يکشنبه ۲۷ فروردين ۱۳۹۶ ۰۹:۴۲
۰

ماجرای معلمان تازه نفسی که خسته‌اند

افراد تازه نفسی که برای نخستین‌بار فعالیت در شغل معلمی را تجربه می‌کنند، در آخرین ماه‌های سال اول حضور در مدرسه به دلیل آنچه که از آن به عنوان دوری راه یاد می‌کنند، خسته و بی‌انگیزه‌اند، معضلی که باز هم ساماندهی نامناسب نیروی انسانی را متذکر می‌شود.
ماجرای معلمان تازه نفسی که خسته‌اند
ماجرای معلمان تازه نفسی که خسته‌اند
به گزارش پهره، ساماندهی نیروی انسانی به عنوان یکی از مهمترین مسائل آموزش‌‌وپرورش مدنظر است و در سال‌های اخیر توزیع نامناسب نیروی انسانی و نقل‌وانتقال‌های بی‌رویه منجر به تورم نیروی انسانی در شهرهای بزرگ و کمبود نیرو در مناطق محروم شده است.
هر چند آموزش‌وپرورش برای جبران کمبود نیرو به روش‌هایی همچون استفاده از حق‌التدریس‌ها، استفاده از موسسان بخش خصوصی برای تامین نیروی انسانی مورد نیاز مدارس در مناطق محروم و استمرار خدمت افراد بازنشسته، روی آورده است اما همچنان کمبود نیرو در مناطق محروم پابرجاست.
طرح استخدام از بوم برای بوم یکی از روش‌های وزارت آموزش‌وپرورش در بحث ساماندهی نیروی انسانی است و بر این اساس بوم‌هایی در کشور تعریف شده و سهمیه هر بوم از همان بوم  جذب خواهد شد و این مسئله در پذیرش دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان نیز مبنای کار است و براین اساس دیگر شاهد نخواهیم بود که یک معلم مجبور باشد برای تدریس به کیلومترها آنطرف تر از محل زندگی خود برود بلکه براساس این طرح نیروی هر بوم در همان بوم مشغول به تدریس می‌شود.
یکی از مشکلات ایجاد شده براثر ساماندهی نامناسب نیروی انسانی آموزش‌وپرورش در سال‌های گذشته، حضور معلمان از یک شهر برای تدریس در شهری دیگر است و در مناطق محروم برخی معلمان برای حضور در مدرسه محل فعالیت خود مجبور به طی کیلومترها مسیر و ساعت‌ها رانندگی در جاده‌های ناایمن هستند همین مسئله منجر به آن شد تا آموزش‌وپرورش در دوران حضور علی اصغر فانی در این وزارتخانه، یکی از سیاست‌های اصلی خود را ساماندهی نیروی انسانی اعلام کند و طبق اعلام مسئولان این وزارتخانه، عدم توازن نیروی انسانی در سنوات اخیر برخی مناطق را دچار مشکلات کرده چرا که مناطق محروم همیشه با معلمان با سابقه کمتر از 5 سال و کم تجربه دست و پنجه نرم می‌کنند.
شاهدی بر این مشکل، وضعیت فعلی تعدادی از معلمان استان کرمان است که برای تدریس در مدرسه محل فعالیت خود در منطقه ریگان باید کیلومترها مسیر طی کنند، آنگونه که این معلمان مدعی هستند، آنها هفته‌ای یک بار می‌توانند به محل زندگی خود در شهرستان انار بروند و برای رسیدن به مدرسه در روز شنبه باید ساعت 3 بامداد از سمت شهر انار به ریگان حرکت کنند تا صبح رأس ساعت در کلاس درس حضور داشته باشند.
این معلمان می‌گویند: سال 91 در دانشگاه فرهنگیان پذیرش شدند و در آن ایام حکم آنها برای خدمت در شهرستان انار که محل زندگیشان است، زده شد اما پس از فارغ‌التحصیلی به کیلومترها آنطرف‌تر از محل زندگی خود یعنی شهرستان ریگان اعزام شدند و حالا مجبور به اجاره خانه‌‌ای در ریگان شده‌اند و فقط هفته‌ای یک بار می‌توانند به خانواده خود سر بزنند.

البته این معلمان می‌گویند: « به دیوان عدالت نیز شکایت کرده‌اند و رای بدوی دیوان به نفع تعدادی از آنها صادر شد اما پس از مدتی نیز دیوان عدالت دیگر به نفع آنها رای نداده است و این در حالی است که آموزش‌وپرورش با عدم پایبندی به حکم اولیه و تغییر محل خدمت افراد، مرتکب تخلف شده است.»
در همین رابطه روابط عمومی آموزش‌وپرورش استان کرمان معتقد است که به دلیل کمبود نیرو در مناطق محروم و تعطیل نشدن کلاس‌های درس ناگزیرند تا معلمان تازه‌کار را جایگزین معلمانی کنند که سال‌هاست در مناطق محروم مشغول به فعالیت هستند.
همچنین آموزش وپرورش در رابطه با تعیین محل خدمت این افراد در حکم اولیه معتقد است که این مسئله صرفاً برای برقراری حقوق دانشجومعلمان انجام شده بود.
در رای بدوی دیوان عدالت اداری نیز در این رابطه عنوان شده است: از آنجاییکه دانشجویان متعهد خدمت در بدو شروع به تحصیل به استخدام آزمایشی درآمده‌اند تغییر جغرافیایی محل خدمت بر اساس قانون تخلفات اداری(ماده9)از زمره مجازات‌های اداری تلقی می‌شود و از حیطه اداره کل اموزش و پرورش کرمان خارج بوده است اینکه خوانده در دفاع اعلام کرده که محل‌های تعیین شده در احکام صرفا جهت برقراری حقوق بوده است قابل توجیه نیست چرا که خوانده می‌توانست از همان ابتدا محل خدمت نامبردگان را تعیین کند و نیازی به تعیین محل خدمت صوری نبوده است.
طبق قانون متعهدین خدمت، دانش‌آموزان دانشسراها و دانشجویان مراکز تربیت معلم و دانشگاه‌های تربیت معلم و رشته‌های دبیری، دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش‌عالی مکلفند در آغاز تحصیل خود به وزارت آموزش و پرورش تعهد خدمت بسپارند و تحصیل آنان در مراکز تحصیلی منوط به سپردن تعهد ثبتی به‌وزارت مذکور یا اعلام عدم نیاز آن وزارت است. متعهدین خدمت مکلفند پس از فراغت از تحصیل به میزان دو برابر مدت تحصیل که حداقل آن کمتر از پنج سال نخواهد بود در هر محلی‌که وزارت آموزش و پرورش تعیین می‌نماید خدمت کنند و هیچ یک از وزارتخانه‌ها و سازمانها و مؤسسات دولتی مجاز نیستند قبل از انجام یا لغو تعهد نسبت به استخدام و بکارگیری این قبیل متعهدین به نحوی که با انجام تعهد آنان منافات داشته باشد اقدام کنند.
حال این روند در رابطه با این معلمان نیز هنگام ورود آنها به دانشگاه فرهنگیان انجام شده است و در تعهد محضری محل خدمتشان شهرستان انار تعیین شده اما پس از فارغ‌التحصیلی به دلیل کمبود نیروی انسانی مجبور شدند کیلومترها آنطرف‌تر از شهر محل زندگی خود اقدام به تدریس کنند، رویه‌ای که به دلیل ساماندهی نامناسب نیروی انسانی آموزش‌وپرورش رقم خورده است.
به گزارش تسنیم، با وجود پیگیری سیاست پذیرش از بوم برای بوم در آموزش‌وپرورش، مشخص نیست چرا هنوز هم تعدادی از معلمان تازه کار و فارغ‌التحصیلان دانشگاه فرهنگیان در بوم‌های مربوط به خود به کار گرفته نمی‌شوند؟
منبع: عصرهامون
کد مطلب: 4588
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *