شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ ۱۳:۱۳
۰
در گفت و گو با رییس اداره حفاظت محیط زیست ایرانشهر مطرح شد؛

از دامنگیری ایرانشهر به ریزگردهای تالاب هامون و جازموریان تا عدم تجهیز دستگاه پایش هوا علی رغم آلودگی های مستمر

رئیس اداره حفاظت محیط زیست ایرانشهر گفت: عدم تأمین حق آبه تالاب های هامون و جازموریان یکی از اصلی ترین موانع رفع ریز گردها است.
از دامنگیری ایرانشهر به ریزگردهای تالاب هامون و جازموریان تا عدم تجهیز دستگاه پایش هوا علی رغم آلودگی های مستمر
از دامنگیری ایرانشهر به ریزگردهای تالاب هامون و جازموریان تا عدم تجهیز دستگاه پایش هوا علی رغم آلودگی های مستمر
به گزارش پهره؛ محمد انور هاشمزهی با ابراز تأسف از انتخاب شهرستان زابل به عنوان آلوده ترین شهر دنیا اظهار کرد: متأسفانه این حقیقتی است که با تأمین حق آبه تالاب هامون این اتفاق رخ نمی داد.
وی گفت: استمرار بادهای 120 روزه شهرستان زابل علاوه بر این شهر، کل استان تا سواحل جنوبی را تحت تأثیر خود قرار داده است.
رییس اداره حفاظت محیط زیست ایرانشهر تالاب خشکیده جازموریان را نیز یکی دیگر از تالاب های خشکیده و آسیب رسان به زیست بوم منطقه عنوان کرد و افزود: در همایشی که خانم ابتکار رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در بهمن ماه سال گذشته در چابهار حضور داشت، خود از بروز 25 درصد ریزگردهای کشور از طریق تالاب جازموریان اذعان کرد.
 

 
وی وجود بیش از 30 سد بر روی بستر رودخانه هلیل رود را ناعادلانه ارزیابی کرد و بیان داشت: رودخانه هلیل رود با وسعت گسترده خود سه استان کرمان؛ هرمزگان و سیستان و بلوچستان را در بر می گیرد که متأسفانه با احداث سدهای فراوان عملا آب این رودخانه تا نزدیکی شهرستان جیرفت متوقف و سکونت بیش از 400 هزار نفر از ساکنین اطراف تالاب جازموریان را با بحران جدی مواجه کرده است.
هاشمی گفت: رو آوردن اجباری مردم به چاه های آب و استفاده غیر اصولی از چاههای آب یکی دیگر از عوامل خشکی تالاب جازموریان می باشد که می طلبد با رایزنی های داخلی هر چه زودتر این بحران مهار شود.
 

 
وی تأمین حق آبه تالاب هامون و جازموریان را تنها عامل خروج از این وضعیت عنوان کرد و ادامه داد: تالاب جازموریان با سر منشاء داخلی و تالاب هامون با سر منشاء خارجی باید به طور جد با رایزنی های مسئولین به سرانجام برسد و استمرار این روند نه تنها مردم سیستان بلکه سایر شهرها  را مجبور به استفاده از ماسک و سایر مراحل درمانی خواهد کرد.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست ایرانشهر در صد تقریبی گرد و غبار امروز شهرستان ایرانشهر را نیز بالاتر از 10 برابر حد مجاز عنوان کرد و افزود: عدم تجهیز ایرانشهر به دستگاههای پایش هوا مانع از اعلام دقیق غلظت آلودگی هوا می شود از این رو با توجه به مشاهده عینی و وجود ذرات معلق در هوا لازم است مردم خصوصأ کودکان، افراد مسن و بیمار از ماسک استفاده نمایند.
 
انتهای پیام/ 3339
کد مطلب: 890
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *