سه شنبه ۷ دی ۱۴۰۰ ۰۹:۱۰
۰
زنگ خطر خیز موج ششم کرونا نواخته شد؛

سونامی اومیکرون در کمین عادی انگاران/واکسیناسیون سپر دفاعی قوی در برابر سویه جدید کووید ۱۹

با شناسایی موارد ابتلا به اومیکرون در کشور زنگ خطر خیز موج ششم کرونا نواخته شده، ویروسی منحوس که در کمین در کمین عادی انگاران است.
سونامی اومیکرون در کمین عادی انگاران/واکسیناسیون سپر دفاعی قوی در برابر سویه جدید کووید ۱۹
به گزارش پهره به نقل از عصرهامون؛ این روزها با شناسایی بیش از 14 مورد مبتلا به اومیکرون در کشور نگرانی مردم و به ویژه کادر درمان که به تازگی از زیر بار موج پنجم کمر راست کرده اند، به شدت افزایش یافته است.

وضعیتی که می تواند فاجعه آفرین باشد، به گونه ای که ستاد ملی کرونا مصوبه کرده است که از امروز رنگ‌بندی فوق‌العاده اومیکرون جایگزین شاخص‌های رنگ‌بندی عادی می شود و حتی تشخیص یک مورد ابتلای سرپایی به اومیکرون می‌تواند رنگ یک شهر را به نارنجی تغییر دهد، چراکه سرعت سرایت اومیکرون بسیار بالاست.

ویروسی منحوس که می تواند در صورت عادی انگاری دامن بسیاری از مردم را بگیرد، طبق توصیه مسئولان امر ضمن رعایت پروتکل های بهداشتی، واکسیناسیون بهترین سپر دفاعی در برابر کرونا و انواع سویه های آن است.

قدرت سرایت پذیری بالای اومیکرون و احتمال ورود به استان

محمد هاشمی شهری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در گفت و گو با خبرنگار ما بیان کرد: با توجه به ورود ویروس جهش یافته اومیکرون به کشور و قدرت سرایت پذیری بالای این ویروس در مقایسه با سوش های دیگر، نگرانی ورود این واریانت به استان باتوجه به کاهش رعایت شیوه نامه های بهداشتی وجود دارد.

وی اضافه کرد: با توجه به وضعیت موجود توصیه و درخواست می شود که تمام هم استانی عزیزمان که تاکنون نسبت به واکسیناسیون نوبت اول و دوم خود مراجعه نکرده اند در اولین فرصت ممکن برای دریافت واکسن اقدام کنند.
 

آخرین وضعیت واکسیناسیون

هاشمی شهری با اشاره به آخرین وضعیت واکسیناسیون در استان، اذعان کرد: تعداد دزهای تزریق شده واکسن کرونا در سیستان و بلوچستان با ۱۴۵ هزار و ۳۶۵ مورد افزایش نسبت به هفته قبل به  ۳ میلیون و ۶۰ هزار و ۱۰۳ دز رسید که از این تعداد ۱۷۵ هزار و ۵۰۸ دز آن به اتباع غیر ایرانی تزریق شده است.

وی افزود: از مجموع تمامی افراد بالای ۱۸ سال ایرانی ۸۰ درصد برای دریافت نوبت اول واکسن کووید-۱۹ اقدام کرده اند و ۶۲ درصد نیز موفق شده اند ۲ نوبت واکسن کووید-۱۹ را دریافت کنند، با این وجود تنها ۴ درصد از کل جمعیت بالای ۱۸ سال استان نسبت به دریافت نوبت سوم واکسن اقدام کرده اند.

این مقام مسئول گفت: درصد پوشش واکسیناسیون نوبت اول در جمعیت دانش آموزی ۱۲ تا ۱۸ سال استان نیز به ۹۱ درصد و پوشش نوبت دوم در این گروه به ۶۸ درصد رسیده است. همچنین تاکنون ۸۶ هزار و ۳۳۴ نفر از اتباع غیر ایرانی بالای ۱۸ سال واکسن نوبت اول، ۵۰ هزار و ۲۱ نفر از این افراد نوبت دوم و ۹۲۸ نفر هر سه دز واکسن  کرونا را دریافت کرده اند.

وی اضافه کرد: علاوه بر این به ۲۳ هزار و ۵۲۰ نفر از اتباع غیر ایرانی ۱۲ تا ۱۸ سال نوبت اول واکسن و ۱۲ هزار و ۷۰۵ نفر از آنان دز دوم واکسن را تزریق شده است.

شرایط دریافت واکسن نوبت سوم

هاشمی شهری با اشاره به شرایط دریافت واکسن نوبت سوم، اظهار کرد: با حذف محدودیت سنی و حذف شرط واکسن نوبت اول و دوم از تمامی افراد بالای ۱۸ سال که حداقل  ۳ ماه قبل یکی از واکسن های برکت، سینوفارم، بهارات، آسترازنکا و یا اسپوتنیک را دریافت کرده اند دعوت به عمل می آوریم تا به نزدیکترین مرکز تجمیعی واکسیناسیون کووید-۱۹ یا یکی از پایگاه های منتخب تزریق واکسن مراجعه کنند.

وی ادامه داد: همچنین کسانی که از تزریق نوبت دوم واکسن پاستوکووک آنها ۲۸ روز گذشته است، می توانند برای دریافت دز سوم واکسن اقدام کنند. علاوه بر این تمامی افرادی که در خارج از کشور یکی از واکسن های فایزر، مدرنا یا جانسون اند جانسون را دریافت کرده اند نیز می توانند با ارائه کارت معتبر، یکی از واکسن های موجود در سبد واکسیناسیون کشورمان را به عنوان دز سوم دریافت کنند.

به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، در حال حاضر ۱۶ مرکز تجمیعی واکسیناسیون و ۱۳ مرکز غربالگری سرپائی بیماری کووید-۱۹ در محدوده تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی زاهدان شامل شهرستان های گلشن، سیب و سوران، سراوان، تفتان، خاش، میرجاوه و زاهدان فعال است.

وجود تمامی اقلام سبد واکسن کشور

وی اضافه کرد: تمامی اقلام سبد واکسن کشور شامل برکت، سینوفارم، بهارات، آسترازنکا، اسپوتنیک و پاستوکووک در مراکز تجمیعی تزریق واکسن موجود است.

 هاشمی شهری افزود: علاوه بر مراکز تجمیعی واکسیناسیون، به دلیل پراکندگی شهر زاهدان و به منظور رفاه حال هم استانی ها، امکان تزریق واکسن سینوفارم در ۲۸ پایگاه بهداشتی منتخب در زاهدان فراهم شده است.

وی خاطرنشان کرد: مرکز تجمیعی ولایت به عنوان بزرگترین مرکز تزریق واکسن در دانشگاه علوم پزشکی زاهدان به دلیل انجام تعمیرات و اقدامات تاسیساتی تا اطلاع ثانوی تعطیل است و با یاری خدا تا پایان هفته جاری بازگشائی خواهد شد.

انتهای پیام/
کد مطلب: 429214