شنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ ۱۲:۴۰
۰
زنگ خطر مالاریا در ایرانشهر به صدا در آمد؛

مراقب پشه آنوفل باشید/خطر در کمین است

سرپرست مرکز بهداشت شهرستان ایرانشهر گفت: شهروندان عزیز هشدارهای پیشگیری از بیماری مالاریا را جدی بگیرند.
مراقب پشه آنوفل باشید/خطر در کمین است




  


میثاق پاک دست در گفتگو با خبرنگار پهره با اشاره به جلوگیری مالاریا بیان کرد: حتما این جمله را شنیده اید که پیشگیری بهتر از درمان است و این موضوع تقریبا برای همه بیماری‌ها از جمله مالاریا صادق است. 

وی افزود: بنابراین اگر در راستای مالاریا اقدامات پیشگیرانه انجام بدهیم، می‌توانیم به طور قابل توجهی از بروز این بیماری و بیماری‌های مشابه مانند تب دنگی جلوگیری کنیم.

این مسئول تصریح کرد: برخی از اقدامات پیشگیرانه که همه ما می‌توانیم به سرعت آن‌ها را اجرا کنیم می‌توان به مواردی چون جلوگیری از تجمع آب راکد در خانه و محیط اطراف محل زندگی، سم پاشی و استفاده از حشره کش های مناسب و سموم لارو کش در آب های راکد، فعالیت های سم پاشی منظم در شهرهای آلوده و استفاده از پشه بند و حشره کش های استاندارد در اتاق ها هنگام خواب اشاره داشت. 

وی اضافه کرد: همچنین استفاده از دافع حشرات مبتنی بر DEET یا Picaridin که می‌تواند روی پوست و لباس اعمال شود و استفاده از در و پنجره مجهز به توری تا جایی که عملا امکان پذیر باشد و استفاده از گیاهانی که خاصیت دفع حشرات دارند و سوزاندن کافور در شرایطی که دسترسی به حشره کش ندارید برای پیشگیری از مالاریا موثر واقع شوند. 

وی اضافه کرد: برای تسکین علائم بیماری پالاریا توصیه می‌شود، یخ یا ژل آلوئه ورا را روی محل نیش پشه بمالید.

دست پاک عنوان کرد: در خاتمه به یاد داشته باشید اگر اقدامات پیشگیرانه در سطح کلان اجرا شود، مالاریا و بیماری‌هایی مانند تب دنگی که توسط پشه ها پخش می‌شود کاملا قابل کنترل هستند.

وی خاطرنشان کرد: همکاران ما در بخش‌های تشخیصی و آزمایشگاه‌های کشف مالاریا در کمترین زمان ممکن لام ها خون تهیه شده را بررسی و در صورت مثبت شدن نتیجه درمان شروع می‌شود که با توجه به کیت‌های تشخیصی سریع در کمتر از ۱۵ دقیقه می‌توان جواب آزمایش را تفسیر کرد.

وی افزود: همچنین قابل ذکر است که تمامی خدمات اعم از بیماریابی، نمونه گیری، تشخیص و درمان بیماری مالاریا برای همشهریان کاملا رایگان است.

وی تاکید کرد: در صورت داشتن علائم بیماری مالاریا، بلافاصله به نزدیکترین مرکز خدمات جامع سلامت مراجعه کنید. 

وی با اشاره به هشدار جدی نسبت به بازگشت نگران کننده مالاریا، گفت: توصیه می‌شود مردم در مناطقی که مالاریا شایع است از خوابیدن در فضای باز پرهیز کنند، پوست خود را بپوشانند و پنجره‌ها و دیوارهای خانه خود را به حشره‌کش آغشته و در صورت خوابیدن در فضای باز از قلم دورکننده حشرات استفاده کنند.

سرپرست مرکز بهداشت تصریح کرد: امیدواریم با آگاهی‌بخشی و آموزش به مردم و انجام عملیات‌های سمپاشی، لاروکشی، مه‌پاشی و تشدید بیماریابی شاهد کاهش موارد مثبت بیماری مالاریا باشیم.

وی گفت: از علائم مشترک مالاریا می‌توان به تب شدید، سردرد، حالت تهوع، استفراغ، درد شکم، اسهال، کم خونی، درد عضلانی، تشنج، مدفوع خونین اشاره کرد.

وی عنوان کرد: مراحل حمله مالاریا مرحله سرد (احساس سرما و لرزش)، مرحله گرم (تب، سردرد و تهوع) و در نهایت مرحله تعریق (عرق، برگشت بدن به دمایی عادی، خستگی) را شامل می‌شود. 

انتهای خبر/
کد مطلب: 430447
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *