گزارشی از آداب و رسوم مردم ایرانشهر در ماه مبارک رمضان؛

بازار رنگارنگ عطاری ها شلوغ تر از هر فصل دیگر/ماست و خرما جز لاینفک سفرهای افطار قوم بلوچ

6 خرداد 1396 ساعت 7:39

آداب و رسوم ماه مبارك رمضان در ميان مردم بلوچستان همانند ديگر مراسم اين قوم تشابه بنيادي و ريشه اي با يكديگر چه در مكران (جنوب بلوچستان) و چه در سرحد (شمال بلوچستان) دارد اما اجراي اين مراسم كمابيش در مناطق مختلف بلوچستان متفاوت است.


به گزارش پایگاه خبری پهره؛ یکی از سنت هایی حسنه و واجب در میان امت مسلمان عمل کردن به فریضه واجب روزه داری است که البته در هر کجای دنیا با تعدد هر قوم مسلمانی؛ آداب و رسوم ماه مبارک رمضان در آن متفاوت است.
در شهرستان ایرانشهر هم با شروع ماه مبارک رمضان آداب و رسوم این ماه با شور و اشتیاق فراوانی دنبال می شود که بیشتر از هرکس برای روزه اولی ها این تجربه شیرین تر است.
در ایرانشهر یکی از بازارهایی که بیشتر از جاهای دیگر مورد استقبال قرار می گیرد عطاری هاست؛ در همین زمینه نوربی بی یکی از زنان بومی ایرانشهر به خبرنگار پهره گفت: با توجه به بالابودن مصرف پکوره و سمبوسه در بین مردم منطقه؛ بیشترین خرید مردم از عطاری ها بذر گیشنیز و آرد نخود می باشد.
 

 
وی افزود: «پكوره» از مخلوط آرد نخود، آرد گندم، گشنيز، اديه هاي معطر، روغن، فلفل و سيب زميني تهيه مي شود و مردم بلوچ معمولاً سر سفره افطار از اين غذا بهره مي گيرند، دستور پخت آن از كشورهاي عربي و پاكستان گرفته شده است.
نوربی بی ادامه داد: با اذان مغرب سفره افطار پهن و بعد از خوردن مقدار کمی ماست و خرما؛ بلافاصله نماز مغرب را اقامه می کنیم و تقریبا در یک ساعت بعد از افطار نماز عشا و بعد از آن سفره شام پهن می شود.
 

وی با اشاره به این نکته که  امکان ندارد ماست و خرما از سفره افطار قوم بلوچ حدف شود افزود: در سفره افطار علاوه بر خوراکی های مرسوم مثل آش و حلیم؛ میوه و شربت هم برای رفع عطش گرمای طاقت فرسای منطقه؛ طرفداران خاص خود را دارد.
وی ادامه داد: تباهگ، نان تیموش، ترشی انبه، ترشی لیمو، كتوك، هارگ، بت ماش، چانگال هم از خوراکی های مورد استفاده در سفره های ماه مبارک رمضان در منطقه بلوچستان است که همیشه بخشی از این مواد خوراکی برای مشارکت در ثواب افطاری دادن در سینی هایی به مساجد فرستاده می شود.
 

نوربی بی "سیوه ایی" را هم یکی از شیرینی های خوشمزه مردم بلوچ منطقه معرفی کرد و گفت: اکثرا این شیرینی رشته ای شکل قبل از اقامه نماز عید فطر مصرف می شود و تقریبا در خانه همه طبخ می شود.
انتهای پیام/


کد مطلب: 4874

آدرس مطلب: https://www.pahreh.ir/news/4874/بازار-رنگارنگ-عطاری-شلوغ-تر-فصل-دیگر-ماست-خرما-جز-لاینفک-سفرهای-افطار-قوم-بلوچ

پهره
  https://www.pahreh.ir