سه شنبه ۷ دی ۱۴۰۰ ۰۹:۱۱
۰
مدیر کل آموزش و پرورش سیستان وبلوچستان:

سوادآموزی عنصر کلیدی توسعه پایدار است

حمیدرضا رخشانی گفت: براساس آخرین تعریف ارائه شده از مفهوم سواد، کسی باسواد است که بتواند در خود، دیگران و جامعه تغییر ایجاد کند.
سوادآموزی عنصر کلیدی توسعه پایدار است
به گزارش پهره به نقل از عصرهامون، حمید رضا رخشانی،مدیر کل آموزش و پرورش سیستان وبلوچستان دقایقی قبل در مراسم محوری هفته سوادآموزی در زاهدان با اشاره به اینکه سواد زیربنای توسعه جوامع است، بیان کرد: سواد نگاه انسان را به زندگی تغییر می دهد؛ به طور مثال اگر پدر و مادر باسواد باشند و یا مراتب بالاتری از سواد را طی کرده باشند، قطعا بیشتر فرزندان خود را برای کسب تحصیلات عالی تشویق می کنند اما در غیر این صورت از این وظیفه مهم کوتاهی خواهند کرد و بی سوادی آنان بر زندگی فرزندانشان تاثیر منفی خواهد گذاشت.

وی با تاکید بر این مطلب که باید همگان شرایط را برای فراهم کردن زمینه سواد آموزی در جامعه مهیا کنند، گفت: سواد در گذشته فقط محدود به خواندن و نوشتن می شد، اما هم اکنون یادگیری فقط برای دانستن نیست بلکه برای به کار بستن است و این رویکرد باعث شده بسیاری از کسانی که قبلاً باسواد شناخته می شدند از جرگه باسوادان خارج شوند.

این مسئول ادامه داد: در روایات و احادیث پیامبر اسلام (ص) و اهل بیت (ع) به موضوع علم آموزی و سواد تاکید شده و همگان باید در این زمینه به دانسته‌های خود عمل کنیم. 

مدیر کل آموزش و پرورش استان تصریح کرد: از منظر روانشناسی نیز یادگیری به معنای ایجاد تغییر در رفتار است و اگر تغییر ایجاد شد می توان ادعا کرد یادگیری رخ داده است.

رخشانی اظهار کرد: با توجه به تعاریف جدید از سواد، باید محتواهای درسی و برنامه های آموزشی ما در مدارس نیز تغییر کند تا بتوانیم به معنای واقعی کلمه افراد باسواد تربیت کنیم.

انتهای پیام/
کد مطلب: 429216