هنری به قدمت پهره، بی بهره از حمایت و توجه

30 دی 1397 ساعت 11:10

حصيربافي يكي از هنرهاي اصيل و شاخص سيستان و بلوچستان است که به دلیل عدم حمایت مسئولان، هنرمندان فعال در این عرصه را از کارشان دلسرد و نسبت به آینده شان نگران کرده است.


یه گزارش پهره ؛ به نقل از عصرهامون ؛ حصیربافی یکی از قدیمی ‌ترین صنایع دستی است که با توجه به شرایط اقلیمی ایرانشهر و تعدد باغ های نخل در اطراف این شهر از گذشته تا به امروز رواج داشته است.

این هنر که به عقیده باستان شناسان یکی از کهن ترین ابداعات بشر است، در منطقه بلوچستان ابتدا با بافت تگرد رواج یافته است.
 


 
تگرد بافتی از الیاف گیاهی است که برای زیرانداز و سایه بان در کپرها کاربرد دارد و در بلوچستان تنها با استفاده از برگ نخل خرما به دست هنرمندان بلوچ ایجاد می شود.
 

 
هنرمندانی که از بی توجهی مسئولان گلایه مند اند و خلاء حمایتی آنها را آزده خاطر کرده است.

قادر نوروزی هنرمند برجسته حصیرباف استان در گفتگو با عصرهامون، اظهار کرد: خشکسالی های پی در پی تهیه مواد اولیه برای کار را حتی در اطراف ایرانشهر سخت کرده و باعث شده تا برای جمع آوری شاخه نخل تا کوهستان های منطقه لاشار برویم.

وی با بیان اینکه نخل های این منطقه انواع مختلفی دارند که کاربردشان متفاوت است گفت: برای بافت حصیر از برگ نخل خرمای وحشی  استفاده می کنیم.

نوروزی اذعان کرد: در ایرانشهر استقبالی زیادی برای خرید حصیربافی ها وجود ندارد اما گردشگران علاقه زیادی نشان می دهند و با خوشحالی علاوه بر خرید، سفارش ساخت هم می دهند.

این هنرمند با بیان اینکه محصولات تولیدی اش در خارج از کشور هم فروش داشته است تصریح کرد: گردشگران چینی و روسی علاقه زیادی به این هنر نشان می دهند.

وی درآمد حاصل از فروش حصیر را نسبتا مناسب دانست و گفت: بافت کاملا دستی و ظریف در این هنر باعث شده تا آموزش و ساخت آن بسیار زمان شود؛ هنرآموزان هم زمانی که می بینند با توجه به سختی کار حمایت کافی صورت نمی گیرد و پشتوانه ای ندارند، آن را رها می کنند.

نوروزی اذعان کرد: هیچ گونه حمایتی برای فروش محصولات از ما نمی شود، اما به لطف حضور گردشگران مشکل خاصی در این زمینه نداریم.
 
وی با اشاره به اینکه حضور درنمایشگاه هایی که رایگان نیستند برای ما امکان پذیر نیست چرا که صرفه ی اقتصادی ندارد اظهار کرد: هزینه اجاره غرفه در این نمایشگاه ها 1 میلیون و 500 هزار تومان است؛ این درحالی است که در روز حداکثر امکان بافت 4 قلم از این اشیا وجود دارد و روی هم رفته قیمت آنها با بهترین کیفیت60 هزار تومان است و این جدا از هزینه هایی است که برای غذا واسکان باید از جیب خودمان بپردازیم.

عبدالحمید خدایاری، مدیر اداره میراث فرهنگی و گردشگری ایرانشهر در گفتگو با خبرنگار عصرهامون، حصیربافی را یک فرهنگ نهادینه شده و مردمی در ایرانشهر دانست که در بین مردم این شهر رواج دارد .
وی با بیان اینکه خشکسالی های چند سال اخیر، تهیه مواد اولیه را با مشکل روبرو کرده خاطرنشان کرد: علیرغم همه مشکلات، در بازه زمانی طرح خرید تزیینی که سال گذشته به طور همزمان در استان های فعال دراین زمینه برگزار شد، بالاترین میزان فروش را در میان شهرهای استان داشته ایم.
این مقام مسئول تعداد کارگاه های فعال در این زمینه را 2 واحد اعلام کرد و گفت: کارگاه های غیررسمی زیادی نیز دراین زمینه فعالیت دارند و محدوده بازار روز و خیابان کلات ایرانشهر مراکز فروش عمده این محصول است که به نسبت سایر مناطق فروش بالاتری دارند.

مدیر اداره میراث فرهنگی و گردشگری ایرانشهر اظهار کرد: خانم بیگم گمشادزهی در روستای دامن و آقای قادر نوروزی در روستای قاسم آباد بمپور از هنرمندان برجسته حصیربافی در این شهر هستند.

وی در پایان تاکید کرد: بنا داریم تا از ترم آینده، آموزش و تولید هدفمند حصیر را در دستور کار قرار دهیم.

انتهای پیام/
 


کد مطلب: 422977

آدرس مطلب: https://www.pahreh.ir/report/422977/هنری-قدمت-پهره-بی-بهره-حمایت-توجه

پهره
  https://www.pahreh.ir