در نشست با وزیر آموزش و پرورش مطرح شد،
برقراری عدالت آموزشی؛ سیاست دولت سیزدهم/سیستان و بلوچستان نیازمند سالانه ساخت ۲ هزار کلاس درس است
25 دی 1400 ساعت 10:18
وزیر آموزش و پرورش گفت: فراهم کردن نصیب برابر آموزشی و عدالت ترمیمی از سیاستهای اصلی دولت سیزدهم است که با نگاه ویژه به نقاط محروم و مرزی انجام میشود.
به گزارش پهره به نقل از
عصرهامون؛ یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش پنجشنبه شب در نشست شورای آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان با بیان اینکه آموزش و پرورش بعد از معدن، بالاترین ارزش افزوده را دارد، اظهار داشت: از کل جمعیت جامعه دانش آموزی ۸۰ درصد در دانشگاه تحصیل می کنند و ۱۵ درصد جذب بازار کار می شوند.
وی با بیان اینکه هر چه در آموزش و پرورش سرمایهگذاری کنیم، ضرر نخواهیم کرد، گفت: توجه به نقاط مرزی و حاشیه کشور و محرومیت زدایی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
وزیر آموزش و پرورش بر اجرای دقیق قانون شوراهای آموزش و پرورش و پیگیری همه مؤلفه های حاکم بر این قانون و بهره گیری از ظرفیت همه نهادهای جامعه برای کمک به دستگاه تعلیم و تربیت تأکید کرد.
وی بر ضرورت کارایی هنرستانها تاکید کرد و گفت: هنرستان ها با هدف بهره برداری صحیح از این بستر برای توسعه اشتغال و اشتغال زایی در بین دانش آموزان باید در جوار کارخانجات و ظرفیتهای اقتصادی استان مکان یابی و راه اندازی شوند تا امکان آموزش عملی نیز برای دانش آموزان فراهم شود.
نوری بر بهره گیری از ظرفیت عظیم مجموعه های خیریه تاکید کرد و اظهار داشت: شورای آموزش و پرورش ظرفیت خوبی است که میتواند شرایط موجود را روشنگری نماید و مصوباتی داشته باشد که تسهیل کننده جریان و فرآیندهای آموزشی، تربیتی و تجهیزاتی باشد.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه مدیران آموزش و پرورش باید خود را راهبر، کارشناس و متولی پرداختن به امور در سطوح مختلف بدانند، گفت: واکسیناسیون و آموزشهای حضوری را در مسیر توسعه عدالت آموزشی مهم بدانید و از همه ظرفیتها استفاده کنید.
سیستان و بلوچستان نیازمند سالانه ساخت ۲ هزار کلاس درس است
حسین مدرس خیابانی استاندار سیستان و بلوچستان نیز گفت: این استان برای رفع کمبود ۱۸ هزار کلاس درس سالانه نیازمند ساخت ۲ هزار کلاس است. اگر به دنبال استان و کشور پیشرفته هستیم باید آموزش و پرورش توسعه یافته و مترقی داشته باشیم چرا که این دستگاه به عنوان تربیت کننده نیروی انسانی، رکن اصلی توسعه، پیشرفت و آبادانی جامعه محسوب میشود.
وی ادامه داد: سیستان و بلوچستان نیازمند بسیج همگانی و نهضت مدرسهسازی است که اگر صورت نگیرد با یک بحران جدی در این زمینه روبرو خواهیم بود.
استاندار سیستان و بلوچستان تصریح کرد: با توجه به بنیه ضعیف اقتصادی مردم استان، ایجاد مدارس شبانه روزی برای کاهش هزینه های تحصیل یک نیاز ویژه است و یک برش ویژه میطلبد.
وی تصریح کرد: برخلاف تصور رایج، مردم این استان با تحصیل فرزندان خود مخالفتی ندارند بلکه به دلیل نداشتن توان مالی برای پرداخت هزینه ایاب و ذهاب و سایر هزینهها فرزندانشان مجبور به ترک تحصیل میشوند.
رییس شورای آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان گفت: در استانی که در تمامی شاخص های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی در رتبه آخر است و با میانگین کشوری فاصله کهکشانی دارد باید نگاهی ویژه به مشکلات موجود داشت و راه حل ویژه اتخاذ کرد.
مدرس خیابانی ضرورت توسعه هنرستان ها در سیستان و بلوچستان را راهبردی عنوان کرد و گفت: این استان منطقه ای تجاری است که از محل درآمدهای تجاری برای توسعه صنایع استان استفاده میکنیم و بر همین اساس برای داشتن نیروهای فنی بومی بمنظور به کارگیری در این صنایع، به رشتههای فنی و حرفه ای بیش از سایر رشته ها نیازمندیم که ایجاد و توسعه هنرستان ها را ضروری میکند.
وی با اشاره به مشکل عدم ماندگاری معلمان و نیروی انسانی در سیستان و بلوچستان، بر ایجاد و تقویت مشوقها در استان تاکید کرد.
استاندار سیستان و بلوچستان ایجاد فضاهای آموزشی و دانشآموزی در سواحل مکران را یکی از عوامل مهم توسعه این منطقه عنوان کرد و گفت: زمین اردوگاه دانش آموزی در چابهار تامین است و آموزش و پرورش باید برای ساخت آن اقدام کند.
استاندار سیستان و بلوچستان بر ایجاد آموزش و پرورش ناحیه سه زاهدان و ساخت مدرسه در حاشیه شهر زاهدان و چابهار تاکید کرد و گفت: شورای آموزش و پرورش استان وقتی تاثیرگذار خواهد بود که با در دست داشتن اختیارات لازم، بتواند به طور مستقل برای حل مشکلات داخل استان تصمیم گیری کند.
مدرس خیابانی گفت: نیروی انسانی در هر جامعه، پرورش یافته آموزش و پرورش است؛ بنابراین اگر بخواهیم مدیران، پزشکان، مهندسان و نیروهای متخصص و توانمند در آینده کشور داشته باشیم باید به توسعه و تقویت آموزش و پرورش توجه ویژه ای داشته باشیم.
وی خاطر نشان کرد: برای توسعه پایدار به آموزش و پرورش قدرتمند نیاز داریم و باید کمک کنیم با ایجاد فضای آموزشی مورد نیاز بدنه آموزش و پرورش را بیش از پیش قدرتمندتر کنیم.
مدرس خیابانی انتخاب سیستان و بلوچستان به عنوان مقصد دومین سفر استانی وزیر آموزش و پرورش را نشان دهنده اهمیت این استان برای وزارتخانه عنوان کرد و گفت: برای حل مشکل کمبود فضای آموزشی در این استان باید از ظرفیت دستگاه های درآمدزا در کشور استفاده شود و نگاه دولتمردان نسبت به این موضوع جدی شده و می طلبد از روی کاغذ بر روی زمین پیاده شود.
انتهای پیام/
کد مطلب: 429311
آدرس مطلب: https://www.pahreh.ir/news/429311/برقراری-عدالت-آموزشی-سیاست-دولت-سیزدهم-سیستان-بلوچستان-نیازمند-سالانه-ساخت-۲-هزار-کلاس-درس
پهره
https://www.pahreh.ir