يکشنبه ۶ شهريور ۱۴۰۱ ۰۸:۳۱
۰
غرق شدن در گرداب فضای مجازی به چه قیمتی؟

غفلت والدین سبب غرق شدن کودکان در فضای مجازی/هدف دشمن تغییر سبک زندگی اسلامی است

رها بودن فضای مجازی بهترین فرصت را به دشمنان داده است تا با خیال راحت به طراحی و اجرای انواع و اقسام پروژه‌های فکری،‌ ترویج مسائل ضد فرهنگی و غیر اخلاقی، تغییر سبک زندگی ایرانی اسلامی پرداخته و به‌ ویژه جوانان و نوجوانان ایرانی را هدف قرار دهند.
غفلت والدین سبب غرق شدن کودکان در فضای مجازی/هدف دشمن تغییر سبک زندگی اسلامی است











به گزارش پهره؛ اهمیت فضای مجازی طی سال‌های اخیر در بیانات مقام معظم رهبری بارها شنیده شده و ایشان در بیانات شان غفلت از آسیب‌های با فضای مجازی را بارها گوشزد کردند.


ایشان در جایی فرمودند: اگر من امروز رهبر انقلاب نبودم حتماً رئیس فضای مجازی کشور می‌شدم که این بیانات شان اهمیت فضای مجازی را نشان می‌دهد.

در حقیقت این مطلب نشان دهنده این است که مسئولین به فضای مجازی توجه ویژه داشته باشند و بی توجهی به مدیریت عالمانه و هوشمند مسائل مرتبط با آن در ایران بارها مورد مطالبه رهبر انقلاب قرار گرفته است.

غرق شدن بیش از اندازه کودکان و نوجوانان ایرانی در فضای مجازی 

در این راستا فرشته عسکری، کارشناس ارشد روانشناسی در گفت و گو با خبرنگار پهره بیان کرد: وقتی کودکان و نوجوانان از اینترنت استفاده می کنند و درگیر آن و دچار آسیب اجتماعی می شوند  دلیل عمده این ضررها عدم نظارت خانواده بوده که همین امر باعث مشکلات روحی و روانی در وجود فرزندان می شود.

وی افزود: کودکان و نوجوانان با ورود به سرزمین ناشناخته فضای مجازی گرفتار دام‌های خطرناکی می‌شوند که رها شدن از آنها به راحتی ممکن نیست که در این زمينه خانواده ها حتما باید به مسئله سواد رسانه آگاهی لازم را کسب کنند.

این کارشناس ارشد روانشناسی تصریح کرد: عدم نظارت والدین بر فعالیت های فرزندان در فضای مجازی می‌تواند اثرات جبران ناپذیری برای آنان در بر داشته باشد که والدین باید خود را با این فضا بیش‌از پیش آشنا کنند و آموزش‌های لازم را در این حوزه ببینند.

وی اضافه کرد:  در این مسیر والدین می‌توانند از افراد آشنا به فضای مجازی اینترنت آموزش‌های اینترنتی و کتاب یا فرزندان بزرگتر استفاده کنند.

عسکری خاطرنشان کرد: کمبود محبت از سوی والدین یکی از عمده دلایلی بوده که دختران و پسران نوجوان و جوان در فضای مجازی در وهله اول به خود اجازه ارتباط و پاسخ گویی به پیام های غریبه و ناآشنا را می دهد.

وی عنوان کرد: یکی دیگر از عمده آسیب های فضای مجازی که اکنون در کودکان و نوجوانان به وضوح قابل مشاهده بوده این است که بسیار پرخاشگر، گوشه گیر و منزوی هستند و دلیل اصلی آن بازهای آنلاین ناشناخته ای بوده که آن ها بدون آشنایی از عواقب آن نصب و بازی می کنند.

این کارشناس ارشد روانشناسی عنوان کرد: نکته ای که باید والدین باید مد نظر قرار بدهند این است که اعتماد به نفس فرزندان در دوران نوجوانی شکل می گیرد که در شرایط فعلی استفاده بیش از حد از فضای مجازی و اینترنت اعتماد به نفس شان را به شدت کاهش داده و مانع شکل گیری هویت اصلی آنان می شود.

وی خاطرنشان کرد: استفاده بیش از حد از فضای مجازی باعث کمرنگ شدن فرهنگ ایرانی اسلامی در درون خانواده‌ها می شود.

عسکری بیان کرد: نکته حائز اهمیت این است که بسیاری از موضوعات فرهنگی مربوط به کودکان و نوجوانان، تاکنون در اولویت برنامه ریزی‌های مسئولین و به ویژه خانواده‌ها نبوده است.

کنترل فضای مجازی مدیریت واحد می‌طلبد

همچنین محمد رضا کوچکزایی، کارشناس مسائل روانشناسی در گفت و گو با خبرنگار ما بیان کرد: در حقیقت اینترنت مخصوص کودکان و نوجوانان به عنوان بهترین راهكار برای مقابله با آسیب های استفاده آنان از فضای مجازی است.

وی افزود: در شرایط فعلی فرزندانمان ما به علت  عدم اوقات فراغت مناسب، بیشتر زمان خود را در شبکه‌های اجتماعی می‌گذراند.

این کارشناس روانشناسی تصریح کرد: در واقع امروزه فضای مجازی علی‌رغم همه ظرفیت‌های کاربردی و مفیدی که دارد به قتلگاهی برای جوانان و نوجوانان پاک تبدیل شده است.

کوچکزایی خاطرنشان کرد: نا آگاهی والدین و نداشتن سواد رسانه، در مدیریت، کنترل و نظارت بر رفتار فرزندانشان در هر سنی باعث شده  بسیاری از جوانان و نوجوانانشان در باتلاق آسیب های فضای مجازی غرق شوند و نجات شان هم به  سختی امکان پذیر شود.

وی عنوان کرد: در حقیقت کلید فضای مجازی  دست دشمن است و این موضوع با استقلال  کشور منافات دارد و الان دشمن هر طوری می خواهد می تواند این فضا را مدیریت کند که همین امر به ضرر ایران اسلامی است.


این کارشناس روانشناسی تصریح کرد: رها بودن فضای مجازی بهترین فرصت را به دشمنان داده است تا با خیال راحت به طراحی و اجرای انواع و اقسام پروژه‌های فکری،‌ ترویج مسائل ضد فرهنگی و غیر اخلاقی، تغییر سبک زندگی ایرانی اسلامی پرداخته و به‌ ویژه جوانان و نوجوانان ایرانی را هدف قرار دهند.

انتهای پیام/
کد مطلب: 430004
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *