يکشنبه ۲۰ فروردين ۱۴۰۲ ۱۱:۴۱
۰
کارشناس روابط بین‌الملل مطرح کرد:

۲۰ فروردین روز اقتدار ملی جوانان در به قدرت رساندن انقلاب اسلامی

کارشناس روابط بین‌الملل گفت: ۲۰ فروردین به‌عنوان سالروز ملی فناوری هسته‌ای اقتدار ایران و ایرانی را به جهانیان نشان داد.
۲۰ فروردین روز اقتدار ملی جوانان در به قدرت رساندن انقلاب اسلامی
به گزارش پهره جتبی قزاق میری، کارشناس روابط بین‌الملل در گفتگو با خبرنگار عصرهامون، بیان کرد: در سال ۱۳۳۷ ایران، به عضویت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درآمد و در سال ۱۳۴۷ پیمان عدم تکثیر سلاح‌های هسته‌ای (NPT ) را امضاء کرد و دو سال بعد آن در مجلس شورای ملی به تصویب رساند و با پیروزی انقلاب اسلامی، جمهوری اسلامی ایران با اتکا به متخصصان و دانشمندان خود یکی از کشور‌های دارنده فناوری و دانش هسته‌ای تبدیل شد.

وی ادامه داد: در واقع دستاورد‌های هسته‌ای یکی از بزرگ‌ترین افتخارات نظام جمهوری اسلامی است که تبیین این دستاورد‌ها در حوزه‌های مختلف به صورت اعم و دستاورد‌های هسته‌ای به صورت اخص ضروری به نظر می‌رسد.

در۲۰ فروردین محققان کشورمان علیرغم تحریم‌ها، موفق به دستیابی به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای شدند

کارشناس سیاسی تصریح کرد: محققان کشورمان علیرغم توطئه‌ها و تحریم‌های علیه ایران را بی‌نتیجه دانست و موافق داشتن انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای ایران بوده و هستند و ۲۰ فروردین ماه ۱۳۸۵ با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی در تقویم رسمی ایرانیان روز ملی فناوری هسته‌ای نام گرفت.

وی افزود: از طرفی پیش‌بینی بحران انرژی و سوخت در دهه‌های آینده و کاربرد دانش هسته‌ای در تمام علوم روز اعم از پزشکی، کشاورزی، مهندسی ساخت و.. از جمله دلایلی است که ضرورت سرمایه‌گذاری بر تحقیقات گسترده هسته‌ای را برای کشور‌ها توجیه‌پذیر می‌کند.

منحنی رشد و توسعه فناوری هسته‌ای ایران سیر صعودی داشته است

قزاق با اشاره به پیشرفت‌های هسته‌ای ایران طی سال‌های اخیر اذعان کرد: در این مدت منحنی رشد و توسعه فناوری هسته‌ای ایران سیر صعودی داشته است به گونه‌ای که جمهوری اسلامی ایران در جمع چند کشور معدود باشگاه هسته‌ای جهان قرار گرفته است و آنچه امروز برای مردم و مسئولان کشور مسلم است، این است که با وجود فشار‌های بین‌المللی و صدور قطعنامه تحریمی شورای امنیت علیه ایران؛ نتوانسته است دانشمندان هسته‌ای کشورمان را از پیشرفت‌های رو به جلو باز دارد.

وی گفت: در دهه۸۰، رئیس‌جمهور وقت ایران، خبر از تهیه سوخت هسته‌ای توسط متخصصین ایرانی برای نیروگاه‌های هسته‌ای ایران داد و چند سال بعد ایران، اعلام کرد که موفق به غنی‌سازی اورانیوم به میزان ۵/۳ درصد شده‌است و در اواخر دهه ۸۰ ایران از ساخت میله سوخت هسته‌ای ۲۰ درصد غنی‌شده و بارگذاری آن در رآکتور تحقیقاتی ۵ مگاواتی تهران خبر داد.

این کارشناس سیاسی اظهار کرد: این خبر در حالی موج شور و شعف حاصل از سربلندی و پیروزی را به رگ‌های کشور تزریق کرد که سخنگوی کاخ سفید در مقابل این توانمندی ایرانیان، آنان را تهدید به منزوی‌تر شدن در جامعه جهانی و اعمال تحریم‌های بیشتر سیاسی و اقتصادی کشورشان کرد.

وی ادامه داد: وزیر امور خارجه بریتانیا این پیروزی ملت ایران را نادیده گرفتن خواست جامعه جهانی قلمداد کرد و وزیر امور خارجه فرانسه اعلام کرد، اگر این روند ادامه یابد، باید تحریم‌های سخت‌تری بر ایران اعمال شود و منجر به صدور چندین قطعنامه علیه برنامه هسته‌ای ایران و غنی‌سازی شد.

به واسطه برنامه هسته‌ای ایران؛ تحریم‌های وسیعی از طرف سازمان ملل، آمریکا و اتحادیه اروپا اجرا شد

وی گفت: تحریم‌های وسیعی از طرف سازمان ملل، آمریکا، اتحادیه اروپا و سایر کشور‌های جهان علیه ایران اجرا شد و همچنین شخصیت‌های دخیل در برنامه هسته‌ای ایران مانند اردشیر حسین پور، مسعود علی محمدی، مجید شهریاری، مصطفی احمدی روشن، داریوش رضایی‌نژاد، محسن فخری‌زاده و رضا قشقایی که راننده احمدی روشن بود، ترور شدند.

قزاق افزود: رسیدن به این مرحله از دانش روز با وجود محاصره شدید اقتصادی از سوی غرب، نمایانگر اراده ملت همیشه سربلند ایران برای فتح قله‌های علمی و رسیدن به استقلال بی‌قید و شرط است.

انرژی هسته‌ای ریشه‌های انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی را قدرتمند‌تر ساخت

وی تشریح کرد: انرژی هسته‌ای ریشه‌های انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی را قدرتمند‌تر ساخت و شعار‌های استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی در این فرایند، جلوه‌های عینی یافت و تصویر جدیدی از ایران اسلامی در جهان ارائه شد.

وی ادامه داد: پیشرفت فنی، به مثابه پایه‌ای از ارکان قدرت‌سازی در جهان معاصر، واقعیتی است که در دست‌یابی جمهوری اسلامی ایران به فن‌آوری صلح‌آمیز هسته‌ای نمود یافته است.

این کارشناس روابط بین‌الملل بیان کرد: باید یادآور شویم که با گذشت زمان مردم اکنون به خوبی درک کرده‌اند که تلاش غرب برای ممانعت از دستیابی ایران به فناوری هسته‌ای، ریشه در مسائل تکنولوژیک و حتی حقوق بین‌الملل ندارد و این مسائل فقط صورت‌های تبلور برای مسائلی اساسی‌تر است و این سؤال مطرح است که آیا غرب در انقلاب اسلامی موجودیتی عظیم‌تر از جمهوری اسلامی را یافته است و قوت گرفتن آن را تهدیدی جدی برای بنیان‌های خود تلقی می‌کند؟

ایران عزیز ما مبتنی بر ایدئولوژی اسلام انقلابی بوده و مبنای دینی دارد

وی افزود: ایران عزیز ما مبتنی بر ایدئولوژی اسلام انقلابی بوده و مبنای دینی دارد و هر گونه زیر سلطه رفتن را بر اساس اصول و مبانی فقهی اسلام، مثل قاعده نفی سبیل، نفی می‌کند و اصل نه شرقی و نه غربی را محور سیاست خارجی خود قرار داده است و نظام سلطه‌جویانه امریکا و غرب را برنمی‌تابد که این امر باعث شده است تمامی منافع امریکا، رژیم ‍صیونیستی و غرب در منطقه استراتژیک خاورمیانه، به خصوص خلیج فارس، به خطر افتد.

وی ادامه داد: با این وضع طبیعی است که غرب به محوریت امریکا، با بحران‌سازی زنجیره‌ای، جمهوری اسلامی ایران را از بدو پیروزی انقلاب شکوهمند خود در بهمن‌ماه ۱۳۵۷ به چالش کشاند؛ چنان‌که فشار‌های سیاسی اخیر غرب و امریکا، به بهانه مسائل هسته‌ای، ادامه همین چالش‌های مستمر بوده است.

بحران‌آفرینی در برابر بنیان‌های اصولی انقلاب امری دامنه‌دار و مستمر خواهد بود

قزاق اذعان کرد: بر این اساس و با توجه به این گفته مقام معظم رهبری که «اگر امروز ملت و دولت ایران از حق خود درباره انرژی هسته‌ای عقب‌نشینی کنند، ماجرا پایان نمی‌یابد و امریکایی‌ها بهانه دیگری میتراشند». بحران‌آفرینی به بهانه‌های مختلف در برابر بنیان‌های اصولی این انقلاب امری دامنه‌دار و مستمر خواهد بود.

وی گفت: آنچه آشکارا سیاسی‌کاری امریکا و کشور‌های اروپایی را در ماجرای پرونده هسته‌ای ایران نشان می‌دهد یکی این است که همه مسئولان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بار‌ها اعلام کرده‌اند که در فعالیت‌های هسته‌ای ایران هیچ انحرافی مشاهده نشده و دیگر اینکه خود دولتمردان امریکایی و کشور‌های اروپایی نیز به این واقعیت اذعان دارند و هیچ دلیلی برای متهم کردن ایران به فعالیت‌های غیرصلح‌آمیز ندارند.

وی افزود: همین واقعیت نشان می‌دهد موضوع فعالیت‌های هسته‌ای بهانه است و هدف امریکا و کشور‌های اروپایی این است که به پرونده هسته‌ای ایران ماهیت امنیتی بدهند و راه را برای وارد ساختن فشار‌های بعدی به ملت و مسئولان ایرانی هموار سازند.

از دیدگاه رهبر انقلاب، تنها راه حفظ استقلال و اقتدار جمهوری اسلامی ایران اقتدار علمی است

کارشناس سیاسی تصریح کرد: از دیدگاه مقام معظم رهبری تنها راه حفظ استقلال و اقتدار جمهوری اسلامی ایران اقتدار علمی است و برای داشتن کشوری مقتدر و نیرومند، راهی جز گسترش دامنه تحقیقات و تعمیق پژوهش‌های علمی ــ کاربردی وجود ندارد.

وی ادامه داد: از این رو دانشمندان ایرانی با تلاش و کوشش بسیار توانستند غنی‌سازی اورانیوم را انجام دهند و فناوری هسته‌ای ایران را به نهایی‌ترین نقطه خود برسانند که این خبر، بازتاب‌های فراوانی در دنیا داشت، دنیا را در بهت و تحیر فرو برد و غرب را خلع سلاح کرد و معادله هسته‌ای را کاملاً به نفع ایران تغییر داد.

قزاق گفت: اکنون جهان غرب، به‌ویژه امریکا، هر چند با دشواری، باید به خود بباورانند که دیگر با کشوری هسته‌ای در مذاکرات و معادلات سیاسی منطقه‌ای و جهانی مواجه‌اند، بنابراین مسئولان نظام با تلاش و مجاهدت‌های جوانان و متخصصین خود باید با پشتوانه عظیم مردمی‌ای که این نظام دارد، این واقعیت برایشان به اثبات رسیده باشد و بی‌اعتنا به تهدید‌ها و قطعنامه‌ها، سطح فعالیت‌های هسته‌ای را ارتقا دهند و تا رسیدن به چرخه کامل سوخت و بالاترین سطوح فناوری هسته‌ای به پیش روند.

انتهای خبر/
کد مطلب: 430376
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *