شنبه ۱ مرداد ۱۴۰۱ ۰۷:۳۲
۰
در ادامه سد سازی های دولت افغانستان؛

استارت بزرگترین فاجعه زیست محیطی در کشور زده شد/ تنگه احد ایران چشم انتظار دیپلماسی

بیش از ۲۰ سال است که منطقه سیستان شاهد خشکسالی بوده و تا امروز نه تنها دولتمردان راهکاری برای رفع این معضل نکرده اند که دولت افغانستان در حال ساخت سد بخش آباد بر روی فرا رود است که تکمیل این سد بزرگترین فاجعه زیست محیطی را در کشور رقم خواهد زد.
استارت بزرگترین فاجعه زیست محیطی در کشور زده شد/ تنگه احد ایران چشم انتظار دیپلماسی

به گزارش  پهره به نقل از عصرهامون، بیش از دو دهه هست که خشکسالی بر جان سیستان ریشه دوانده، سیستانی که زمانی تامین کننده گندم کل ایران بود، امروز روزگار آب و آبادانی در آن بسیار تاسف بار شده است.

هیرمندی که روزی دستان سخاوتمندش پر رزق و روزی بود اما امروز به یک شور زار تبدیل شده است.

 سیستان در خطر بحران زیست محیطی گرفتار ‌و اگر فکری برای آن نشود فاجعه زیست محیطی غیر قابل جبرانی را در بر خواهد داشت و شاید تا چند سال آینده دیگر اثری از سیستان برجا نماند.

در این چند سال دولت ها آمدند و رفتند و قول ها و حرف های زیادی دادند اما این قول ها برای سیستان ثمری نداشت و مسیولین سرگرم قول و قرارها و‌ وعده های بی اساس در ایران بودند و اما آن طرف دولت افغانستان مشغول سد سازی بود و با ساخت چندین سد و بند مانع بزرگی برای ورود آب به سیستان را ایجاد کرد.




ساخت سد کمال خان که سالها رها شده بود اما در سال ۹۶ دوباره از سر گرفته شد و فروردین ۱۴۰۰ در ۹۰ کیلومتری مرزهای سیستان در غفلت مسئولین به بهره برداری رسید و بدون هیچ واکنشی از سوی مقامات کشور ایران روبرو شد. امروز تنگه احد ایران  قربانی  وعده های بی اساس مسئولین شد.

بسیاری از روستاها با کمبود و قطع آب مواجه شده اند و مردم برای رسیدن به آب چاه حفر کردند اما دریغ از آب، امروز اگر مشکل آب در سیستان حل نشود یک فاجعه زیست محیطی را به بار خواهد آورد که شاید جبرانش امکان پذیر نباشد.

وزارت خارجه باید از ساخت سد جدید افغانستان جلوگیری کند

برای تامین آب به سیستان قانون انتقال آب دریای عمان توسط دهمرده  نماینده سیستان پیشنهاد داده شد و با موافقت ۲۱۰ نماینده مجلس به تصویب رسید، پروژه ای که یک سال بعد از تصویب از سال ۹۸ آغاز اما متاسفانه به گفته سرگزی دیگر نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی کمتر از پنج درصد پیشرفت داشته است.

سرگزی افزود: این قابل قبول نیست، سیستان و بلوچستان که یک استان خشک و با منابع آبی محدود است برای اجرای این طرح تا کنون اقدام موثری صورت نگرفته است.

وی در خصوص سد سازی هایی که دولت افغانستان در سال های اخیر انجام داده است بیان کرد: متاسفانه در دهه های گذشته در حوزه آب و آبریزهای مشترک ایران با کشورهای همسایه هیچ گونه راهبردی تعریف نشده است.

این نماینده مجلس ادامه داد: کشور پاکستان در فصل ۱۰ مستند امنیت ملی برای سد سازی در رودهای مشترک که منشا کشورهای همسایه است راهبردی را تعریف کردند که مانع از سد سازی و انحراف آب بشود اما متاسفانه در دهه های گذشته این راهبرد در هیچ کدام از اسناد ملی کشور ما پیش بینی نشده است.

وی بیان کرد: در دولت جدید، این موضوع در دستور کار قرار گرفته که سیاست روشن و مشخص در حوزه رودهایی که منشأ آن کشورهای همسایه است اتخاذ شود، که گر چه دیر است ولی انتظار بر این است که در این حوزه دولت به جدیت ورود پیدا کند.

وی به ساخت بند کمال خان در سال های گذشته اشاره کرد و تصریح کرد: در حال حاضر هم دولت افغانستان در حال ساخت سد بخش آباد بر روی فرا رود است که اگر ساخت این سد تکمیل شود شرایط سخت تری را ایجاد می کند و لذا از امروز دستگاههای متولی از جمله وزارت امور خارجه باید ورود پیدا کند و از تکمیل این سد جلوگیری کند چرا که آثار خطرناک زیست محیطی را برای ما در حوزه سیستان دارد.

پروژه آبرسانی دریای عمان ۴۰۰ سال طول می کشد

دهمرده دیگر نماینده سیستان نیز با ابراز تأسف از روند رو به کند انتقال آب از دریای عمان گفت: قانون انتقال آب از دریای عمان را به مجلس ارائه دادم و با  ۲۱۰ رای مثبت در مجلس تصویب شد.

وی ادامه داد: اگر من متولی اجرا باشم سه ساله این طرح را به اتمام می‌رساندم اما اگر دست این جماعت باشد و کار نکنند ۴۰۰ صد سال بعد هم انجام نمی شود.

دهمرده افزود: استاندار در مراسم سالگرد شهید فارسی پشت تریبون آمد و گفت عملیات انتقال را از چهار جبهه شروع کردیم، کدام چهار جبهه؟؟ در آنجا کسی کاغذی به او داد و استاندار هم همان مطلب را گفت، این ها که دلشان نمی سوزد می گوید چهار سال چون تا چهار سال دیگر که ایشان در این استان نیست.

پروژه آبرسانی از دریای عمان پیشرفت لاک پشتی دارد

حسینعلی نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی در خصوص پروژه انتقال آب از دریای عمان به سیستان و بلوچستان اذعان داشت: بحث انتقال آب از دریای عمان به استان هم در دولت آقای احمدی نژاد و هم در دولت روحانی تصویب و در مجلس هم مصوب شد اما متاسفانه زمان بر است و منابع مالی قابل توجهی می خواهد که این پروژه هم خیلی شاید از لاک پشتی هم کندتر پیش می رود.

حال باید دید سرانجام وزارت امور خارجه در کش و قوس های دیپلماسی خود با افغانستان می تواند حق آبه سیستان که حق مسلم مردم زابل هست را پس بگیرد یا خیر؟؟؟

انتهای پیام/
  
کد مطلب: 429912