شنبه ۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ ۱۲:۳۱
۰
رئیس مرکز مطالعات فرهنگی و آینده‌پژوهی ژرفا مطرح کرد:

۸۱درصد فیلم‌های جشنوارۀ سی‌و‌چهارم مغایر با سبک زندگی اسلامی و ایرانی است

رئیس مرکز مطالعات فرهنگی و آینده‌پژوهی ژرفا با اشاره به مغایرت ۸۱درصد فیلم‌های جشنوارۀ سی‌وچهارم با سبک زندگی اسلامی و ایرانی گفت: بیشترین مغایرت در زمینۀ مؤلفه‌های زبانی و هنجارهای‌ گفتاری بوده است.
۸۱درصد فیلم‌های جشنوارۀ سی‌و‌چهارم مغایر با سبک زندگی اسلامی و ایرانی است
۸۱درصد فیلم‌های جشنوارۀ سی‌و‌چهارم مغایر با سبک زندگی اسلامی و ایرانی است
به گزارش پهره؛ صالح اسکندری رئیس مرکز مطالعات فرهنگی و آینده‌پژوهی ژرفا، در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به پروژۀ تحلیل محتوای فیلم‌های سی و چهارمین جشنوارۀ فیلم فجر گفت: در روندی مشابه با سال گذشته تنها حدود 18درصد از فیلم‌های ارائه‌شده در بخش‌‌های سه‌گانۀ این جشنواره به موضوعات اولویت‌دار جمهوری اسلامی از منظر امام راحل، مقام معظم رهبری و اسناد بالادستی کشور پرداخته‌اند. متأسفانه این روند نسبت به دورۀ پیشین جشنوارۀ فجر تفاوت چندانی نکرده و حتی دچار افول شده است.
صالح اسکندری  با ضروری‌دانستن آسیب‌شناسی، ارزیابی و سیاستگذاری مطلوب در این زمینه گفت: باید با اتکا به ارزیابی‌ها و پژوهش‌های کارشناسانه و تخصصی به رفع معضل‌های محتوایی در تولید آثار سینمایی کشور پرداخته شود.
رئیس مرکز مطالعات فرهنگی و آینده‌پژوهی ژرفا با اشاره به ضرورت بازنگری در سیاست‌های تولید و پخش آثار سینمایی تأکید کرد: احصا و تبیین شاخص‌ در مراحل تولید، نظارت و نقد آثار سینمایی مطابق با ارزش‌های نظام اسلامی از بایسته‌های این امر است. بر این اساس، طی پژوهشی، در مرکز مطالعات فرهنگی و آینده پژوهی ژرفا، به احصای مهم‌ترین شاخص‌های ارزیابی آثار سینمایی براساس بیانات امام راحل(ره)، رهنمودهای مقام معظم رهبری و اسناد بالادستی در حوزۀ فرهنگ و سینما پرداخته شد.
اسکندری افزود: بر اساس این چشم‌انداز، در پژوهش انجام‌گرفته، 79 شاخص شامل 71 شاخص محتوایی و 8 شاخص هنری و فنی در قالب محورهایی ده‌گانه از جمله «انقلاب اسلامی»، «دینی اعتقادی»، «دفاع مقدس»، «امید و اعتماد به نفس ملی»، «حجاب و عفاف»، «سبک زندگی» و ... احصا شده و تک‌تک فیلم‌ها بر اساس این شاخص‌ها مورد محک و تحلیل قرار گرفتند.
22 فیلم تخریب‌کننده شوق پیشرفت و انگیزه کار در جامعه
اسکندری افزود: از میان فیلم‌های دورۀ سی‌وچهارم جشنوارۀ فیلم فجر، 22 فیلم معادل 50 درصد فیلم‌های این دوره تخریب‌کنندۀ شوق پیشرفت و انگیزۀ کار در جامعه و 11 فیلم معادل 2 / 28درصد درصدد ایجاد شوق پیشرفت و انگیزۀ کار در جامعه هستند.
2 / 76درصد فیلم‌ها مروج کالاهای خارجی نیستند
رئیس مرکز مطالعات فرهنگی و آینده‌پژوهی ژرفا گفت: تنها 8 / 23درصد فیلم‌ها بر مصرف کالاهای خارجی تأکید کردند و 2 / 76درصد فیلم‌ها مروج کالاهای خارجی نیستند.
وی با اشاره به فرهنگ عافیت‌طلبی و لذت‌جویی در 34.1 درصد فیلم‌های جشنوارۀ سی‌وچهارم، تأکید کرد: 65.9 درصد فیلم‌ها مروج عافیت‌طلبی و لذت‌گرایی نیستند.
9 فیلم بازنمایی مثبتی از فرزندآوری و افزایش جمعیت داشته‌اند
صالح اسکندری افزود: مجموعاً 21 فیلم با موضوع افزایش جمعیت و فرزندآوری ارتباط پیدا می‌‌کند که از میان آنها 9 فیلم به بازنمایی مثبت یا نسبی فرزندآوری می‌پردازند و 12 فیلم نیز بازنمایی منفی از فرزندآوری دارند.
