يکشنبه ۲۰ شهريور ۱۴۰۱ ۱۹:۲۶
۱
رئیس پلیس فتا سیستان و بلوچستان:

مراقب كلاهبرداری مجرمان سایبری در اربعین باشید

حسن کیخا با اشاره به اینکه مجرمان سایبری در هر مناسبتی به دنبال سوءاستفاده از کاربران فضای مجازی هستند، گفت: مراقب كلاهبرداری مجرمان سایبری در اربعین باشید.
مراقب كلاهبرداری مجرمان سایبری در اربعین باشید





به گزارش پهره حسن کیخا، رئیس پلیس فتا سیستان و بلوچستان در گفت وگو با عصرهامون بیان کرد: یکی از جلوه های عرض ارادت به اباعبدالله الحسین(ع) شرکت در مراسم پیاده روی اربعین است که هر ساله به تعداد عاشقان این مراسم افزوده می شود.

وی افزود: هر چه به ایام اربعین نزدیک تر می شویم خیل جمعیت نیز بیشتر می شود، این امر باعث شده تا مجرمین سایبری برای رسیدن به اهداف شوم خود از ذوق و شوق حضور مردم در این راهپیمایی سوءاستفاده کرده که می طلبد کاربران نسبت به هشدارهای سایبری هوشیار بوده تا سفری ایمن داشته باشند.

این مقام مسئول ادامه داد: برخی افراد سودجو با ارسال پیامک تبلیغات گسترده در فضای مجازی و معرفی یکسری سایت های جعلی در خصوص ثبت نام کاروان های پیاده روی اربعین حسینی و یا رزرو محل اقامت و بلیط بعضا با هزینه های پایین قصد کلاه برداری از شهروندان را دارند.

وی گفت: برخی کاربران با دیدن این پیام ها فریب خورده و اقدام به پرداخت بیعانه و یا هزینه رزرو هتل و بلیط هواپیما به این سایت های جعلی و نامعتبر می کنند؛ برخی نیز با کلیک بر روی لینک آلوده پیام ها به درگاه های پرداخت جعلی هدایت می شوند و پس از سرقت اطلاعات، کارت بانکی آنها موجودی حسابشان توسط کلاهبرداران برداشت می شود.

کیخا در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به اینکه پیش فروش تورهای اربعین غیرقانونی است، افزود: برای ثبت‌نام سفر باید حتما اطلاعات خود را در سامانه سماح وارد کرده و از مراجعه به صفحات و پروفایل هایی که از روش های مختلف مانند شبکه های اجتماعی معرفی می شوند جدا پرهیز کنند، و به هیچ عنوان به پیام ها و تبلیغاتی که در فضای مجازی برای ثبتنام اعزام کاروان ها اعتماد نکنید.

وی اظهار کرد: یکی ازبهترین کارها برای به خطر نیفتادن اطلاعات مهم این است که زائران اطلاعات مهم و خصوصی خود را درتجهیزات هوشمند نگهداری نکرده و همراه خود نبرند؛ همچنین باید در طول مسیر مراقب گوشی هوشمند و تجهیزات خود باشند و رمز قوی و ایمن بر روی آنها بگذارند.

رئیس پلیس فتا استان با اشاره به اینکه نباید هیچ تصویری از گذرنامه و اطلاعات هویتی خود را در اختیار افراد ناشناس قرار داد، گفت: به زائران توصیه می شود هرگز از تلفن همراه افراد ناشناس برای برقراری ارتباط با آشنایان استفاده نکنند و تلفن خود را در اختیار دیگران قرار ندهند، همچنین زائران نباید به هیچ عنوان به وای فای رایگان در برخی مکان ها متصل شوند و به آن اعتماد کنند، اگر چه در سال های گذشته اپراتورهای داخلی در طول مسیر پیاده وری تجهیزات وای فای مستقر می کردند؛ در صورتی که امسال هم این امکان فراهم شود زائران می توانند با رعایت اصول امنیتی از آنها استفاده کنند.

این مسئول خاطر نشان کرد: غیر فعال کردن بلوتوث برای جلوگیری از اطلاعات تلفن همراه دیگر اقدامی است که باید به آن توجه کرد، همچنین زائران می توانند از نرم افزارهای ردیاب و کنترلی که از منابع معتبر آن برنامه ها را دانلود کرده باشند برای مواقع ضروری به خصوص سرقت و یا مفقودی تجهیزات هوشمندشان استفاده کنند.

کیخا گفت: زائران باید مراقب تبلیغات فریبنده ای که این روزها به بهانه ایام عزاداری و اربعین حسینی در شبکه های اجتماعی لینک های آلوده را منتشر می کنند باشند، همچنین از نصب اپلیکیشن هایی که ممکن است در طول مسیر از منابع مختلف به زائره پیشنهاد شود پرهیز کنند.
 
انتهای پیام/
کد مطلب: 430025
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *