شنبه ۱۸ تير ۱۴۰۱ ۰۷:۴۴
۰

چشم انتظاری مرزنشینان تنگه احد بر اجرای طرح رزاق/ نماینده مردم سیستان: نحوه اجرای طرح از روزهای آینده اعلام می شود

سرگزی نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طرح رزاق برای مرزنشینان شمال استان به مدت دو هفته تنظیم و نحوه اجرای آن نیز مصوب شده است، گفت: در خصوص چگونگی اجرای آن در این منطقه در طی جلسه ای که هفته ی آینده برگزار خواهد شد تصمیم گیری صورت می گیرد.
چشم انتظاری مرزنشینان تنگه احد بر اجرای طرح رزاق/ نماینده مردم سیستان: نحوه اجرای طرح از روزهای آینده اعلام می شود
به گزارش پهره به نقل از اوشیدا، مبادلات تجاری مرزی یکی از شاخص های اصلی در برقراری ارتباط بین کشورهای همسایه و نیز امرار معاش مردم مرز نشین می باشد و از این طریق مردم ساکن در نواحی مرزی کشورهای همسایه می توانند در کنار هم و با هم از فرصت ها و منابع مشترک استفاده نمایند که این امر می توانند منجر به استمرار و پایداری دوستی و تفاهم طرفین ،امنیت و رونق اقتصادی و توسعه ، ایجاد فرصت های شغلی و شکل گیری یک نوع مزیت نسبی در مناطق مرزی گردد.
علیرغم ظرفیت ها و توانایی هایی موجود در مناطق مرزی باید گفت یکی از ویژگی های اصلی این مناطق دوری از مرکز کشور است این مساله جغرافیایی که بیشتر از طبیعت مناطق مرزی ناشی می شود و این دوری به لحاظ سیاست های غیر آمایشی و مرکز محور بودن ،پیامد های نامطلوبی را برای مناطق مرزی به همراه دارد که مهمترین آن ها محرومیت شدید و حاشیه ای بودن این مناطق و قرار نگرفتن آن ها در مسیر امواج آمایشی توسعه کشور است.
 تنگناهای موجود در دو سوی مرز باعث شده تا کشور های همسایه برای توسعه مناطق مرزی ،عدالت اقتصادی و اجتماعی و نیز افزایش همکارهای متقابل اقدام به ایجاد بازارچه های مرزی نمایند.
طرح رزاق منبع درآمدی برای مرزنشینان بی بضاعت
اجرای طرح رزاق در استان سیستان و بلوچستان نقش خوبی در زندگی مرزنشینان داشته و خواهد داشت به طوری که برخی از افرادی که به جریان قاچاق کشیده شده‌اند، عمدتا خانواده‌هایی فقیر هستند به همین جهت اجرای طرح رزاق در این استان می‌تواند نقش موثری در مبارزه با قاچاق سوخت داشته باشد.
برخی از کارشناسان معتقد هستند که نرخ بیکاری در سیستان و بلوچستان بالاست و بعضی از افراد سود جو برای سرپوش گذاشتن به این اقدام به سمت قاچاق سوخت روی آورده و این کار را بهانه ای برای تامین معاش خود عنوان می کنند.
اجرای طرح رزاق باعث ساماندهی مساله سوخت، افزایش درآمد برای کشور و ایجاد منبع درآمد برای مرزنشینان که از لحاظ اقتصادی شرایط خوبی ندارند، می‌شود.
اجرای پایلوت طرح رزاق برای اولین بار در مرز سراوان
طرح رزاق برای هویت دادن به مرزنشینان سوخت ‌بر و حفظ امنیت مرزهای کشور برای اولین بار به صورت پایلوت در مرز سراوان در حال اجراست.
با توجه به اینکه این طرح در جنوب سیستان و بلوچستان اجرایی شده و برای مرزنشینان کارت رزاق صادر شده است و با تاکید بر اینکه  شرایط منطقه سیستان با توجه به دو دهه خشکسالی و مشکلات ناشی از آن ایجاب می‌کند تا طرح «رزاق» برای مرزنشینان این منطقه هم اجرایی شود.
محمد سرگزی نماینده مردم سیستان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: در خصوص سرعت گرفتن مراحل تصویب و اجرای طرح رزاق و سفر وزیر کشور به منطقه که با بررسی وضعیت معیشتی و اقتصادی مردم همراه بود این موضوع در جلسات و کارگروه های مختلف مطرح و پیگیری شد. 
واردات 800 رقم کالا از مرزهای سیستان
وی افزود: طرح رزاق برای مرزنشینان شمال استان به مدت دو هفته تنظیم و نحوه اجرای آن نیز مصوب شده است اما در خصوص چگونگی اجرای آن در این منطقه در طی جلسه ای که هفته ی آینده برگزار خواهد شد تصمیم گیری صورت می گیرد.
سرگزی در خصوص بازارچه های مرزی منطقه سیستان تصریح کرد: بحث بازارچه ها در شورای امنیت مطرح است کارهای کارشناسی اش انجام شده، چگونگی اجرایش هم بررسی شده، نکته ای که وجود دارد دو مساله ی گذرهای مرزی و بازارچه ها است.
وی ادامه داد: در خصوص بازارچه های مرزی کسانی که درخواست واردات کالا دارند آن 800 رقم کالایی که مشخص شده از مجموعه وزارت کشور و وزارت صمت می توانند درخواست بدهند و کالا را وارد بکنند ولی تشریفات آن را باید رعایت کنند.
وی خاطر نشان کرد: مردم انتظار دارند گذرگاه های مرزی ایجاد شود تا تشریفات گمرکی نداشته باشد که این موضوع در شورای امنیت در حال بررسی است و احتمال می رود تا پایان شهریور در این خصوص تصمیم گیری شود.
انتهای پیام/ 
کد مطلب: 429874
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *