يکشنبه ۲ مرداد ۱۴۰۱ ۰۷:۵۸
۰
معضل گریبان گیر حل نشدنی در جاده های ناایمن سیستان و بلوچستان؛

قهرمان بیابان ها در جاده های مواصلاتی شهرستان بمپور به کابوس مرگ برای مردم تبدیل شده است

نا ایمن بودن جاده ها از یک طرف و از سوی دیگر وجود شترهای سرگردان حاشیه جاده باعث ابراز گلایه مردم سیستان و بلوچستانی شده که در بروز تصادفات نقش مهمی دارند.
قهرمان بیابان ها در جاده های مواصلاتی شهرستان بمپور به کابوس مرگ برای مردم تبدیل شده است
به گزارش پهره؛ حوادث جاده‌ای در مناطق بیابانی جنوب شرق کشور یعنی سیستان و بلوچستان و به ویژه در جنوب این استان سبب داغدارشدن برخی خانواده‌ها می‌شود که در برخی موارد حیوانات اهلی به ویژه شترها عامل این کار هستند.
با توجه به این که جاده های مواصلاتی به شهرستان بمپور مکان های مناسبی برای نگهداری شتر بوده و به ویژه دسته‌هایی به صورت چند نفری در بیابان های اطراف روستاها برای چرا رها می شوند.
وجود شتر در جاده ها در بیشتر اوقات سبب بروز تصادفات جاده ای می شود که عواقب جبران ناپذیری را به همراه دارد و در حقیقت به هنگام رها بودن در جاده، امنیت مسافران و رانندگان را به خطر می اندازد.
سیستان وبلوچستان دارای بالاترین آمار فوتی های ناشی از تصادفات جاده ای
به گفته رضا عبدی، مدیر کل پزشکی قانونی سیستان و بلوچستان درسال گذشته فوتی های ناشی از تصادفات جاده ای در استان ‏هزارو ۱۸۲ فوتی بوده است که این استان بالاترین آمار فوتی های ناشی از تصادفات جاده ای را در کشور داشته است.‏
باری با جان انسان ها توسط احشام جاده ای
در این راستا یکی از شهروندان بمپوری در گفت و گو با خبرنگار ما بیان کرد: در جاده های مواصلاتی به شهرستان بمپور چون نیکشهر، چابهار، بزمان شترها به حال خودشان رها شده و همین امر بارها باعث تصادفات ناگواری در این جاده ها شده است.
وی افزود: با توجه به این که نگهداری این حیوانات برای صاحبان آن ها به نوعی باعث درآمد زایی بوده اما وجود آن ها در جاده بازی با جان مردم است.
این شهروند بمپوری تصریح کرد: به ویژه در شب ها تردد در جاده های مواصلاتی بمپور بسیار خطرناک است که فاقد نور بوده و شترها به راحتی در جاده تردد می کنند و حتی اگر رانندگان قوانین رانندگی را رعایت کنند این حیوانات برای آنان دردسر ایجاد می کنند.
وی اضافه کرد: بنده خواهشی که از مسئولین دارم این است که حتما در راستای ایمن سازی جاده ها اقدام کنند و برای رها بودن شترها در حاشیه بیابان ها و تردد در جاده ها برنامه ریزی اصولی داشته باشند تا این معضل گریبان گیر مسافران حل شود و حداقل دیگر وجود این حیوانات برای مسافران خطر آفرین نباشد.
نصب شبرنگ بر روی گردن و پا‌های شتر‌های سرگردان
در این راستا سلمان برهانی، فرماندار شهرستان بمپور در گفت و گو با خبرنگار ما بیان کرد: مشکلات ناشی از تردد احشام به ویژه شتر در محورهای مواصلاتی شهرستان جاده ترانزیتی بمپور - نیکشهر، چابهار و بمپور - بزمان که منجر به برخورد با خودرو ها و تصادفات می شود و در حقیقت این مسئله موجب بروز خسارات جانی و مالی می شوند مورد بررسی و پیگیری توسط مسئولین ذیربط قرار گرفته است.
وی افزود: وضعیت روشنایی بزرگراه شهید ولی فتح مرادی شهرستان بزرگراه بمپور - محمدان در حال پیگیری است.
این مقام مسئول تصریح کرد: پس از پیگیری های صورت گرفته و تامین اعتبار پروژه اجرایی روشنایی بزرگراه شهید ولی فتح مرادی شهرستان بمپور در فاز اول به طول هفت کیلومتر انجام خواهد شد.
وی اضافه کرد: همچنین مکان ساختمان جدید اداری پلیس راه شهرستان بمپور پس از تخصیص زمین در محل های مورد نظر در دستور کار اداره کل راهداری جنوب‌ استان قرار دارد .
وی عنوان کرد: با توجه به وقوع حادثه های ناگوار جاده ای در برخورد با احشام به ویژه شترهای سرگردان، جلسات توجیهی با دهیاران روستاهای در مسیر جاده های مواصلاتی شهرستان بمپور و صاحبان حیوانات با حضور بخشداران، رؤسای ادارات جهاد کشاورزی، دامپزشکی، عشایری، پلیس راه و نیروی انتظامی در اسرع وقت باید برگزار شود.
فرماندار بمپور خاطرنشان کرد: سرعتگاه های بزرگراه شهید ولی فتح مرادی شهرستان حد فاصل شهر محمدان توسط راهداری باید ترمیم و استاندارد سازی شود.
وی عنوان کرد: به منظور افزایش میزان دید رانندگان در هنگام شب مقرر شده که اداره راهداری با همکاری اداره امور عشایری و جهاد کشاورزی شهرستان بمپور نسبت به نصب شبرنگ بر روی گردن و پا‌های شتر‌های سرگردان اقدام کنند.
انتهای پیام/
کد مطلب: 429918