سه شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ ۰۹:۵۱
۰

بیماران تالاسمی؛ مصرف کننده 50 درصد خون‌های اهدایی در سیستان و بلوچستان

‌مدیر‌کل انتقال خون سیستان و بلوچستان گفت: بالغ بر 50 درصد مصرف واحدهای خونی برای بیماران تالاسمی است و بعد از آن بیشترین مصرف دربخش زنان و زایمان و سپس در موارد ترومای ناشی از حوادث جاده‌ای است.
بیماران تالاسمی؛ مصرف کننده 50 درصد خون‌های اهدایی در سیستان و بلوچستان
بیماران تالاسمی؛ مصرف کننده 50 درصد خون‌های اهدایی در سیستان و بلوچستان
به گزارش پهره؛ به نقل از ایسنا؛ سهیلا خسروی اظهار کرد: در زمان نياز‌، دو هم خون از دو نژاد گوناگون مي‌توانند با اهدای خون خود زندگي دوباره را به هم پيشكش كنند و عدم وجود جايگزين مناسب براي خون‌، محدود بودن مدت زمان نگهداري خون و فرآورده‌هاي خوني و همچنین نیاز هميشگي به خون و فرآورده‌هاي آن سبب شده تا اهداي خون در سلامت افراد جامعه از اهميت و جايگاه ويژه‌اي برخوردار شود.
وی افزود: افزایش جمعیت، میزان وقوع حوادث و سوانح گوناگون، وجود بیماران خاص، توسعه اعمال جراحی و موفقیت‌های به وجود آمده در پیوند اعضا وغیره نیاز به مصرف خون و فرآورده‌های خونی را به‌طرز چشمگیری افزایش داده است.
مدیرکل انتقال خون سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه فقط خون سالم نجات‌بخش زندگی بیماران نیازمند است، گفت: اهدای خون سالم یک امتیاز و به وقت نیاز، دریافت خون سالم، حق همه ماست که فقط با اهدای مستمر خون سالم محفوظ می‌ماند.
وی بیان کرد: پذیرش اهداکننده مناسب و دارای شرایط لازم از قبیل داشتن وزن 50 کیلوگرم به بالا، سنت 17 تا 65 سال، برخورداری از سلامت جسمانی و روانی عمومی، پرهیز از رفتارهای مخاطره آمیز و غیربهداشتی به منظور تامین خون سالم جهت جلوگیری از بروز عوارض انتقال خون و بیماری‌های انتقالی از طریق انتقال خون به گیرندگان وغیره از این رو تمامی پایگاه‌های اهدای خون در سطح شهرستان‌های این استان، برای داوطلبان شرایطی را در مد نظر دارند.
مدیرکل انتقال خون سیستان و بلوچستان با بیان اینکه مشکل کمبود خون در این استان جدی است، از شهروندان خواست برای اهدای خون به پایگاه‌های انتقال خون مراجعه کنند.
وی گفت: سازمان انتقال خون در ایام ماه مبارک رمضان به دلیل روزه داری مردم با کاهش شمار اهدا‌کنندگان خون در سیستان و بلوچستان رو به رو است و با توجه به نیاز بیماران به این ماده حیاتی مشارکت و همیاری بیشتر مردم مومن و روزه دار برای اهدای خون این مشکل و نیاز را رفع خواهد کرد.
وی با بیان اینکه روزه داری با اهدای خون منافات ندارد، گفت: روزه داران می‌توانند بعد از افطار خون خود را اهدا کنند اما تا سحر باید تغذیه مناسب داشته باشند.
مدیر‌کل انتقال خون سیستان و بلوچستان تصریح کرد: پایگاه‌های انتقال خون در شهرستان زاهدان از ۷ صبح تا ساعت 23:30، زابل، ایرانشهر و چابهار بعد از نماز مغرب تا ساعت ۲۳:۳۰ پذیرای شهروندان خیر و نیکوکار هستند.
خسروی بیان کرد: تصور ابطال روزه و یا احتمال ضعف و بی ‌حالی با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان از علل کاهش استقبال هموطنان به اهدای خون است.
وی با بیان اینکه روزانه افزون بر 330 واحد خون و فرآورده های خونی در استان مورد نیاز است، گفت: سه هزار بیمار تالاسمی، افزون بر 700 بیمار دارای اختلال نادر خون ریزی دهنده، بیماران دیالیزی، حوادث و سوانح و غیره در استان نیازمند اهدای خون هموطنان هستند.
وی با بیان اینکه هر عضو جامعه در طول زندگی ممکن است به دلایل مختلف مصرف کننده خون و فراورده‌های خونی باشد، افزود: با توجه به وظایف حیاتی خون‌، کمبود و یا وقفه طولانی خون رسانی در هر فرد می‌تواند منجر به آسیب‌های وسیع اجزای بدن شود که در نهایت به مرگ یا معلولیت‌های غیر قابل برگشت منجر خواهد شد‌.
مدیر‌کل انتقال خون خاطرنشان کرد:  تامین خون و فراورده‌های خونی یک فوریت پزشکی است و با کاهش ذخایر خونی تامین نیاز بیماران به این ماده حیاتی با چالش مواجه می‌شود که فقط با افزایش مشارکت انسان‌های مومن‌، سالم و نیکوکار در امر انسان دوستانه اهدای خون قابل پاسخگویی است‌.
وی یکی دیگر از مشکلات و چالش‌های سازمان انتقال خون در زمینه گسترش فعالیت‌ها عدم گسترش فرهنگ اهدای خون در بعضی از مناطق استان عنوان کرد و بیان کرد: نیاز به تبلیغات و کمک رسانه‌ها در ترویج فرهنگ اهدای خون بسیار ضروری است.

انتهای پیام
کد مطلب: 5033
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *