سه شنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۰ ۱۲:۱۶
۰
محکومیت گستره علمای اهل سنت نسبت به توهین به مقدسات شیعیان و اهل بیت(ع)؛

وحدت شکنی حرام و محکوم است/توهین کنندگان جایگاهی بین مسلمین ندارند

شماری از علمای اهل سنت گفتند: توهین به مقدسات و وحدت شکنی از نظر اهل سنت حرام و محکوم است، توهین کنندگان جایگاهی بین مسلمین ندارند.
وحدت شکنی حرام و محکوم است/توهین کنندگان جایگاهی بین مسلمین ندارند
به گزارش پهره مولوی عبدالصمد کریم زایی، امام جمعه اهل سنت مسجد فاطمه الزهرا (س) ایرانشهر در گفت و گو با عصرهامون بیان کرد: توهین به مقدسات مذاهب اسلامی و وحدت شکنی از نظر اهل سنت صد در صد محکوم است.

وی افزود: توهین نه تنها به هیچ مذهب اسلامی بلکه حتی به کفار که کفرشان مشخص است، پذیرفته نیست، چراکه طبق گفته قرآن کریم اگر به آن ها دشنام دهید، آن ها خدای شما را بدون علم دشنام می دهند.

کریمزایی تصریح کرد: در ملعون بودن کفار شکی نیست، آن ها بر خلاف شرع و دین رفتار می کنند، با این وجود اسلام می گوید خودتان را محفوظ نگه دارید، آن ها را به اسلام دعوت کنید، از حقانیت این دین مبین برای شان بگویید اما از توهین بپرهیزید، این مهم در قرآن به صراحت بیان شده و کسی نمی تواند انکار کند.

وی با اشاره به آیه وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللَّهِ جَميعًا وَلا تَفَرَّقوا ۚ وَاذكُروا نِعمَتَ اللَّهِ عَلَيكُم إِذ كُنتُم أَعداءً فَأَلَّفَ بَينَ قُلوبِكُم فَأَصبَحتُم بِنِعمَتِهِ إِخوانًا وَكُنتُم عَلىٰ شَفا حُفرَةٍ مِنَ النّارِ فَأَنقَذَكُم مِنها ۗ كَذٰلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُم آياتِهِ لَعَلَّكُم تَهتَدونَ بر پرهیز از تفرقه افکنی بین شیعه و سنی تاکید کرد.

امام جمعه اهل سنت مسجد فاطمه الزهرا (س) ایرانشهر اضافه کرد: اگر مسائل فقهی در میان ائمه وجود دارد، ایرادی ندارد، اما در صورتی که چه اهل سنت نسبت به تشیع و چه شیعه نسبت به سنی، مسائل را طوری بیان کنند که از آن استنباط به و مذهبی توهین شود، جایز نیست.

وی اضافه کرد: حنفی حق ندارد به مذاهب شافعی، حنبلی، مالکی و مذهب امام جعفر صادق (ع) و ... توهین کند، دیگر مذاهب نیز به همین صورت، این نصح صریح قرآن مجید است.

مولوی کریمزایی اذعان کرد: خداوند متعال درباره امر به معروف و نهی از منکر در قرآن فرموده که به این مهم اول خودت، بعد با دعوت خانواده، سپس همسایه و در نهایت اجتماع عمل کن، همچنین فرموده که نتیجه تفرقه و اختلاف عذاب عظیم در دنیا و آخرت است.

وی افزود: در دنیا مسلمانان شامل دو گروه شیعه و سنی هستند که در اصول و دیگر مسائل دین با هم اشتراکات و شباهت دارند و اگر اختلافی هست مربوط به اعتقاد به خلافت از سوی اهل سنت و به امامت توسط شیعه است که نباید توهینی از سوی هیچ کدام از این دو مذهب صورت بگیرد. آنچه نسبت به کفار درست نیست، به طریق اولی در بین مسلمان نیز صحیح نیست.

محبت به اهل بیت (ع)؛ جزو  لاینفک ایمان اهل سنت

امام جمعه اهل سنت مسجد فاطمه الزهرا (س) ایرانشهر با اشاره به ارادت اهل سنت به ائمه اطهار (ع) اظهار کرد: همیشه از تریبون نماز جمعه نیز اعلام کرده ام که محبت به اهل بیت (ع) جزو لاینفک ایمان اهل سنت است، ما در هر نمازی که می خوانیم هنگام تلاوت تشهد بر رسول اکرم (ص) و اهل بیت ایشان درود می فرستیم و اگر کسی آن را نخواند نمازش باطل و ناقص است.

وی گفت: یک چشم اهل سنت محبت اهل بیت (ع) و چشم دیگر محبت صحابه است، مقام معظم رهبری نیز در نشست علمای شیعه و سنی فرموده اند، توهین به مقدسات اهل سنت مطلقا حرام است که مورد استقبال دنیا قرار گرفت، این دستور قرآن مجید نیز است.

مولوی کریمزایی گفت: افراد افراطی در هر دو مذهب وجود دارند، در حالی که دین اسلام دین اعتدال است، دور از تفرقه و توهین، اما عده ای افراطی وقتی خشمگین می شوند، نمی دانند چه می گویند که کار درستی نیست، باید راهی را پیروی کنیم که کتاب مسلمانان فرموده است.

توهین به مقدسات مذاهب ناجایز و حرام است

مولوی عبدالغفار نقشبندی، امام جمعه موقت مسجد جامع قاسمی راسک نیز در گفت و گو با خبرنگار ما بیان کرد: از نظر اهل سنت توهین به تمامی مقدسات ناجایز و حرام است، اهل تسنن معتقد به قرآن عظیم الشان هستند که می فرماید "کسانی که حتی خدا را قبول ندارند، حتی به آن ها نباید بد و بیراه بگویید".

وی افزود: دین مبین اسلام به ما اجازه توهین به مقدسات هیچ دین و مذهبی را نداده، اهل سنت معتقد هستند که دشنام، لعن و نفرین به اشخاص جایز نیست، پس ما معتقدیم که مسلمانان جای خود دارند، به دیگر ادیان، احزاب، ملل و گروه هایی که حتی به وجود خداوند متعال معتقد نیستند، نمی توان بد و بیراه گفت، چه برسد به این که مسلمانان به یکدیگر توهین‌ کنند، آن هم در شرایطی که قبله، خداوند، کتاب و دینمان یکی است.

مولوی نقشبندی تاکید کرد: همه معتقد به پیامبر (ص) هستیم، پس به طریق اولی شتم و بد و بیراه گفتن در دین مبین اسلام طبق اعتقاد اهل سنت جایز نیست و حرام است.

ایمان بدون محبت اهل بیت پیامبر اکرم (ص) ناقص است

وی با اشاره به ارادت اهل سنت نسبت به اهل بیت (ع) بیان کرد: در مباحث و سخنرانی هایم بارها اعلام کرده ام که ایمان منهای محبت اهل بیت پیامبر (ص) هیچ ایمانی نیست، اهل سنت معتقدند کسی که قلبا اهل بیت رسول اکرم (ص) را دوست نداشته باشد، ایمان ندارد.

امام جمعه موقت مسجد جامع قاسمی راسک تصریح کرد: ما اهل سنت معتقد هستیم که در نمازهای پنجگانه خودمان تا زمانی که بر خاندان و اهل بیت پیامبر (ص) درود نفرستیم، نمازمان تکمیل نمی شود، بنابراین بعد از تشهد نمازی که ادا می کنیم، همانگونه که بر رسول اکرم (ص) درود می فرستیم، بر آل و اهل بیت ایشان نیز درود می فرستیم.

وی تاکید کرد: ما اعتقاد داریم که ایمان بدون محبت اهل بیت پیامبر اکرم (ص) ناقص و ناکامل و نزد بارگاه الهی غیر قابل قبول است‌.

مولوی نقشبندی با تاکید بر پرهیز از تفرقه افکنی گفت: کسانی که با وجود این همه مشترکات بین اهل سنت و اهل تشیع، به آن چنگ نمی زنند و به دنبال کوچکترین روایات جعلی هستند تا به اختلافات دامن بزنند، اقدام شان هم از نظر شرعی و هم از لحاظ قانونی طبق فتوای مقام معظم رهبری ناشایست و ناجایز است، امیدواریم به شدت با چنین افرادی برخورد شود.

دوستی و محبت اهل بیت (ع)؛ موجب اتحاد امت اسلامی

مولوی عبدالواحد بزرگزاده؛ امام جمعه اهل سنت شهرستان چابهار نیز در گفت و گو با خبرنگار ما، ضمن محکوم کردن سخنان تفرقه‌انگیز و توهین به مقدسات اهل تشیع و اهل بیت(ع)، بیان کرد: جایگاه اهل بیت(ع) در منظر اهل سنت مرتبط با پیامبر اسلام(ص) است وقتی حضرت محمد(ص) را قبول داریم پس باید اهل بیت(ع) را هم قبول داشته باشیم.

وی افزود: اهل سنت نسبت به اهل بیت(ع) محبت دارند و بیشترین نام های فرزندان آن ها از اهل بیت(ع) است و ما به این نام ها افتخار می‌کنیم کسی که پیامبر را جدا از اهل بیت(ع) بداند مسلمان نیست و ما اهل سنت از او بیزاریم.

توهین کننده به مقدسات و اهل بیت(ع) از دین خارج است

امام جمعه موقت اهل سنت چابهار تصریح کرد: در پایان نماز تا زمانی که ما که اللهم صل علی محمد و «آل محمد» را نگوییم نماز ما کامل نیست و اهل سنت پیامبر، یارانش و قرآن را باهم می داند و تفکیک نمی‌کند و این سه را از هم جدا نمی‌دانیم و هریک از اینها اگر حذف شود اهل سنت آن فرد را مسلمان نمی‌داند.

وی ادامه داد: احیای اسلام و دین پیامبر در زمان امام حسین(ع) باعث حیات شد و صحنه هایی که در آن زمان به وجود آمد اهل سنت در کتاب ها روایات و احادیث از فضایل اهل بیت بسیار صحبت و سخن ها گفته است.

مولوی بزرگراده گفت: باید ذهنیت های تفرقه آمیزی که تا الان در بین اهل تشیع و اهل سنت وجود داشته از بین برود و این سوء تفاهم ها باید برداشته شود تا خود به خود زمینه وحدت که نظام ما هم بر پایه وحدت و برادری استوار است بیشتر نمایان شود، همانطور که رهبر معظم انقلاب هم نسبت به وحدت بین مذاهب تاکید بسیاری کرده است.

توهین به مقدسات اهل تشیع و تسنن حرام و ناجایز است

مولوی حافظ شهنوازی،امام جمعه اهل سنت شهرستان خاش در گفت و گو با خبرنگار ما توهین به مقدسات اهل تشیع و تسنن را حرام و ناجایز اعلام کرد و افزود: دشمنان به دنبال تفرقه و اختلاف افکنی بین اهل سنت و تشیع هستند تا آنها را از اسلام دور کنند.

وی افزود: ما ایرانی و مسلمان هستیم خصوصا دو مذهب شیعه وسنی که با هم برادر هستیم.

این عالم اهل سنت تصریح کرد: در سیستان و بلوچستان شیعه و سنی از قدیم تاکنون با یکدیگر ارتباط داشته اند که ازدواج جوانان این دومذهب نمونه ای از آن است.

وی ادامه داد: هیچ بغض، کینه و عداوتی بین شیعه و سنی دراین استان وجود نداشته و نخواهد داشت.

شهنوازی اظهار کرد: هرشخص یا گروهی که به اختلاف افکنی و ایجاد کینه از یک قومیتی در دل افراد اقدام کند این حرکت آنها محکوم بوده و در بین شیعه و سنی جایگاهی ندارند.

امام جمعه اهل سنت خاش اذعان کرد: آمریکا این شیطان بزرگ به خاطر اسلام و ترویج آن توسط ایران، کشورمان را مورد تحریم های ظالمانه قرار داده که خدا نیز اقدام آنها را بی جواب نگذاشته و کشته شدن صدها نفر بر اثر وقوع طوفان های مهیب و سایر عوامل در آمریکا بخشی از نتایج اقدامات ظالمانه آنها است.

توهین کننده به مذاهب باید مجازات شود

مولوی خلیل رسولی زاده، امام جمعه موقت اهل سنت شهرستان ایرانشهر نیز در گفت و گو با خبرنگار ما، بیان کرد: از دیدگاه ما اگر یک اهل‌سنت به مقدسات شیعه توهین کند، به شدت محکوم است و باید مجازات شود و اگر نیز بر عکس یک شیعه به مقدسات اهل‌سنت توهین کند باید مورد مجازات قرار گیرد.

وی افزود: افراطیون و تندروهای مذاهب به نفع شیعه و سنی نیستند، بلکه مایه بدنامی هستند و به مذهب ها ضربه می‌زنند.

این خطیب جمعه اهل سنت تصریح کرد: این که از گناه دوری کنیم، بهترین روش مواظبت از نفس بوده و این کار در مراحلی چون عمل برای ثواب، عمل برای رسیدن به خدا و عمل همراه با اخلاص اتفاق می افتد.

وی اضافه کرد: بزرگان دین ما هم برای موفقیت و دوری از گناه، از خود مراقبت می کردند و این مراقبت سبب نزدیکی آن ها به خداوند متعال شده است.

سیستان و بلوچستان جایی برای تفرقه افکنی بین برادران سنی و شیعه ندارد

مولوی رسولی زاده اذعان کرد: همه مسلمانان اهل سنت و اهل تشیع لازم است با وحدت عمل در سایه تعالیم روح بخش قرآن و اعتقاد به مبانی اسلام با نقشه های استکبار مبارزه کنند.

وی خاطرنشان کرد: وحدت شکنان از هر قشری باید بدانند که در ایران اسلامی و خصوصا در سیستان و بلوچستان، جایی برای تفرقه افکنی بین برادران اهل سنت و تشیع وجود ندارد.

علما در سخنان خود دقت بیشتری داشته باشند

مولوی عبدالرحیم ریگیان پور، امام جمعه اهل سنت شهرستان مرزی میرجاوه نیز در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: علما و کسانی که صاحب تریبون و منبر هستند، در سخنان خودشان دقت بیشتری داشته باشند تا این سخنان مورد بهره برداری دشمنان اسلام قرار نگیرد.

وی افزود: همه علمای اهل سنت به ائمه و مقدسات تشیع احترام می‌گذارند و هیچگاه به مقدسات مذاهب دیگر توهین نخواهند کرد.

 مولوی ریگیان پور اظهار کرد: تلاش همه علما در داخل کشور بر این است که نقشی تقریبی داشته باشند، به این صورت که  سخنرانی های آنها عاملی برای وحدت باشد، این مسئله مهمی است که همه کسانی که سخنرانی می‌کنند و پای منبر هستند به این نکته توجه داشته باشند.
 
امام جمعه اهل سنت میرجاوه اذعان کرد: از ابتدای انقلاب اسلامی دشمنان انقلاب اسلامی به دنبال تفرقه بین شیعه و سنی بوده و هستند که مقام معظم رهبری بارها در بیاناتشان از هرگونه تندروی افراد انتقاد کردند و کسانی که عامل تفرقه بین مسلمانان باشند را مورد نکوهش قرار داده اند.

وی  خاطر نشان کرد: مقدسات تشیع در مذهب اهل سنت مورد احترام است و اهل بیت پیامبر (ص) برای همه مسلمانان جایگاه بالایی دارند و این مسئله برای کسی پوشیده نیست.

شکست؛ دستاورد تفرقه افکنان

مولوی عبدالخالق حسین زهی، امام جمعه اهل سنت مهرستان نیز در گفت و گو با خبرنگار ما در خصوص  اهمیت وحدت میان شیعه و سنی بیان کرد: وحدت کلید پیروزی مسلمانان است هرکس بخواهد این کلید را بشکند، در پشت پرده برنامه‌هایی دارد.

وی گفت: در این منطقه سالیان سال است که دو مذهب شیعه و سنی در کنار همدیگر به صورت مسالمت زندگی می کنند و در مراسمات و مناسبت مذهبی و خانوادگی یکدیگر حضور دارند.

 افزود: افرادی که با هم متحدند همیشه پیروز تر هستند و آن هایی که در میانشان تفرقه و دوگانگی وجود دارد، شکست خواهند خورد.

مولوی‌ حسین زهی ادامه داد: ملت ایران بدانند و آگاه باشند که دشمنان اسلام در صدد آن هستند که میان مسلمانان تفرقه بیندازند، ما باید وحدت خود را هوشیارانه حفظ کنیم و به مقدسات هم دیگر احترام بگذاریم، چراکه رمز پیروزی در ملت های اسلامی در گرو اتحاد و احترام به مقدسات است.

وی خاطر نشان کرد: شیعه و سنی با همدیگر برادرند، هر دو  مذهب در اصول دینی، در کتاب خدا، قبله و پیامبران یکسان هستیم، این دشمن است که می‌خواهد با اهانت به مقدسات شیعه و سنی در میان ما تفرقه بیندازد.

توهین به مقدسات زیر پا گذاشتن خط قرمز های نظام است

مولوی عبداله حسن زهی، امام جمعه اهل سنت شهرستان هامون نیز در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: توهین به مقدسات مذاهب به مثابه زیر پا گذاشتن خط قرمز های نظام بوده و از نقشه های شوم استکبار جهانی است.

وی بیان کرد: در روایت های متعددی بیان شده که نباید اعتقادات کسی را به تمسخر گرفت بلکه باید به عقاید یکدیگر احترام بگذاریم اما برخی حد و مرز را رعایت نکرده و از آن عبور می کنند که اینها دست پرورده استکبار جهانی و غرب هستند.

این عالم اهل سنت افزود: نظام جمهوری اسلامی ایران بر پایه تقوا و عدالت بین مذاهب است و این از صفات انقلاب اسلامی است.

وحدت، عاملی در خنثی سازی نقشه دشمنان

 وی ادامه داد: کسی که به مقدسات مذهبی توهین کند از این خط قرمزها عبور کرده است.

به گفته حسن زهی، این گونه حرکات و اقدامات حکایت از سیاست های غلط استکبار جهانی دارد چرا که تاب دیدن وحدت و همدلی موجود بین مذاهب را ندارند و به دنبال تشویش بین مردم هستند.
 
امام جمعه اهل سنت هامون خاطر نشان کرد: باید با تقویت وحدت نقشه شوم دشمنان را خنثی کرده، و اگر کسی خلاف این عمل کند خلاف مقاصد قرآنی حرکت کرده است.

ایجاد تفرقه و توهین به مقدسات گناه نا بخشودنی است

مولوی حسن زهی در گفت و گویی دیگر با خبرنگار ما، گفت: ایجاد تفرقه و توهین به مقدسات گناه نابخشودنی است و به این مسئله قرآن کریم بارها تاکید کرده است.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران قلعه محکم جهان اسلام محسوب می شود و دشمنان از طریق اختلاف افکنی می خواهند به این نظام ضربه وارد کنند، لذا در چنین برهه ای نیازمند وحدت هستیم.

امام جمعه اهل سنت هامون گفت: امروز وظیفه داریم که حرمت ها را حفظ کنیم و از خط قرمزها عبور نکنیم.

وی ادامه داد: اگر فردی چه شیعه و چه سنی بخواهد به مقدسات دین اسلام توهین کند و اختلاف میان مسلمانان بیندازد قطعا مستعمره صهیونیست ها و دشمنان ما است.

توهین به مقدسات دیگر مذاهب جرمی نابخشودنی

مولوی عنایت الله رسولی زاده، امام جمعه اهل سنت سرباز در گفت و گو با خبرنگار ما، با تاکید بر اینکه توهین به مقدسات جرمی نابخشودنی است، بیان کرد: وحدت اقوام و مذاهب در ایران به خار چشم دشمنان اسلام تبدیل شده و دشمنان از هر ترفندی برای به هم زدن این وحدت بهره می برند.

وی افزود: محبت اهل بیت (ع)بخشی از ایمان اهل سنت بوده و هیچ اهل سنتی به خود اجازه نمی دهد به اهل بیت نبی مکرم اسلام(ص) توهین کند.

امام جمعه اهل سنت سرباز با بیان این مطلب که تفرقه و دودستگی میان مسلمانان آرزوی دشمنان ماست. گفت: مشترکات دینی شیعه و سنی به حدی است که اندک تفاوت ها اصلا نباید به چشم بیایید، علمای شیعه و اهل سنت نیز باید همواره بر این اشتراکات تاکید کنند.

وی ادامه داد: دشمنان در جای جای جهان با تفرقه افکنی به دنبال تضعیف اسلام و مسلمین هستند اما وحدت اقوام و مذاهب ایران هیچ گاه گسسته نخواهد شد.

امام جمعه اهل سنت سرباز با تاکید بر اینکه هرکس به مقدسات دیگر مذاهب توهین کند مسلمان نیست، تصریح کرد: افرادی که با آگاهی با توهین به مقدسات شیعه و سنی به تفرقه دامن میزنند بی تردید مسلمان نبوده و افرادی که نادانسته چنین عملی انجام داده باید از کرده خود توبه کنند.

انتهای پیام/
کد مطلب: 429167