تشدید بحران کم آبی در سیستان و بلوچستان

تلاش کم رنگ دولت برای تامین حق آبه هامون/ وزیر نیرو: برای افغان ها یادداشت اعتراضی فرستادیم!

31 ارديبهشت 1399 ساعت 8:39

در حالی مردم سیستان با جفای مقامات افغانستان در تامین حق آبه هامون روزهای پرتنشی را سپری می کنند که دولتمردان در واکنشی کم رنگ از ارسال یادداشت اعتراضی به طرف افغان خبر می دهند.


به گزارش پهره به نقل از عصرهامون، منطقه سیستان در حوزه شمالی سیستان و بلوچستان قرار دارد و تنها راه تامین آب مورد نیاز برای شرب،صنعت، کشاورزی و دامداری و غیره تنها از آب ورودی است که از افغانستان وارد کشور می شود.
تالاب بین المللی هامون و چاه نیمه ها تنها محل های ذخیره گاه آب برای تامین نیازهای مردم منطقه محسوب می شوند که متاسفانه تالاب بین المللی هامون به سبب عدم دادن حق آبه از سوی کشور افغانستان قریب به دو دهه است که خشک شده و چاه نیمه ها نیز گاها با آب دشتمال دارای یک میزان مختصری آب می باشد که آن هم با توجه کمبود آب، برای شرب مردم منطقه مورد استفاده قرار می گیرد.
در سالهای اخیر نمایندگان استان و برخی از مسئولان تلاش هایی برای دریافت حق آبه از کشور افغانستان انجام داده اند اما مواضع دیپلماتیک کشور در این بخش ضعیف بوده و اطلاع رسانی و تلاش کمتری در این بخش به چشم می خورد.
انگشت اتهام این ماجرا همواره به سمت دولتی ها به عنوان نمایندگان مردم در مجامع بین المللی بوده اما در این خصوص وزیر نیرو با اشاره به پیگیری وضعیت رود هیرمند از سوی وزارت خارجه، از ارسال یادداشت اعتراضی ظریف به مقامات افغانستان خبر داد و گفت: امیدواریم همکاران ما در افغانستان به این موضوع توجه کنند و همان گونه که در بقیه شرایط ، آسایش و رفاه، ‌سختی و مضیقه را با یکدیگر تقسیم می‌کنیم کم آبی و خشکی را نیز شریک باشیم و در سیستان و بلوچستان نیز بتوانیم از آب موجود استفاده کنیم.
اردکانیان در پاسخ به این سوال که امسال تقریبا ورودی آب هیرمند به کشورمان به صفر رسیده است آیا با کشور افغانستان در این باره مذاکره‌ای صورت گرفته و یا قصد انجام مذاکراتی را دارید، گفت: کانال اصلی که در حال حاضر مذاکرات را پیگیری می‌کند وزارت خارجه است، با دکتر ظریف در این خصوص گفت‌و‌گویی را انجام داده‌ام ایشان هم اطلاع دادند که یک یادداشت اعتراض به مقامات مسئول کشور افغانستان ارسال شده است.
وی خاطر نشان کرد: قاعده بر این است که بر اساس معاهده‌ای که بین ایران و افغانستان وجود دارد، ‌حتی در سال‌های خشک و کم آب ما بتوانیم درصدی از آن رقم مندرج در معاهده را دریافت کنیم که مبنای این رقم، سال نرمال و طبیعی است.
وزیر نیرو ادامه داد: مکانیزمی برای تعیین درصد وجود دارد و یک کمیساریای مشترک بر اساس معاهده بین طرف‌های ایرانی و افغانستانی در حال پیگیری این موضوع است.
اردکانیان گفت: سال گذشته هم در همین ایام با وجود این‌که سال کم آبی بود بیش از ۱۵۰ میلیون متر مکعب ورودی داشتیم و امسال ورود ما بسیار ناچپز بوده و به حدود دو الی سه میلیون متر مکعب رسیده است.
وی خاطرنشان کرد: امیدواریم همکاران ما در افغانستان به این موضوع توجه کنند و‌‌‌ همان گونه که در بقیه شرایط ما آسایش و رفاه، ‌سختی و مضیقه را با یکدیگر تقسیم می‌کنیم کم آبی و خشکی را نیز شریک باشیم و در سیستان و بلوچستان نیز بتوانیم از آب موجود استفاده کنیم.
بسیاری از منتقدان سرگرمی بیش از حد دولتمردان به مسائل بین المللی به خصوص برجام را دلیل بر فراموشی مسائل داخلی دانسته و مردم مناطقی از جمله سیستان را قربانی این موضوع می دانند.
 
انتهای پیام//


کد مطلب: 425234

آدرس مطلب: https://www.pahreh.ir/note/425234/تلاش-کم-رنگ-دولت-تامین-حق-آبه-هامون-وزیر-نیرو-افغان-یادداشت-اعتراضی-فرستادیم

پهره
  https://www.pahreh.ir