مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان مطرح کرد:

بهره‌برداری از طرح اضطراری آب سیستان با راه‌اندازی آب‌شیرین‌کن

2 دی 1402 ساعت 7:56

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان از بهره‌برداری آب‌شیرین‌کن جهت تأمین طرح اضطراری آب سیستان و زاهدان خبر داد.


به گزارش پهره علیرضا قاسمی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری «عصرهامون»، با اشاره به طرح تأمین آب سیستان و زاهدان بیان کرد: باتوجه‌به لزوم سرعت‌بخشیدن در عملیاتی‌کردن طرح تأمین آب اضطراری سیستان و زاهدان، عملیات اجرایی و مطالعات آن در چهار دشت مستعد برداشت آب به‌صورت هم‌زمان و بدون تخصیص اعتبار در آبان سال گذشته آغاز شد.
 
 وی افزود: در دشت هامون هیرمند، با احداث ۶۰ کیلومتر جاده دسترسی، اجرای ۴۶ کیلومتر لوله‌گذاری خطوط انتقال آب، اجرای خطوط برق و حفر و تجهیز ۴۳ حلقه چاه، امکان استحصال آب به میزان هزار و ۲۰۰ لیتر در ثانیه فراهم است.
 
 مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تصریح کرد: در محدوده دشت تا شیله نیز که کلیه عملیات اجرایی آن به اتمام رسیده برداشت آب خام تا ۴۵۰ لیتر در ثانیه امکان‌پذیر است.
 
 وی تشریح کرد: طرحی که در حالت عادی ۳۲ ماه مدت‌زمان اجرای آن طول می‌کشد، ظرف مدت ۱۰ ماه با تلاش شبانه‌روزی همکاران، پیمانکاران و مشاوران در شرایطی که بنا بر اعلام اداره کل هواشناسی تنها ۲۰ روز هوای پاک را شاهد بودیم، بدون توقف و باقوت انجام و در حال حاضر آمادگی برداشت آب خام به میزان هزار و ۲۰۰ لیتر در ثانیه وجود دارد که با راه‌اندازی آب‌شیرین‌کن آماده بهره‌برداری است.
 
آب‌شیرین‌کن تأمین آب سیستان و زاهدان  ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد

 قاسمی ادامه داد: برای شیرین‌سازی آب منطقه که از لحاظ کیفی در محدوده آب‌های شور و لب‌شور قرار دارد، قرارداد شیرین‌سازی به میزان ۱۰۰ هزار مترمکعب در شبانه‌روز با پیمانکار منعقد شده است.
 
 وی گفت: در حاضر تأمین تجهیزات شیرین‌سازی به میزان ۳۵ هزار مترمکعب در شبانه‌روز تأمین‌شده است؛ ابنیه فنی و محل استقرار دستگاه‌های شیرین‌سازی ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
 
 مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اذعان کرد: طبق برنامه‌ریزی انجام شده، قرار است، هزار لیتر در ثانیه آب برای سیستان و هزار لیتر در ثانیه آب برای زاهدان پس از شیرین‌سازی انتقال یابد.
 
 وی ادامه داد: در کنار پیگیری، اجرا و به‌ثمررسیدن طرح‌های متعدد آبرسانی، بر ضرورت تحقق حقابه مردم سیستان مکرراً تأکید می‌شود؛ زیرا سیستان را بدون حقابه نباید فرض کرد.
 
 قاسمی اظهار کرد: پروژه آبرسانی از آبخوان شرقی استان، ظرفیت مناسبی برای تأمین آب منطقه دارد که می‌شود به پتانسیل این دشت امیدوار بود و این طرح با تزریق اعتباری مناسب در سال جاری از سرعت مطلوبی برخوردار است.
 
 سهم آب سیستان از طرح انتقال آب از دریای عمان افزایش یافت
 
 مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان گفت: با پیگیری‌های انجام شده، تخصیص آب سیستان از طرح انتقال آب دریای عمان افزایش و به حدود ۵۰ میلیون مترمکعب در سال رسید.
 
 وی ادامه داد: این در حالی است که کل میزان تخصیص آب از این طرح برای استان ۱۱۶ میلیون مترمکعب است و کل نیاز آب شرب سیستان به میزان ۴۸ مترمکعب در سال تأمین می‌شود
 
 قاسمی گفت: طرح بزرگ آبرسانی از دریای عمان اکنون با فعالیت ۲۲ کارگاه در استان در حال اجرا است، این ابرپروژه، دغدغه مردم سیستان و بلوچستان را در آب شرب برطرف می‌کند.

انتهای خبر/ https://asrehamoon.ir/vdcjomevvuqemyz.fsfu.html
 


کد مطلب: 431021

آدرس مطلب: https://www.pahreh.ir/news/431021/بهره-برداری-طرح-اضطراری-آب-سیستان-راه-اندازی-آب-شیرین-کن

پهره
  https://www.pahreh.ir