سه شنبه ۹ خرداد ۱۳۹۶ ۱۳:۴۸
۰

محیط زیست سیستان و بلوچستان در تیررس شکارچیان غیرمجاز/انقراض گونه های خاص جانوری در پی طمع صیادان+تصاویر

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان از امضاء تفاهم نامه همکاری با پلیس فتا برای کشف و مجازات عاملان انتشار عکس های شکارغیرمجاز در استان خبر داد.
محیط زیست سیستان و بلوچستان در تیررس شکارچیان غیرمجاز/انقراض گونه های خاص جانوری در پی طمع صیادان+تصاویر
محیط زیست سیستان و بلوچستان در تیررس شکارچیان غیرمجاز/انقراض گونه های خاص جانوری در پی طمع صیادان+تصاویر
به گزارش پهره؛ به نقل از پاپایا، در چند روز گذشته عکسی در میان کاربران شبکه های اجتماعی سیستان و بلوچستان دست به دست میشد که خبر از شکار غیر مجاز دو راس قوچ در منطقه حفاظت شده شهرستان سرباز میداد، عکسی که همچون بمب در محافل خبری استان منفجر شده و باعث عکس العمل های مختلفی در میان کاربران فضای مجازی شد.
البته این نخستین بار نیست که شکارچیان غیرمجاز برای ثبت شاهکارهایشان به فضای مجازی روی می‌آورند چراکه چند سالی است که این اقدامات به عنوان نوعی جدید از رجزخوانی در میان برخی شکارچیان غیر مجاز باب شده و این افراد با وجود انجام تخلف آشکار از این عمل ننگین خود عکس و فیلم تهیه کرده و آن را در فضای مجازی منتشر میکنند.
حال باید گفت در شرایطی که همه رسانه ها و مسئولین کشور در مواقع  مختلف خبر از انقراض گونه های خاص جانوری در کشور داده و مردم را به حفاظت و حمایت از این جانداران تشویق میکنند چه عامل یا عواملی باعث شده تا مسئولین نتوانند در برابر این سیل قانون گریزی اقدامات مثبتی انجام دهند.
براساس ماده 13 قانون شکار و صید، شکارچیان غیرمجازی که مبادرت به شکار حیوانات کنند، به زندان و پرداخت جریمه محکوم خواهند شد اما متأسفانه با توجه به قوانین و بخشنامه‌های متعدد موجود در این خصوص، باز هم شاهد تخریب محیط زیست و شکار بی‌رحمانه و غیرمجاز حیوانات وحشی و در حال انقراض از سوی افراد سودجو و شکارچیان هستیم. تمام این کشتارهای بی‌رحمانه که افکار عمومی را متشنج کرده، در حالی رخ می‌دهد که به نظر می‌رسد بازدارنده نبودن قوانین موجود، یکی از عوامل اصلی بروز این اتفاق‌های ناگوار شده است.
 
مجازات های موجود دارای بازدارندگی لازم نیستند
در همین رابطه اسما دهمرده کارشناس ارشد حقوق و جزا در گفت و گو با خبرنگار پاپایا، با تاکید بر اینکه قوانین موجود برای مجازات شکارچیان غیرمجاز بازدارنده نیست، اظهار داشت: هر عملی که غیرقانونی شناخته شود حتما مجازاتی هم در پی دارد وعوامل بازدارنده فاکتورهایی هستند که برای جلوگیری از وقوع جرم به وجود آمده‌اند اما باید گفت در بحث شکار غیرمجاز، مجازات‌ها عامل بازدارندگی مناسبی ندارند و به دلیل این‌که آخرین اصلاحیه قوانین مجازارت شکار و صید غیرمجاز در‌سال ۷۵ صورت گرفته و به روز نیست نمیتوان آن را مانع جدی در برابر شکارغیرمجاز دانست.
وی افزود: براساس تبصره 2 ماده13 قانون شکار و صید، هرکس مبادرت به زنده‌گیری، شکار، خرید، فروش، حمل، نگهداری و صادرات پرندگان شکاری مثل شاهین، بحری، بالابان و دلیجه کند، علاوه بر محکومیت به حبس 3سال، به پرداخت جزای نقدی تا 20میلیون ریال محکوم می‌شود.
دهمرده با اشاره به ماده13 قانون شکار و صید، بیان کرد: براساس این ماده، هرکس مرتکب اعمال چون شکار جانوران وحشی کمیاب و در معرض خطر، شکار در پارک‌های ملی، شکار، صید یا کشتار جانوران وحشی با استفاده از سموم و مواد منفجره و حتی شکار به روش تعقیب شود به جزای نقدی تا 20میلیون ریال یا حبس از 91 روز تا 3سال محکوم می‌شود.
وی ادامه داد: متاسفانه در بیشتر مواقع قکارچیان غیرمجاز تنها جریمه می شوند که  این عامل باعث می شود تا دیگران از مجازات ترسی نداشته باشند.
 
امضای تفاهم نامه همکاری با پلیس فتا برای کشف عاملان انتشار عکس های شکار
مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان نیز در گفت و گو با خبرنگار پاپایا، با بیان این مطلب که با شکارچیان غیرمجاز و عاملان انتشار عکس های شکار در فضای مجازی برخورد خواهد شد، اظهار داشت: متاسفانه مشاهده می شود که برخی از افراد اقدام به شکار غیرمجاز در استان کرده  و حتی عکس هایی دلخراش از شکارهای خود را در کانال های تلگرامی و فضای مجازی منتشر میکنند که به زودی این شکارچیان غیر مجاز  با همکاری پلیس فتا شناسایی و به اشد مجازات محکوم می شوند.
نیره پورملایی با تاکید بر اینکه اداره کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان به صورت جدی این موارد را پیگیر خواهد کرد، افزود:  و برای شناسایی شکارچیان متخلف در حال امضای تفاهم نامه ای با پلیس فتا هستیم.
انتهای پیام/
کد مطلب: 4924
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *