شنبه ۶ آبان ۱۳۹۶ ۱۳:۳۸
۰
پهره گزارش می دهد:

محرومیت در روستاهای جنوب سیستان و بلوچستان ادامه دارد/"شادگان" روستایی بدون سرویس بهداشتی

روستای شادگان بزمان در جنوب سیستان و بلوچستان فاقد امکانات رفاهی و مناسب برای زندگی مردم همچنان بی توجه و محروم مانده است.
روستا شادگان بزمان
روستا شادگان بزمان
به گزارش پهره، روستای شادگان بخش بزمان با داشتن 45 خانوار در فاصله 150 کیلومتری شهرستان ایرانشهر در جنوب سیستان و بلوچستان واقع شده اما با گذشت نزدیک به 40سال از عمر انقلاب فاقد امکانات رفاهی و مناسب زندگی همچنان محروم و بی توجه مانده است.
برق تنها چیزی است که اهالی این روستا بعد از گذشت 40 سال در اواخر تابستان برایشان فراهم شده اما نبود آب شرب بهداشتی، جاده مناسب، مسکن استاندارد و مناسب زندگی، خانه بهداشت، شغل درآمد زا باعث شده که یک زندگی سخت و مشقت بار را تحمل کنند.

روستا شادگان با داشتن 45 خانوار  براثر بی توجهی مسئولین فاقد سرویس بهداشتی است به گونه ای که تنها یک مدرسه در این روستا از داشتن سرویس بهداشتی برخوردار است که قطعا جوابگوی این جمعیت روستایی را نمی دهد.
بزرگترین و مهم ترین مشکل مردم روستا شادگان نبود مسکن مناسب است به طوری که در خانه هایی هستند که نصف آن از سنگ و نصف دیگر از شاخه های درخت خرما است و با کوچکترین باد و گرد و غباری زندگی را برای آنها مختل می کند و حتی استقامت آنها از کپر هم پایین تر می باشد.
 

 
رسیدگی فوری مسئولین خواست مردم روستا شادگان
ابراهیم سابکی معتمد و یکی از اهالی روستا شادگان از مسئولین خواست تا به مردم حیران و دورافتاده این روستا که با گذشت این همه سال همچنان محروم هستند و پیگیری هایشان نتیجه مطلوبی به همراه نداشته توجه کنند و گفت: ما فاقد مسکن مناسب زندگی هستیم و در حال حاضر در خانه هایی که در گذشته با سنگ و شاخه های درخت خرما ساخته شده زندگی می کنیم و نبود آب بهداشتی برای مصرف خانوار باعث به وجود آمدن مشکلات زیادی شده و برق تنها چیزی هست که در اواخر تابستان برای ما فراهم شده است.
وی با اشاره به کم آبی و خشکسالی های اخیر که به کشاورزی آنها صدمه زده و باعث شده شغل دیگری جز دامداری نداشته باشند افزود: روستای ما به دلیل خشکسالی های چند سال اخیر فاقد آب کافی بوده و به کشاورزی و نخیلات ما آسیب جدی وارده کرده و ما نیازمند لایه روبی چاه ها برای حل این مشکل هستیم.

 
سابکی اظهار داشت: تنها شغل و درآمد ما دامداری بوده که همین مسئله هم با توجه به کمبود آب دچار مشکل شده و در صورت توجه نکردن مسئولین ممکن است رو به نابودی شود و ما ناچار به ترک روستا شویم.
 

"شادگان" روستایی بدون سرویس بهداشتی
شیهکی یکی دیگر از اهالی روستا در گفت و گو با خبرنگار پهره، با اشاره به نبود جاده مناسب و خانه بهداشت گفت: ما برای تردد به شهر و انجام کار نیازمند یک جاده مناسب هستیم اما در حال حاضر راه روستا ما خاکی و سنگ لاخی است و این مشکل زمانی برای ما سخت می شود که یک بیمار را بخواهیم با توجه به نبود خانه بهداشت در روستا، سریعا به نزدیک ترین مرکز درمانی برسانیم.
وی افزود: خانه های ما مناسب زندگی نیست و بدتر از آن نبود سرویس بهداشتی مناسب بوده که برای ما مشکل ساز شده است و از مسئولین تقاضا داریم مسکن مناسب را فراهم کنند.

عدم بهرمندی از شبکه خطوط ارتباطی
مسعود شیهکی یکی از دیگر از اهالی روستا بااشاره به عدم دسترسی به خطوط تلفن گفت: امروز دسترسی به خطوط شبکه تلفن ثابت و همراه برای هر مکانی لازم و ضروری است که اهالی روستا شادگان حتی از داشتن یک خط روستایی هم بی بهره مانده اند و برای ارتباط برقرار کردن با مشکل جدی روبرو هستیم که در صورت فراهم شدن خطوط ارتباطی مشکلات ما کمتر خواهد شد.
 

 
 
کد مطلب: 5688
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *