شنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۰ ۰۹:۲۹
۰
سویه جدید کووید ۱۹ در کمین است؛

یکه تازی اُمیکرون و احتمال بروز بحرانی دیگر/ واکسیناسیون؛ مهم ترین فاکتور پیشگیری از موج جدید کرونا

از آنجایی که این روزها اُمیکرون با قدرت سرایت بالا در قاره آفریقا یکه تازی می‌کند و در بیش از ۸۰ کشور گزارش شده، امکان ورود آن به ایران و احتمال بروز بحرانی دیگر وجود دارد، وضعیتی که طبق گفته متولیان بهداشت و درمان می توان با کنترل مرزها و توسعه واکسیناسیون از به وجود آمدن آن و خیز موج‌های جدیدی کووید ۱۹ پیشگیری کرد.
یکه تازی اُمیکرون و احتمال بروز بحرانی دیگر/ واکسیناسیون؛ مهم ترین فاکتور پیشگیری از موج جدید کرونا
به گزارش پهره به نقل از عصرهامون؛ طبق رنگبندی جدید کرونایی با عبور کامل کشور از خیز پنجم کرونا، هیچ شهری در وضعیت قرمز و نارنجی قرار ندارد، در سیستان و بلوچستان نیز همه شهرها آبی پوش شده اند، پیش از این وضعیت زابل زرد بود که این شهرستان هم به آبی تغییر رنگ داد.

شرایطی که به دلیل روند بسیار خوب واکسیناسیون توسط دولت سیزدهم رقم خورده و بدون تردید رعایت پروتکل های بهداشتی نیز تاثیر بسیار زیادی بر آن داشته است، اما این روزها خبرها از شیوع سویه جدید این ویروس منحوس در دنیا به گوش می رسد و زنگ خطر نواخته می شود.

از آنجایی که درست ابتدای امسال به واسطه رعایت پروتکل های بهداشتی در کشور شاهد وضعیت مناسبی از نظر کرونایی بودیم و بسیاری از شهرها در شرایط آبی قرار داشتند، اما به یکباره انفجار موج جدید و شیوع سویه دلتا رخ داد و وضعیت کشور به سمت بحرانی تغییر پیدا کرد، این امکان وجود دارد که امیکرون نیز شرایط فاجعه آوری را رقم بزند.

بنابراین به دلیل گسترش امیکرون (کرونای آفریقای جنوبی) در بیش از ۸۰ کشور جهان، ضمن تاکید بر کنترل جدی مرزها، رعایت مراقبت‌های بهداشتی کماکان ضروری است و واکسیناسیون می تواند بهترین سپر در برابر کرونا و انواع جهش های آن از جمله سویه جدید باشد.

اهمیت کنترل مرزها و رعایت پروتکل های بهداشتی

مجید سرتیپی، متخصص اپیدمیولوژی در گفت و گو با خبرنگار ما در این باره بیان کرد: با توجه به گزارش امیکرون از برخی کشورهای همسایه از جمله پاکستان، این خطر وجود دارد که این سویه وارد ایران نیز شود که کنترل مرزها و از سویی رعایت پروتکل های بهداشتی بیش از پیش الزامی است.

وی افزود: شواهد نشان می دهد این سویه نسبت به دلتا قدرت سرایت بسیار بالایی دارد، بر اساس برآورده هایی که سازمان بهداشتی جهان انجام داده، علائم آن مقداری خفیف تر است و خوش بین هستیم تا مثل سوش قبلی برای دنیا مشکل ایجاد نکند، اما امیکرون هم یک ویروس است و امکان جهش در آن وجود دارد، ممکن است جهش جدید با قدرت سرایت خیلی بالا علائم شدید تر ایجاد کند که در این صورت سراسر جهان دچار مشکل می شود.
 

اثر واکسن ها بر امیکرون

این متخصص در ارتباط با اثر واکسن ها بر امیکرون اظهار کرد: شرایط نشان داده که واکسن های کرونا روی پیشگیری از شیوع بیشتر این ویروس اثر دارند، حتی بر امیکرون هم تاثیر گذار هستند، توصیه می کنم که مردم حتما برای واکسن مراجعه کنند.

وی افزود: کسانی که دو دوز واکسن کرونا را تزریق کرده اند، بر اساس شرایط سنی و نوع واکسن طبق معیارهای اعلام شده از سوی وزارت بهداشت می توانند مراجعه و دوز سوم را در مراکز تجمیعی دریافت کنند که اگر سوش جدید وارد کشور شد آلوده نشده یا در صورت ابتلا دچار علائم شدید نشوند.

به گفته سرتیپی، قبل از ورود دلتا به کشور همه چیز امن و امان و وضعیت خیلی از شهرستان ها آبی یا زرد بود، اما دلتا یکباره منفجر شد و در عرض چند روز شاهد افزایش شدید موارد مثبت بودیم، این احتمال وجود دارد که برای امیکرون هم چنین اتفاقی بیفتد.

قبل از ورود به موج جدید باید پیشگیری کرد

وی تاکید کرد: قبل از این که وارد چنین موجی شویم باید پیشگیری کنیم که خیلی ساده است، اگر پروتکل ها را رعایت کنیم، همه مردم ماسک بزنند و شست شوی مرتب دست ها مورد توجه قرار گیرد، به طور قطع از بروز بحران پیشگیری می شود.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: تا زمانی که در شرایط پاندمی هستیم ماسک باید استفاده شود، این یک قانون است و همه باید رعایت کنند. دیگر پروتکل ها از جمله شست و شوی دست ها، رعایت فاصله گذاری اجتماعی، تهویه مناسب در فضاهای بسته نیز باید رعایت شود تا دچار مشکل نشویم.
 

واکسیناسیون؛ مهم ترین فاکتور برای پیشگیری از موج جدید

وی اذعان کرد: مهم ترین فاکتور برای پیشگیری از موج جدید واکسیناسیون است که توصیه می شود مردم حتما برای تزریق واکسن مراجعه کنند.

انتهای پیام/
کد مطلب: 429180