این کارشناس مسائل فرهنگی تأکید کرد: از میان 18 فیلمی که شخصیت محجبه داشته‌اند در 6 فیلم شخصیت‌پردازی بازیگران محجبه مثبت بوده، در 6 فیلم این وضعیت تا حدودی مثبت بوده و 6 فیلم نیز به نقض شاخص مذکور پرداخته‌اند.
فیلم‌های حوزۀ دفاع مقدس: کم‌تعداد اما نسبتاً مطلوب
اسکندری با مقایسۀ دو دورۀ اخیر جشنوارۀ فیلم فجر یادآور شد: در جشنوارۀ سی‌وچهارم فجر در سه بخش مورد بررسی، 4 فیلم با موضوع دفاع مقدس حضور داشته‌اند که در مجموع کیفیت محتوایی آنها نسبت به فیلم‌های جشنوارۀ قبلی در همین حوزه نسبتاً در وضعیتی مطلوب‌تر قرار داشته است.
وی عنوان کرد: تنوع مضمونی، پشت‌صحنه سیاسی جنگ، بازنمایی مطلق از پیروزی رزمندگان ایرانی، غلبۀ آرمان‌های دینی بر آرمان‌های ملی، تأکید بر ارزش‌های والای انسانی در جنگ تحمیلی، بازنمایی مناسب از ایثارگران و خانواده آنها، نقش‌آفرینی جوانان در دفاع مقدس، و خلاقیت و مدیریت جهادی از شاخص‌‌هایی بوده‌اند که در ارزیابی فیلم‌های حوزۀ دفاع مقدس مورد لحاظ قرار گرفته‌اند.
غلبۀ سکولاریسم و سیاه‌نمایی بر جشنوارۀ فیلم فجر
رئیس مرکز مطالعات فرهنگی و آینده‌پژوهی ژرفا، با ابراز تأسف از فضای حاکم بر کلّیت جشنوارۀ فجر، افزود: بیش از 60درصد از فیلم‌های این دوره از جشنواره تحت سیطرۀ فضای سکولاریستی و سیاه‌نما قرار داشته‌اند که وضعیت فیلم‌های مرتبط با این موضوع نسبت به دورۀ پیشین این جشنواره در وضعیتی نامطلوب‌تر قرار دارد و تعداد قابل‌ ملاحظه‌ای از فیلم‌ها به‌دنبال ایجاد و القای یأس و ناامیدی در جامعه هستند.
در همین رابطه، مطابق بررسی صورت‌گرفته، 31 فیلم از بخشهای سه‌گانه جشنواره فجر در زمینه شاخص امید و اعتماد به نفس مشکل‌دار بوده‌ و درصدد آن برآمده‌اند که به القای بی‌عدالتی و فقر و ناامنی در جامعه، ترویج پوچ‌گرایی و زمینه‌سازی برای مهاجرت از کشور بپردازند!
بیش از 80درصد فیلم‌ها با اقتضائات سبک زندگی اسلامی ایرانی تعارض دارند
اسکندری، با برشمردن مشکلات فیلم‌های جشنوارۀ فجر در حوزۀ سبک زندگی، بیان کرد: 36 فیلم از مجموع 44 فیلم سه بخش جشنوارۀ فیلم فجر در زمینۀ سبک زندگی مغایر با اقتضائات فرهنگی جامعۀ ایرانی بوده‌اند که این میزان بیش از 80درصد فیلم‌ها را در بر می‌گیرد و در این میان مؤلفه‌های زبان و هنجارهای گفتاری و روابط میان فردی بیش از همه مشکل‌دار بوده‌اند.
پس از آن مسائلی چون ازدواج و عشق، اوقات فراغت و تفریح، شیوه کسب درآمد، مد و لباس در فیلم‌های این دوره از جشنوارۀ فجر بیشترین مغایرت را با اقتضائات سبک زندگی اسلامی ایرانی داشته‌ا‌ند.
سینمای کشور نیازمند چاره‌اندیشی است
رئیس مرکز مطالعات فرهنگی و آینده‌پژوهی ژرفا در پایان با تأکید بر ضرورت‌ها و بایسته‌های سیاستی و مدیریتی در آثار سینمایی گفت: برای پر کردن خلأ محتوایی در حوزه‌‌های مورد آسیب در سینما باید چاره‌اندیشی شود تا از خسارات معنوی به جبهه انقلاب جلوگیری شود.
اسکندری همچنین در خصوص بخش هنر و تجربه در جشنوارۀ فیلم فجر افزود: می‌توان چشم‌انداز سینمای ضدارزشی و معارض ایران را در سرمایه‌گذاری بر بخش هنر و تجربه ترسیم کرد.
از این رو بایستی با ایجاد تعامل صمیمی‌تر با مدیران ارشد سازمان سینمایی کشور و آگاه‌سازی و بصیرت‌افزایی نسبت‌به تبعات منفی ناشی از روند موجود این بخش، به شناسایی نیروهای توانمند و ارزشی و فراهم کردن زمینه‌های آموزشی آنان در حوزه‌های فیلمنامه‌نویسی، فیلمبرداری و کارگردانی پرداخته شود.
انتهای پیام/*
کد مطلب: 705
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *