سه شنبه ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ ۱۲:۱۲
۰
رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس مطرح کرد؛

بالندگی ایران در حوزه بهداشت و درمان به برکت انقلاب/پیشرفت‌های پزشکی کشور خیره کننده است

حسینعلی شهریاری با اشاره به بالندگی ایران در حوزه بهداشت و درمان، گفت: پیشرفت‌های پزشکی کشور بعد از پیروزی انقلاب اسلامی خیره کننده و چشمگیر است.
بالندگی ایران در حوزه بهداشت و درمان به برکت انقلاب/پیشرفت‌های پزشکی کشور خیره کننده است
به گزارش پهره حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با گرامیداشت دهه مبارک فجر در گفت و گو با عصرهامون بیان کرد: در حوزه بهداشت و درمان متاسفانه تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی با کمبود های جدی در زمینه پزشکی، پرستاری متخصصین و تجهیزات مواجه بودیم و اکثر مناطق کشور توسط پزشکان و پرستاران بنگلادشی، پاکستانی، هندی و حتی فیلیپینی اداره می شد، به طوری که در خیلی از مناطق به خصوص روستاها بیمار حتی نمی توانست ارتباطی با پزشک برقرار کند.
 
وی با بیان این که آن دوران خیلی از بیماران برای بسیاری از اعمال جراحی و درمان ها مجبور بودند به خارج از کشور مراجعه کنند، ادامه داد: از سال ۱۳۶۴دانشکده های پزشکی در وزارت بهداری ‌و بهزیستی ادغام و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تشکیل شد.
 
به گفته شهریاری، خوشبختانه تعداد زیادی پزشک متخصص، فوق تخصص کادر بهداشتی و درمانی، پرستار و گروه های بهداشتی تربیت شدند و دانشکده ها افزایش یافت، به گونه ای که اکنون تقریبا ۶۴ دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی در کل کشور فعال است.
 
وی اضافه کرد: تقریبا تمام اعمال جراحی در داخل کشور انجام می‌شود و با توجه به ارزان بودن قیمت ها خیلی از ایرانیان خارج از کشور در فصل تابستان برای عمل های جراحی به خصوص قلب و عروق، زیبایی، چشم و پیوند اعضا به ایران مراجعه می‌کنند.
 
نماینده مردم زاهدان در مجلس افزود: حتی از کشورهای همجوار نیز افراد زیادی برای درمان به ایران مراجعه می‌کنند، در زمینه تحقیقات پزشکی در بخش سلول های بنیادین جزو چند کشور صاحب نام دنیا هستیم، همه امکانات و توانمندی ها در داخل کشور فراهم شده است، به گونه ای که نه تنها بیماری برای درمان به خارج اعزام نمی‌شود، بلکه به اندازه ای نیرو تربیت کردیم که پزشکان و پرستاران ما را در کشورهای اسکاندیناوی، استرالیا، آلمان و کانادا به راحتی پذیرش می کنند.
 
وی تصریح کرد: یک زمان وارد کننده پزشک از کشورهایی مثل بنگلادش، پاکستان و هندوستان بودیم، اما اکنون کشورهایی مثل نروژ، فنلاند، هلند، کشورهای اروپایی و استرالیا داوطلب هستند که پزشکان ایرانی آنجا خدمت کنند، پرستاران و پزشکان ما حتی در آمریکا وضعیت مناسبی دارند.

تربیت سالیانه بیش از ۱۰ هزارنفر در حوزه پزشکی
 
شهریاری با بیان این که در حوزه بهداشت و درمان خیلی پیشرفت کردیم، اظهار کرد: سالانه بین ۸ هزار تا ۱۰ هزار پزشک، دندانپزشک و داروساز در کشور تربیت می شوند، اکنون در خیلی از شهرستانهای کوچک متخصصین ایرانی را بومی داریم که برای این مناطق تربیت شده اند.
 
وی تاکید کرد: وضعیت کشور از نظر پزشکی مناسب است و می‌توانیم ادعا کنیم که اگر در زمینه بهداشت و درمان روزی مرگ و میر کودکان زیر ۵ سال و نوزادان بسیار بالا بود، یا بیماری های واگیر دار مثل فلج اطفال و مالاریا ما را اذیت می کرد، خوشبختانه با اقدامات خوب بهداشتی و درمانی که انجام شده توانستیم خیلی از بیماریها را حذف کنیم و کنترل کنیم.
 
رئیس کمسیون بهداشت و درمان مجلس اذعان کرد: امروز از دغدغه هایی که در گذشته شاهد بودیم و مرگ و میرهای ناشی از بیماری های عفونی و واگیردار خبری نیست، به دلیل پیشرفت هایی که صورت گرفته مثل کشورهای اروپایی بیشتر مرگ و میر به بیماری های غیر واگیر دار مثل قلبی، عروقی حوادث تصادفات اختصاص دارد.
 
وی با تاکید بر این که در زمینه بهداشت و درمان توانستیم اقدام های زیادی را انجام دهید که از نقاط مثبت و مهم انقلاب و جمهوری اسلامی است، گفت: در زمینه تولید واکسن جزو شش کشور اول دنیا هستیم که خوشبختانه انواع و اقسام واکسن های ضد کرونا را داریم تولید می کنیم، بعضی کشورها یک یا دو نوع واکسن تولید کردند ولی ما چند پلت‌فرمی را که بر اساس آن واکسن می سازند، می توانیم در کشور تولید کنیم.
 
شهریاری اضافه کرد: در زمینه واکسن آنفلوانزا که همیشه وارد کننده بودیم، اکنون در داخل کشور در حال تولید هستیم و در این زمینه موفقیت های زیادی حاصل شده است.
 
انتهای پیام/
کد مطلب: 429442