شنبه ۱۱ دی ۱۴۰۰ ۰۹:۵۱
۰
آخرین وضعیت بارش برف و باران در سیستان وبلوچستان؛

چابهار و کنارک متحمل بیشترین خسارت ها در بارندگی شدند/از امدارسانی به ۵۰۶ خانوار تا گرفتار بودن 4 محله کنارک درآبگرفتگی معابر و منازل

علیرضا شهرکی، مدیرکل مدیریت بحران استانداری سیستان وبلوچستان با بیان اینکه بیشترین میزان بارش ها در چابهار و کنارک گزارش شده است، گفت:چهار محله در کنارک همچنان گرفتار آبگرفتگی در مناطق و معابر هستند که نیروهای خدماتی در حال تلاش برای تخلیه آب از این نقاط هستند.
چابهار و کنارک متحمل بیشترین خسارت ها در بارندگی شدند/از امدارسانی به ۵۰۶ خانوار تا گرفتار بودن 4 محله کنارک درآبگرفتگی معابر و منازل
به گزارش پهره به نقل از عصرهامون، با ورود سامانه بارشی به سیستان و بلوچستان که از دو روز گذشته در برخی از مناطق به ویژه جنوب استان شروع به فعالیت کرده بارش باران با شست و شوی غبار از چهره شهر‌ها و طبیعت باعث خوشحالی مردم شد، این بارش اگر چه خسارتی به منازل، راه ها و تاسیسات وارد کرد اما خوشحالی دوچندان برای کشاورزان و باغداران سخت کوش سیستان و بلوچستان به ارمغان آورد.

در این بین شهرهای بندری چابهار و کُنارک شاهد بارش بارانی متفاوت بودند به گونه ای که بیش از ۱۷۴ میلی‌متر بارندگی در کنارک و بیش از ۱۰۶ میلی‌متر در چابهار ثبت شد و بسیاری از مردم چنین بارندگی‌هایی را طی ۲۰ سال گذشته بی‌سابقه دانسته اند.

بیشترین میزان بارندگی در چابهار و کنارک 

علیرضا شهرکی، مدیرکل مدیریت بحران استانداری سیستان وبلوچستان در این باره به خبرنگار ما گفت: در پی ورود سامانه بارشی به استان از چهارشنبه گذشته، بیشترین میزان بارش ها در چابهار و کنارک گزارش شده است.

وی گفت: بیشترین حجم آبگرفتگی در شهر کنارک رخ داده که البته اکنون بخش اعظم معابر اصلی آب آنها تخلیه شده است.

4محله همچنان درگیر آبگرفتگی معابر و منازل

این مقام مسئول تصریح کرد: چهار محله در شهر کنارک همچنان گرفتار آبگرفتگی در مناطق و معابر هستند که نیروهای خدماتی در حال تلاش برای تخلیه آب از این نقاط هستند.
 

 
وی ادامه داد: روند امدادرسانی خدمات به شهروندان با قوت ادامه داشته و در حال حاضر هیچگونه قطعی آب و برق در نقاط درگیر وجود ندارد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری استان اضافه کرد: در پی بارش باران مدارس در چابهار و کنارک تعطیل اما سایر دستگاه ها و ادارات پای کار بوده و ارائه خدمت می کنند.

وی اظهار کرد: مسیر مسدود شده ای در حال حاضر وجود ندارد و با تلاش نیروهای راهداری مسیرها بازگشایی شده است.

شهرکی خاطر نشان کرد: برآورد خسارت ها نیز پس از پایان بارندگی ها به طور کامل تخمین زده می شود چرا که از فردا یکشنبه سامانه جدیدی وارد استان می شود و باید برای آن نیز آمادگی کافی داشته باشیم؛ با این تفاسیر آنچه که وجود دارد اینکه، اکنون به بخشی از منازل، تاسیسات آسیب رسیده که باید جمع بندی شود.

۵۰۶  خانوار آسیب دیدند

علیرضا میربهاءالدین ، مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان در اینباره به خبرنگار ما گفت: به دنبال وقوع بارندگی شدید در جنوب استان از تاریخ9دی کار امدادرسانی به مردم آسیب دیده در ۴ شهرستان چابهار ، کنارک ، سرباز و فنوج توسط ۳۳ تیم عملیاتی در حال انجام است.

وی بیان کرد: تعداد ۵۰۶  خانوار آسیب دیده به تعداد 2هزار و ۶۲ نفر  توسط نجاتگران این جمعیت امداد رسانی شده و از این تعداد ۲۷۲ خانوار به تعداد ۱۱۴۵ نفر اسکان اضطراری داده شدند.

این مقام مسئول افزود:  ۱۸۲ نفر روز امدادگر با بکارگیری ۱۷  دستگاه خودروی عملیاتی جمعیت هلال احمر استان در شهرستانهای چابهار و کنارک ، سرباز و فنوج  کار امدادرسانی را بر عهده دارند .

کشاورزان سیستان و بلوچستان شادمان از بارش رحمت الهی

امان اله طوقی، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی سیستان وبلوچستان در گفت و گو با عصرهامون بیان کرد: بارش به موقع باران در دو روز اخیر خصوصا در منطقه جنوب استان علاوه بر تغذیه سفره های زیر زمینی، منابع آبی چاه و قنات برای کل مزارع و باغات و مراتع و نابودی برخی آفات بسیارسودمند بود که با شادابی و سرسبزی طبیعت و کشت و زرع، بهاری دل انگیزی و پر باری را نوید خواهد داد.
 

 
به گفته این مسئول، خوشبختانه بنا به گزارش هواشناسی، سامانه جدیدی از روز شنبه هفته آینده وارد استان خواهد و بارش سنگینی هم خواهد داشت.

طوقی ادامه داد:میزان خسارت های ناشی از سیلاب پس از اتمام بارندگی جمع آوری و اطلاع رسانی خواهد شد.
 
هیچگونه گزارشی مبنی بر تلفات دامی در سیستان وبلوچستان اعلام نشده است

مهدی حسینی در گفت وگو با خبرنگار عصرهامون بیان کرد: پیشگیری از بروز بحران پس از حوادث و بلایای طبیعی نیازمند برنامه ریزی و اقدام صحیح و موثر از سوی مردم و دستگاه های مرتبط است که یکی از این حوادث و رخداد ها وقوع سیل می باشد که سازمان دامپزشکی برای پیشگیری از وقوع بحران وکاهش مخاطرات احتمالی پس از آن، دستورالعمل ها و تمهیدات بهداشتی ویژه ای دارد.

وی افزود: از جمله مباحثی که سبب بوجود آمدن بحران پس از وقوع سیلاب خواهد شد و بسیار حائز اهمیت و نگران کننده است بروز و شیوع بیماری های واگیر دامی همچون شاربن، تب برفکی، لمپی اسکین،ppr و همچنین بیماری های مشترک قابل انتقال به انسان است که تهدیدی جدی برای سلامت جوامع دامی و انسانی خواهد بود.

حسینی اظهار کرد: از این رو در زمان وقوع و احتمال وقوع سیل، اداره دامپزشکی با تشکیل اکیپ های مختلفی همچون امدادرسانی فوری، مراقبت از بیماری ها، مایه کوبی، امحاء بهداشتی لاشه، قرنطینه و نظارت بر جایگاه های دامی و تعیین خسارت، با گشت و مراقبت فعال به بررسی وضعیت واحدهای دامداری و مرغداری می پردازد. وی ادامه داد: در کنار اقدامات انجام شده باید اطلاع رسانی عمومی و آموزش در خصوص تمهیدات و آمادگی لازم برای مقابله با مخاطرات ویژه بهره برداران و روستاییان انجام شود که از جمله این تمهیدات می توان به تهیه و ذخیره دان در مرغداریی ها و علوفه در دامداری های و محل ذخیره سازی مناسب، استفاده از ژنراتور های اضطراری، ایجاد سیل بند و محار آب و ...اشاره کرد.
 

 
مدیر کل دامپزشکی استان عنوان کرد: تاکنون هیچگونه گزارشی مبنی بر تلفات دامی از سوی فرمانداریی ها و مردم اعلام نشده و اکیپ های دامپزشکی نیز در سطح منطقه در حال بررسی و تخمین خسارات احتمالی هستند و در صورت مشاهده هر گونه تلفات دامی وارد عمل شده و خدمات بهداشتی همچون واکسیناسیون، سمپاشی و امحاء بهداشتی را ارائه خواهند داد.

گفتنی است در حال حاضر تعداد ۲ اکیپ در شهرستان کنارک و تعداد ۳ اکیپ در شهرستان چابهار و دشتیاری تشکیل شده و در حال بررسی وضعیت و فعالیت هستند.
 
خسارتی به زیرساخت های شیلاتی سیستان وبلوچستان وارد نشده است

محمد شهلی بر، مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به اخطاریه ارسالی هواشناسی مبنی بر وقوع بارندگی و سیلاب در شهرستان های چابهار، دشتیاری، کنارک و زرآباد تدابیر اندیشیده شده در این زمينه افزود: پس از اعلام هشدار سطح نارنجی هواشناسی دریایی، جلسه کمیته مدیریت بحران شیلات استان برگزار شده و با توجه به اینکه در  شرایط جوی حاکم، احتمال خسارت به تاسیسات دریایی و ساحلی وجود داشت، هماهنگی های لازم با فرماندهی دریابانی منطقه چابهار، یگان حفاظت شیلات و بنادر صیادی این شهرستان و شهرستانهای دشتیاری، کنارک و زرآباد مبنی بر جلوگیری از هر گونه تردد دریائی (خروج از اسکله) توسط دریابانی، اقدامات کنترلی در بنادر صیادی و انجام هرگونه فعالیتهای دریایی، جمع آوری تورها و لوازم صیادی توسط صیادان و تمهیدات لازم جهت ایمنی شناورها بمنظور جلوگیری از بروز هرگونه خسارت بویژه در روز پنجشنبه و امروز جمعه انجام شده است.
 
به گفته این مقام مسئول، با توجه به بارش‌ها، خوشبختانه تاکنون گزارشی از خسارت بخش شیلات در اثر سیلاب های اخیر در این منطقه به ثبت نرسیده و درصورت بروز خسارت، نوع و میزان خسارت ها به ستاد مدیریت بحران استانداری و سازمان ها و نهادهای مرتبط ارسال خواهد شد.

وقوع بارش برف در ارتفاعات تفتان

همچنین به دنبال استقرار سامانه بارشی در نیمه جنوبی و مناطق مرکزی سیستان و بلوچستان و وقوع بارش برف در ارتفاعات تفتان، این قله آتفشانی و نیمه فعال جامه سپید بر تن کرده است.

جلال هاشمزهی،رئیس جمعیت هلال احمر خاش گفت: در ۴۸ ساعت اخیر بارش های قابل ملاحظه ای در نقاط مختلف دو شهرستان خاش و تفتان سیستان و بلوچستان باریده و اکیپ های امدادی این جمعیت نیز در حال پایش وضعیت بارشی و مشغول خدمت رسانی به مردم هستند.
 

 
وی افزود: معمولا در بیشتر فصول سال که بارش باران در شهرستان خاش و تفتان رخ می دهد به دلیل وجود قله و ارتفاعات و سرمای شدید در تفتان نوع بارش ها به صورت برف است.

به گفته این مسئول، اکیپ امداد و نجات کوهستان تفتان در منطقه فعال بوده و همکاران ما مشغول بررسی مشکلات ساکنان محل و مسافران عبوری هستند و قطعا با همکاری شوراها و دهیاران و مردم بومی منطقه اقدامات خوبی برای گرفتار شدگان در برف و کولاک و یخبندان تفتان انجام می شود.
 
انتهای پیام/
کد مطلب: 429233