چهارشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ ۰۹:۲۳
۰
در گفتگو با رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان هامون مطرح شد:

افزایش سرانه مطالعه راهکار مقابله با تأثیرات منفی فضای مجازی

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان هامون گفت: گسترش استفاده از فضای مجازی یکی از عوامل اصلی دورشدن از کتاب و کتاب‌خوانی است.
افزایش سرانه مطالعه راهکار مقابله با تأثیرات منفی فضای مجازی
به گزارش پهره محمد ملاشاهی در گفتگو با خبرنگار عصرهامون با بیان اینکه استفاده از فضای مجازی نیاز به سواد رسانه‌ای دارد، بیان کرد: عدم آگاهی و اطلاعات از چگونگی این فضا می‌تواند جامعه را دچار آسیب و معضلاتی کند که راهکار آن داشتن سواد رسانه‌ای کافی برای مقابله با هجمه‌های دشمنان است.

فضای مجازی جایگزین کتاب و کتاب‌خوانی شده است  

وی یکی از دلایل پایین‌بودن سرانه مطالعه در کشور را استفاده از فضای مجازی عنوان کرد و گفت: استفاده همگان از این فضا میزان سرانه مطالعاتی را بیش‌ازپیش کرده است به‌این‌علت که مطالب منتشر شده در این فضا کوتاه بوده و مخاطب سریعاً به نتیجه دلخواه می‌رسد؛ اما برای خواندن یک کتاب با هر تعداد صفحه باید آن را تا پایان به اتمام برساند و پس از اتمام محتواهای موجود هدف نویسنده را متوجه شود،  این مهم باعث شده تا خواندن مطلب در فضای مجازی راحت‌تر و سریع‌تر صورت پذیرد اگر چه در این روش مطالعاتی نمی‌توان به نتیجه‌گیری حاصل از آن استناد کرد.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان هامون با بیان اینکه مطالب فضای مجازی عامه‌پسند است؛ اما در دنیای علم جایگاهی ندارد، گفت: در دنیای مجازی هر فرد یک صفحه شخصی دارد مطالب را از جای دیگر کپی و در آن بارگذاری می‌کند تا از این طریق تعداد فالوور و طرف‌داران خود را افزایش دهد، این شیوه را هر یک از افراد در عرصه‌هایی که به آن علاقه داشته و فعالیت می‌کنند انجام می‌دهد این در حالی است که همان‌طور که از نام فضای مجازی مشخص است این دنیا با فضای حقیقی تفاوت‌های زیادی دارد و همگان در تلاش هستند تا سلایق خود را از دنیای مجازی به حقیقی منتقل کنند.

وی با بیان اینکه شواهد موجود گویای آن است که امروزه فضای مجازی جایگزین کتاب و کتاب‌خوانی شده است، افزود: فضای مجازی جذابیت‌های خاصی دارد درحالی‌که این روزها افراد حوصله حمل کتاب را ندارند؛ بلکه با یک تلفن همراه که در دست دارد هر مضمونی که به آن علاقه دارد اعم از موسیقی، طنز، داستان و... همه را در هر زمان و مکانی همراه خود دارد.

به گفته این مسئول؛ استفاده از فضای مجازی موقت و گذرا است درحالی‌که حین خواندن کتاب فرد با یک نویسنده در ارتباط بوده که سال‌ها تجربه و مهارت خود را برای تدوین و نگارش یک کتاب گذاشته است تا به نتیجه مطلوب برسد، ازاین‌حیث این شیوه کتاب‌خوانی باتوجه‌به اینکه زمان زیادی برای تحقیق و جمع‌آوری مطالب آن صرف شده قطعاً اثربخش‌تر خواهد بود.
 
 
وی تأکید کرد: مخاطبین فضای مجازی باید بدانند که این فضا آسیب‌های زیادی به دنبال دارد باید به سمت مطالعه کتاب سوق پیدا کرده و با تولید محتواهای غنی، مناسب و خوب اطلاعات و دانش خود را افزایش دهیم که تحقق این امر ارائه کتاب در کتابخانه‌های عمومی آن هم موردپسند تمام سلایق را می‌طلبد.
 
آثار حیرت‌آور مطالعه کتاب بر سلامت روان افراد

ملاشاهی اظهار کرد: جسم و روح نیاز به ورزش دارند تا شاداب باشد یکی از مهم‌ترین ورزش‌ها در این حیطه موضوع کتاب‌خوانی است که در این راستا کتاب‌های متنوع با ذائقه‌های مختلف وجود دارند که می‌توانند دایره لغات را افزایش دهند و ما با بهره‌گیری از آنها با تعداد واژگان بیشتری آشنا شویم، علاوه‌برآن می‌توان با خواند کتاب‌های مختلف مقصود و هدف خود را روان‌تر، معتبرتر و وسیع‌تر به مخاطبان برسانیم.

وی در ادامه سخنان خود به فواید کتاب‌خوانی اشاره کرد و گفت: خواندن کتاب منجر به کشف ایده‌های جدید، یافتن راهکار برای حل مشکلات، دید وسیع جهان‌بینی، افزایش تمرکز، شناخت بیشتر دنیای پیرامون می‌شود، علاوه‌برآن با خواندن کتاب از بیماری‌هایی همچون آلزایمر و استرس دور شده و با تقویت حافظه و قدرت تخیل و افزایش مهارت می‌توانیم قدرت انتقال نقد را در خود افزایش دهیم این در حالی است که مطالب موجود در فضای مجازی قابل‌استناد نیست و نمی‌توان به اهداف ذکر شده دست‌یافت.
 
