دوشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ ۱۰:۱۴
۰
امام جمعه ایرانشهر،

برداشت روحانی از کلام امام علی (ع) اشتباه است/ تعین امامت هم مثل نبوت از جانب خداست

امام جمعه ایرانشهر گفت: امامت و تعیین مصداق صاحب ولایت دست مردم نیست، بلکه مثل نبوت یک امر الهی است و تعیین ولیّ و حاکمیت بر مردم به‌دست خداوند است.
برداشت آقای روحانی از خطبه امام علی (ع) اشتباه است/ تعین امامت هم مثل نبوت از جانب خداست
برداشت آقای روحانی از خطبه امام علی (ع) اشتباه است/ تعین امامت هم مثل نبوت از جانب خداست
حجت الاسلام سید شجاع الدین ابطحی در گفت و گو با پهره در واکنش به صحبت های اخیرروحانی در ضیافت افطار با برخی اساتید و پزشکان که با بیان نکاتی دربارۀ امیر‏المؤمنین (ع) گفته بود؛ «امیر‏المؤمنین (ع) مبنای ولایت و حکومت را نظر و انتخاب مردم می‌داند و معتقد است هر کسی را مردم انتخاب کنند، حضرت علی (ع) او را به عنوان رهبر جامعه به رسمیت می‌شناسد و از او اطاعت می‌کند» اظهار کرد: این برداشت رئیس‌جمهور کاملاً خلاف اعتقادات شیعه است.
وی گفت: تعیین ولی و صاحب حاکمیت بر مردم مثل نبوت یک امر الهی و از جانب خداست و مردم در عزل و نصب امام و جانشین پیامبر نقشی ندارند.
امام جمعه ایرانشهر با اشاره به این که امام امام است چه روی کار بیاید و چه بنا به دلایلی این اتفاق نیافتد گفت: امام حسن (ع) امام هستند؛ این طور نیست که چون زمینه حکومت ایشان در آن دوران فراهم نشده ایشان از ولایت ساقط شوند.
وی به موضوع استنکاف امام علی (ع) به خلافت در آن ایامی که مردم به اصرار در خانه ایشان هجوم آورده بودند اشاره کرد و بیان داشت: به اقتضای اوضاع آن زمان جهان اسلام امام علی (ع) در یک خطبه به این که هر که شما مردم انتخاب کنید من هم با شما همکاری می کنم اشاره داشته اند نه این که چون خواست مردم بوده است این تصمیم را گرفته اند.
حجت الاسلام ابطحی افزود: البته مردم دربه فعلیت رساندن حکومت اسلامی در جامعه نقش دارند بطوریکه امام در جامعه هست؛ اگر مردم همراهی کردند نظام حکومت اسلامی تحقق پیدا می کند اما اگر همراهی نکردند تغییری در ولایت امام پیش نخواهد آمد.
وی به موضوع تذکر آیت الله مکارم شیرازی به رئیس جمهور که گفته بودند؛ آقای روحانی فقط یک صفحه از نهج البلاغه را خوانده اند و جاهای دیگر این کتاب را ندیده اند اشاره کرد و گفت: مسئولین کشور هر چه مسئولیتشان بالاتر باشد صحبت هایشان بازتاب بیشتری پیدا می کند از این رو به جناب روحانی می گوییم اگر مغرض نیستید حرف های خود را با تامل و مشورت بیشتری عنوان کنید.
ابطحی افزود: با توجه به اهمیت امر اعتقادات؛ نباید به گونه مسائل را مطرح کنیم که دشمن از آن سوء برداشت کند.
انتهای پیام/
کد مطلب: 5135
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *