجر به تعطیل شدن فعالیت های اقتصادی وابسته به آن می شود، کانون های گرد و غبار را نیز فعال می کند، به نحوی که چالش های زیست محیطی و اقتصادی بیشتری بر منطقه تحمیل می شود.
 
انتهای پیام/
کد مطلب: 429161