يکشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۶ ۱۷:۳۳
۰

خجالت می‌کشم بگویم زن می‌خواهم

پسری ۲۵ ساله دارای شغل مناسب و شرایط برای ازدواج هستم و تاکنون با دختری ارتباط نداشته‌ام و دختری هم نبوده که فکرم برای به‌سوی او معطوف باشد، از طرفی خجالت می‌کشم با خانواده‌ام درباره ازدواج صحبت کنم. لطفاً راهنمایی کنید.
خجالت می‌کشم بگویم زن می‌خواهم
خجالت می‌کشم بگویم زن می‌خواهم
سؤال: پسری ۲۵ ساله دارای شغل مناسب و شرایط برای ازدواج هستم و تاکنون با دختری ارتباط نداشته‌ام و دختری هم نبوده که فکرم برای به‌سوی او معطوف باشد، از طرفی خجالت می‌کشم با خانواده‌ام درباره ازدواج صحبت کنم. لطفاً راهنمایی کنید.
پاسخ
ازدواج و انتخاب همسر مناسب نعمت بسیار بزرگی است که در حفظ ایمان انسان نقش به سزایی دارد و بهتر است که در ابتدای جوانی صورت بگیرید، رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) می‌فرماید: «هر کس در آغاز جوانی ازدواج کند، شیطان فریاد می‌زند: ای‌وای، او دو سوم دینش را از دسترس من حفظ کرد و یک سوم دیگر را هم می‌تواند باتقوا حفظ کند» (وسائل الشیعه ج 20، ص 18)

برای مبارزه با خجالت کشیدن در هر مسئله‌ای به‌خصوص ازدواج باید ریشه‌های آن‌که عبارتند از: مقایسه کردن خود با دیگران، خود کوچک‌بینی، احساس تنهایی، ترس از طرد شدن و مسخره شدن و مقبول واقع نشدن، بزرگ پنداشتن عیب‌های جسمانی یا درونی، اشتباه گرفتن فروتنی باکم رویی، نبود اعتمادبه‌نفس و... را شناخت و تک‌تک موارد را با توجه به راهکارهایی که در دین وجود دارد مورد معالجه قرارداد.
به‌عنوان  مثال برای مبارزه با ترس که یکی از علت‌های خجالت است باید ضد آن را انجام داد، یعنی اگر انسان از کاری ترسید که مثلاً مورد تمسخر و یا تحقیر دیگران واقع شود، ضدش آن است که خود را در آن کار وارد کند.
امام علی علیه‌السلام می‌فرماید: «هنگامی‌که از چیزی می‌ترسی خود را در آن بیفکن...»
(نهج البلاغة، ص 502)
 
 
 
پیروان ولایت
 منبع حرف تو
 انتهای پیام/
کد مطلب: 5019
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *