سه شنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۲ ۱۰:۰۴
۰
یادداشت؛

سیلاب‌های هیرمند وارد منطقه‌ نشود، احتمال افت کیفیت آب وجود دارد

اظهارنظر نسبت به توقف حفظ، احیاء و حفر چاهک‌های آب کشاورزی در سیستان، هیجانی و سطحی است.
سیلاب‌های هیرمند وارد منطقه‌ نشود، احتمال افت کیفیت آب وجود دارد
به گزارش پهره عباس نورزائی، رئیس کانون جهادگران جهادسازندگی استان سیستان و بلوچستان در یادداشتی نوشت: چاهک، یکی از انواع چاه‌ها است که تا عمق ۲۵ متر برای جمع‌آوری و استحصال زهاب موجود در خاک، حفر می‌شود. بنابراین با توجه به نبود سفره‌ی آبی در سیستان، یکی از راه‌های بازچرخانی زهاب، حفر این چاهک‌ها است که از آغاز خشکسالی مزمن در دهه‌ی هفتاد، مرسوم شده و در شرایط سخت محیطی، توانسته اقشار محروم و کم‌درآمد را که دارای زمین‌هایی با مساحت کوچک بوده‌اند، در منطقه تثبیت کند.
حفر این چاهک‌ها با مجوزهای قانونی و فنی سازمان آب منطقه‌ای استان صورت می‌گیرد و با توجه به ایرادات هیجانی بعضی افراد و رسانه‌ها، در یک نشست علمی با حضور متخصصان کشاورزی، آبیاری، فیزیک‌خاک، توسعه‌ی روستایی، جامعه‌شناسی و محیط‌زیست، ابعاد مختلف اثرات آن مورد واکاوی قرار گرفت که ماحصل این نشست علمی، به تجویز این فعالیت انجامید، بنابراین به نکاتی برای تنویر افکار عمومی اشاره می‌شود:
۱. آبدهی این چاهک‌ها، به‌طور متوسط یک لیتربرثانیه است و برای تأمین آب کشاورزی یک هکتار زمین استفاده می‌شود.
۲. طی دهه‌های اخیر نزدیک به ۶۰۰۰ حلقه چاهک توسط کشاورزان حفر شده و این در حالی است که ۴۰ هزار واحد بهره‌برداری کشاورزی در سیستان متقاضی حفر چاهک هستند، بنابراین موضوع، امر جدیدی نمی‌باشد و برای ارزیابی آن‌ها یک تجربه‌ی ۴۰ ساله وجود دارد.
۳. این چاهک‌ها، آب را بازچرخانی می‌کند، به این تعبیر که آب استحصالی، بلافاصله به زمین برمی‌گردد، بنابراین شبهه‌ی خشک شدن گیاهان مرتعی، وجاهتی ندارد، بلکه در اطراف این چاهک‌ها، پوشش گیاهی بیشتری از خارشتر و دیگر گیاهان سازگار، تقویت شده است.
۴. چنانچه سیلاب‌های هیرمند وارد منطقه‌ نشود، احتمال افت کیفیت آب وجود دارد، البته، عملیات لیچینگ یا آب‌شویی حتی برای دور کردن شوری از سطح دسترسی گیاه، همه‌ساله توسط کشاورزان از قدیم‌الایام انجام می‌شده است، البته چاهک‌های زیای وجود دارند که بیش از ده سال است، افت کیفیت نداشته‌اند.
۵. در ادامه‌ی این فعالیت، از افزایش آن جلوگیری شده است، بلکه بخشی از چاهک‌های موجود، بهسازی و احیاء می‌شوند که چاهک جدید و گسترش، به‌حساب نمی‌آیند.
۶. شور شدن یا شور بودن بعضی چاهک‌ها در بعضی از مناطق، دلیلی بر عدم حفر آن نمی‌باشد، گیاهان شوری‌پسند و آبزیانی که با استفاده از آب‌های شور بهره‌ی اقتصادی دارند، طیف وسیعی هستند که وزارت جهادکشاورزی در ترویج و توسعه‌ی آن‌ها در کشور اهتمام دارد.

انتهای خبر/
کد مطلب: 430481
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *