چهارشنبه ۲ شهريور ۱۴۰۱ ۱۲:۴۳
۰
دردهای کهنه محرومیت هنوز در سیستان و بلوچستان باقی است؛ 

نبود پزشک متخصص و تجهیزات پزشکی جدی ترین معضل مناطق محروم

شهرستان مهرستان دارای بیمارستان بوده اما این مرکز درمانی از امکانات و تجهیزات درمانی چندانی برخوردار نیست که همین امر سبب ابراز گلایه شهروندان این منطقه شده است. 
نبود پزشک متخصص و تجهیزات پزشکی جدی ترین معضل مناطق محروم
به گزارش پهره؛ شهرستان مهرستان در استان سیستان و بلوچستان دارای مساحتی  ۶۱۰۱ کیلومتر مربع بوده که جمعیت آن بالغ بر ۸۰ هزار نفر تحت پوشش است که چنین شهرستانی با این آمار جمعیتی دارای یک بیمارستان به نام "امید" می باشد که مردم این مرز و بوم سالیان در انتظار افتتاح این مرکز درمانی بودند تا دیگر برای درمان به شهرها و استان های هم جوار با توجه به مشکلات اقتصادی سفر نکنند.

با وجود این که شهرستان مهرستان دارای بیمارستان بوده اما این مرکز درمانی از امکانات و تجهیزات درمانی چندانی برخوردار نیست.

پزشکان سهمیه ای در مناطق محروم نمی‌مانند

در این راستا یکی از شهروندان شهرستان مهرستان طی تماس تلفنی با خبرنگار  ما بیان کرد: سال گذشته شهروندان ساکن در این منطقه با افتتاح بیمارستان امید بسیار خوشحال شدند که دیگر برای ادامه درمان بیماری های خود نیاز به طی مسافت زیاد ندارند و در شهر خودشان به امکانات پزشکی دسترسی دارند.

وی افزود: اما انگار بیمارستان مهرستان یک اسم بوده و فاقد تجهیزات و امکانات درمانی و پزشکی جهت درمان بیماران است. 

این شهروند مهرستانی تصریح کرد: نبود پزشک متخصص و تجهیزات بیمارستانی از قبیل سی تی اسکن، تجهیزات چشم پزشکی و اورژانس از جمله مواردی بوده که مردم مهرستان در تنها بیمارستان موجود در این شهرستان به دنبال آن هستند و همین نبود امکانات رنجش بیش از حد آنان را در بر داشته است.

محرومیت هایی که بیماران را آواره شهرهای دیگر  می کند

وی اضافه کرد: گاهی نبود پزشک متخصص اطرافیان بیمار را آن قدر دچار استرس می کند که سعی دارند هر چه سریع تر بیمار را به نزدیک ترین مرکز درمانی برسانند که همین امر باعث می شود که در اکثر جاده ها جان خود را به خطر بیندازندو به جای درمان یک بیمار مشکل را دوچندان می کنند.

این شهروند مهرستانی خاطرنشان کرد: خواهشی که بنده از مسئولین دست اندر کار دارم این است که نسبت به فراهم کردن تجهیزات پزشکی و درمانی و وجود پزشکان متخصصان در زمینه بیماری های مختلف در منطقه مهرستان فکری اساسی کنند نه این که بیمارستان چند روز یک پزشک دارد و ما بقی روزها پزشکان حاضر به اقامت در این شهرستان دور را ندارند.

به زودی مرکز سی تی اسکن افتتاح می شود 

در این راستا سعید موحد، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهرستان ایرانشهر در گفت و گو با خبرنگار ما بیان کرد: در چند روز اخیر یک نشستی با حضور مسئولین محلی و معتمدین این منطقه برگزار شد که طی آن مطالباتی از قبیل اتمام پروژه های نیمه تمام، نوسازی ناوگان حمل نقل، تکمیل ساختمان بهورزی، بهبود وضعیت امکانات و نیروی انسانی، تامین اقلام دارویی، نظارت بر داروخانه ها مطرح شد.

وی افزود: شهرستان مهرستان یکی از محروم ترین مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر بوده و با وجود خدمات شایسته ای مانند احداث بیمارستان، استقرار ۶ پزشک متخصص، راه اندازی بخش دیالیز به علت عمق محرومیت همچنان نیازمند توسعه و گسترش خدمات بهداشت و درمان است.

این مقام مسئول تصریح کرد: تمام تلاش ما در دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر در جهت جبران محرومیت های مهرستان در حوزه سلامت بوده و در این راستا در نظر داریم دو پروژه ساختمان ستاد مرکزی شبکه بهداشت و درمان مهرستان و مرکز آموزشی بهورزی در این منطقه را در ایام الله دهه مبارکه فجر امسال به بهره برداری برسانیم.

وی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از برنامه های مدنظر ما احداث ساختمان اورژانس بیمارستان مهرستان است که عملیات احداث آن به زودی اجرایی خواهد شد.

وی اضافه کرد: همچنین پس از احداث ساختمان اورژانس بیمارستان، از محل درآمدهای جاری دانشگاه نسبت به راه اندازی بخش سی تی اسکن اقدام خواهیم کرد.

بومی سازی، راهکار ماندگار کردن پزشکان در مناطق محروم 

موحد تصریح کرد: برای رفع مشکل کمبود پزشک، شرایط رفاهی ویژه ای برای پزشکان مناطقی مانند آشار در نظر گرفتیم و امیدواریم در ادامه با فارغ‌التحصیلی پزشکان دارای تعهد بومی مشکل کمبود پزشک مرتفع شود.

وی عنوان کرد: همچنین تاکید ما بر جذب نیروهای بومی از طریق آزمون بوده و در آزمون استخدامی پیشرو تمهیدات لازم جهت تامین‌ نیروی انسانی مورد نیاز شبکه بهداشت و درمان شهرستان مهرستان در نظر گرفته شده است.

انتهای پیام/
کد مطلب: 429997
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *