يکشنبه ۷ خرداد ۱۴۰۲ ۱۳:۱۷
۰
کمین یک بیماری مرگبار دیگر پشت مرزهای ایران؛

شیوع مسری‌ترین بیماری تنفسی به مرحله هشدار رسید

سرپرست مرکز بهداشت شهرستان ایرانشهر گفت: شهروندان ایرانشهری هشدارهای پیشگیری از شیوع بیماری سرخک را جدی بگیرند.
شیوع مسری‌ترین بیماری تنفسی به مرحله هشدار رسید
به گزارش پهره؛ مردمان سیستان‌وبلوچستان به ویژه ساکنان مناطق مرزی نباید به بیماری سرخک بی‎توجه باشند.

در حقیقت سرخک بیماری بوده که نه‌ تنها در کمین کودکان می‌باشد بلکه در کمین بزرگسالان هم نشسته است که یکی از مسری‏ترین بیماری‌های تنفسی به شمار می‌رود.

در واقع سرخک یک بیماری ویروسی تنفسی است و عامل مولد آن ویروسی حاوی RNA است که در ساختار آن حدود 6 پروتئین دارد و در راستای مبارزه با آن شعار پیشگیری بهتر از درمان است، برگ برنده جلوگیری از این بیماری به شدت مسری است.

شهروندان سیستان‌وبلوچستانی باید بدانند که واکسن تنها راه پیشگیری از این بیماری است و هر‌ فردی که واکسن تزریق کند در برابر این بیماری ایمن می‎شود و یا حداقل به صورت ضعیف به آن مبتلا می‎شود.

در حقیت برای جلوگیری از سرخک در کودکتان، پزشک معمولاً اولین دوز واکسن را بین ۱۲ تا ۱۵ ماهگی به او تزریق می‏کند و دوز دوم واکسن به طور معمول بین ۴ تا ۶ سالگی برای فرزندتان تجویز می‎شود.

هشدار سرپرست مرکز بهداشت شهرستان ایرانشهر درباره شیوع سرخک


در این راستا میثاق دست پاک در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به فراخوان واکسیناسیون کودکان ایرانی و مهاجر زیر ۵ سال، بیان کرد: راه انتقال ویروس سرخک از طریق تنفس و قطرک‌های تنفسی است و مسری‌ترین عامل عفونی شناخته شده است.

وی افزود: واکسن سرخک در کشور ما در قالب واکسن سه گانه MMR که واکسن ترکیبی علیه بیماری‌های سرخک،‌ سرخجه و اوریون است، استفاده می‌شود.

این مسئول تصریح کرد: این واکسن در دو نوبت در سن ۱۲ و ۱۸ ماهگی به کودکان تزریق می‌شود.

وی اضافه کرد: در صورت داشتن علائم بیماری سرخک، بلافاصله به نزدیکترین مرکز خدمات جامع سلامت مراجعه کنند.

دست پاک عنوان کرد: لازم است با هدف پیشگیری از شیوع این بیماری در سطح استان و کشور تمام کودکانی که تاکنون واکسن سرخک دریافت نکرده‌اند نسبت به دریافت واکسن اقدام کنند.

انتهای خبر/
کد مطلب: 430466
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *