رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان خبر داد:

کنترل تب کریمه کنگو در سیستان و بلوچستان/ حضور متخصص عفونی در تمام شهرستان های تحت پوشش دانشگاه

26 خرداد 1396 ساعت 18:17

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان وضعیت بیماری تب کریمه کنگو را کنترل شده عنوان کرد و گفت: بروز این بیماری در اواخر فروردین‌ماه امسال رخ داده بود که با توجه به مراقبت دقیق، موجود بودن دارو و اقدام سریع درمانی تمامی موارد بستری شده با بهبودی کامل مرخص و در سلامت کامل به سر می‌برند.


به گزارش پهره؛ به نقل از دانا؛ محمودرضا میری با بیان اینکه تب کریمه کنگو حدود ۲۰ سال است که وارد کشور شده است، افزود: سیستان و بلوچستان به دلیل هم مرز بودن با افغانستان و پاکستان در معرض این بیماری قرار دارد.
وی از تب کریمه کنگو به عنوان بیماری مشترک بین دام و انسان یاد کرد و ادامه داد: این بیماری یک بیماری ویروسی است که از طریق گزش کنه، دام مبتلا به بیماری می‌شود لذا افرادی که با دام سر و کار دارند از جمله قصاب ها، افرادی که در کشتارگاه ها مشغول کار بوده یا افرادی که اقدام به خرد کردن گوشت می کنند باید اقدامات پیشگیری و حفاظت را رعایت کنند تا از خطر ابتلا به این بیماری در امان باشند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با اشاره به آمار بالای مرگ و میر این بیماری اظهار داشت: در بسیاری از کشورهای دنیا این بیماری حدود ۵۰ درصد مرگ و میر دارد اما در ایران به دلیل نظام مراقبت خوبی که وجود دارد این امر کاهش پیدا کرده به گونه ای که سال گذشته مرگ و میر در میانگین کشوری حدود ۱۰ درصد و در سیستان و بلوچستان حدود ۴ درصد بود.
وی وضعیت این بیماری را امسال کنترل شده عنوان کرد و ادامه داد:  بروز بیماری در اواخر فروردین‌ماه امسال رخ داده بود که با توجه به نظام مراقبت دقیق، موجود بودن دارو و اقدام سریع درمانی تمامی موارد بستری شده در بیمارستان با بهبودی کامل مرخص و در سلامت به سر می‌برند.
وی با بیان اینکه امسال در استان حتی با یک مورد مرگ و میر مواجه نشده ایم، گفت: اکنون این بیماری در سیستان و بلوچستان کنترل شده و در شرایطی هستیم که حتی یک نفر در بیمارستان بستری نیست.
 میری علت کنترل این بیماری را علاوه بر فعالیت بیش از پیش نظام مراقبت؛ برگزاری دوره های آموزشی به صورت منظم برای افراد مرتبط در کشتارگاه ها و برای قصابان و کارشناسان عنوان کرد و ادامه داد: با توجه به اطلاع رسانی های لازم و آموزش‌های حرفه ای و همچنین نظارت دقیق سازمان دامپزشکی این بیماری در استان کنترل شده است.
این مسئول ضمن توصیه به افرادی که به صورت مستقیم با دام یا گوشت آن سروکار دارند، گفت: همه شهروندان به ویژه افرادی که با دام یا لاشه آن سروکار دارند باید اقدامات پیشگیرانه شامل اقدامات بهداشتی از قبیل پوشیدن دستکش، چکمه، روپوش و ماسک را رعایت کنند.
وی اجرای برنامه پیش سرد در کشتارگاه ها را یکی دیگر از عوامل کنترل این بیماری مطرح کرد و ادامه داد: در این طرح هنگام ذبح دام، لاشه آن ۲۴ یا ۴۸ ساعت در کشتارگاه در حرارت ۴ درجه بالای صفر نگهداری می شود تاویروس از بین برود.
 میری با بیان اینکه مردم باید گوشت مصرفی مورد نیاز خود را از مراکز و کشتارگاه علی معتبر زیر نظر سازمان دامپزشکی تهیه کنند، افزود:  مردم نباید اقدام به نگهداری دام در خانه کنند زیرا محل این کار مشخص شده است زیرا بر روی کشتارگاه های رسمی که مورد تایید سازمان دامپزشکی هستند نظارت انجام می شود بر همین اساس مردم اگر به فکر سلامت خود هستند بهتر است از مبادی رسمی اقدام به تهیه گوشت کنند.
وی یکی دیگر از علل کاهش مرگ و میر و راه های کنترل بیماری تب کریمه کنگو را وجود متخصصان عفونی در شهرستان‌های تحت حوزه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان عنوان کرد و گفت: برنامه طرح تحول سلامت در بستر اولویت قرار دادن سلامت رشد کرد بر این اساس وزارت بهداشت درمان این فرصت را پیدا کرد که برنامه عظیم طرح تحول را به مرحله اجرا درآورد؛ این برنامه علاوه بر فراهم کردن زیرساخت‌ها، عدالت را در ارائه خدمات و کیفیت ارائه خدمات را ارتقا داد و در استان‌های محروم هم با دید محرومیت‌ زدایی این برنامه را اجرا کرد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در تکمیل مطلب فوق بیان کرد: یکی از مواردی که در استان‌های محروم مطرح بود تعداد کم متخصص​ ها در سطح شهرستانهای استان بود که این مهم در این طرح بهبود یافت و توزیع عادلانه متخصصان به دستور کار وزیر بهداشت در دستور کار قرار گرفت و نتیجه این شد که در تمام شهرستان های تحت نظر دانشگاه علوم پزشکی زاهدان متخصص عفونی وجود داشته باشد.
میری در پایان با بیان اینکه علائم این بیماری شبیه به سرماخوردگی همراه با تب، اسهال و تهوع است، افزود: تا زمانی که بیماری به خونریزی نرسد ممکن است پزشک تصور این بیماری را پیش‌بینی نکند اما با توجه به مهارت، متخصصان عفونی در مراحل اولیه این بیماری را تشخیص و کنترل کردند.
انتهای پیام/


کد مطلب: 5102

آدرس مطلب: https://www.pahreh.ir/news/5102/کنترل-تب-کریمه-کنگو-سیستان-بلوچستان-حضور-متخصص-عفونی-تمام-شهرستان-های-تحت-پوشش-دانشگاه

پهره
  https://www.pahreh.ir