نقش خانواده در ترویج فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی فرزندان

این مسئول در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به اینکه پایه‌های ‌مطالعاتی ‌از زمان کودکی ‌یا قبل‌ از آن ‌شکل‌ می گیرد، گفت: هر ‌مسئله ‌تربیتی ‌را بخواهیم به کودکان یاد دهیم باید از زمان کودکی شروع شود‌‌، در واقع‌ کودک‌ ‌عین‌‌ یک خمیر‌بازی به‌ هر نوع ‌‌و شکل که بخواهیم تغییر می‌یابد که در این میان ‌خانواده‌ نقش ‌مهم ‌و اساسی را بر عهده دارد.

به گفته وی؛ ‌والدین ‌‌با ‌رفتارهای‌ مطالعاتی‌‌ در خانه می توانند باعث افزایش مطالعه فرزندان به خواندن کتاب و به نوعی الگوی کودکان و فرزندان باشند، این اقدام یعنی کودک را با رفتار خود نه با گفتار تربیت کرده و این روند یعنی کتاب و کتابخوانی را برای آنها به عادتی مطلوب تبدیل کنیم.




رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان هامون خاطرنشان کرد: بارها از کودکانی که در کتابخانه مشغول به کتاب‌خوانی بوده‌اند این سؤال را پرسیده‌ایم که علت و انگیزه آنها از مطالعه کتاب‌ها چیست که در پاس گفته‌اند یکی از اعضای خانواده‌شان علاقه زیادی به خواندن کتاب دارد و این امر آنها را هم به خواندن کتاب تشویق و ترغیب کرده است.
 
وی در ادامه به بیان راهکارهایی پیرامون افزايش سرانه کتاب‌خوانی در کشور پرداخت و گفت: فرهنگ‌سازی برای افزایش سرانه مطالعه و کتاب‌خوانی از عهده فرد و یا یک سازمان خارج است؛ بلکه در هر مکان، شهرستان و جامعه‌ای این اقدام یک کار دسته‌جمعی بوده و هماهنگی بین ادارات را می‌طلبد باید فرهنگ کتاب‌خوانی نهادینه شود و بدانیم چرا کتاب می‌خوانیم.
 
فرهنگ‌سازی در حوزه کتاب ضروری است
 
ملاشاهی تصریح کرد: اگر امروز می‌بینیم برخی کشورها پیشرفته و توسعه‌یافته هستند به علت افزایش کتاب‌خوانی آنها است به طور مثال چندی پیش در کشور ژاپن کتاب جدیدی به چاپ رسید که مردم برای خرید این کتاب صف‌کشیده بودند؛ این در حالی است که می‌بینیم وقتی نمایشگاه‌های کتاب برای آشنایی مردم با کتاب‌های جدید برپا می‌شوند کمترین سید خرید خانوارها به خرید کتاب اختصاص دارد این در حالی است که باید به خواندن کتاب‌ها علاقه نشان داد.

به گفته وی؛ دومین اقدام ایجاد سیر مطالعاتی است اینکه هر فرد برای خودش یک سیر مطالعاتی داشته باشد که چه کتاب‌هایی از کدام منابع را پیوسته دنبال خواهد بسیار مهم است.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان هامون با بیان اینکه همگان باید بنا به تخصصی که دارند مطالعه داشته باشند تا در کار و ایده‌پردازی عرصه فعالیتی خود موفق باشند، افزود: اگر این تفکر در جامعه قالب شود رشد و توسعه فردی، خانوادگی و اجتماعی افراد از مسیر کتاب و کتاب‌خوانی عبور می‌کنید و خواه‌ناخواه افراد جامعه به مطالعه کتاب روی آورده و کتاب‌خوانی یک عادت و فرهنگ می‌شود.

وی با بیان اینکه فضای مجازی در کنار معایبی که دارد مزایای خوبی هم دارد، گفت: با بهره‌گیری از این ظرفیت می‌توانیم در هر مکان و زمانی کتاب‌هایی که مربوط به سایر کشورها هستند را شناسایی و یا از طریق آشنایی با افراد مختلف کتاب‌ها رو به یکدیگر معرفی و بتوانیم خرید کنیم.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان هامون در پایان به برنامه‌های این نهاد برای افزایش سرانه مطالعاتی در سطح شهرستان پرداخت و گفت: در کتابخانه‌ها برنامه‌های فرهنگی مختلفی انجام خواهد شد که یکی از آنها نشست‌های کتابخانه‌ای و نمایشگاه کتاب و قصه‌گویی و اجرای طرح «باهم بخوانیم» است.

ملاشاهی ادامه داد: در این طرح‌ها خصوصاً در ایام تعطیلات تابستانه دانش‌آموزان با منابع، امکانات و خدمات کتابخانه‌ها آشنا می‌شوند تا بتوانند ارتباط بیشتر و بهتری با کتابخانه‌ها داشته باشند و بعضاً ما در کتابخانه‌ها بخصوص در بخش کودکان اسباب‌بازی‌هایی داریم که بچه‌ها به‌عنوان بازی و اسباب‌بازی‌ها خودبه‌خود با کتاب‌ها آشنا می‌شوند، همچنین با برگزاری مسابقات فرهنگی سعی در جذب افراد به کتاب و کتاب‌خوانی داریم تا از این طریق سرانه کتاب‌خوانی افزایش و افراد به این فرهنگ عادت کنند.

گفتنی است؛ در حال حاضر مسابقه رضوی در تمام سنین با همکاری نهاد کتابخانه‌ها و آستان قدس رضوی در تمام کتابخانه عمومی کشور در حال برگزاری است و افراد می‌توانند با مراجع به کتابخانه و یا سایت samakpl.lr در این مسابقات شرکت کنند.

انتهای خبر/ خ
کد مطلب: 430416
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *