يکشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۸ ۲۲:۱۶
۰
مدیرکل جهادکشاورزی سیستان و بلوچستان عنوان کرد؛

سیستان و بلوچستان در جایگاه ششم تعداد قنوات کشور/لزوم کاهش مصرف آب در کنار افزایش کیفیت محصولات کشاورزی

مدیرکل جهادکشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: حفاظت از منابع آبی یکی از مهمترین اهداف ما برای کاهش مصرف آب در کنار افزایش کیفیت محصولات کشاورزی است.
سیستان و بلوچستان در جایگاه ششم تعداد قنوات کشور/لزوم کاهش مصرف آب در کنار افزایش کیفیت محصولات کشاورزی
به گزارش پهره غلام حیدر زورقی در گفت و گو با خبرنگار عصرهامون، با تاکید بر اینکه مباحث مرتبط با آب و منابع آبی خصوصاً در سیستان و بلوچستان فوق العاده حایز اهمیت است، بیان کرد: الگوی اشتغال زراعی در بسیاری از مناطق استان کاملاً وابسته به بارش های سالیانه بوده و در صورت فقدان یا کمبود الگوی بارش این امر با تنش های جدی مواجه می شود.

وی افزود: باتوجه به این که بیشترین مصرف کننده منابع آب هم در حوزه سطحی و هم در خصوص در آب های زیرزمینی بخش کشاورزی است، می‌توان با مداخلات مؤثر از سهم مصرف در این بخش به نحو جدی کاست، مداخلاتی که هم شامل اقدامات مدیریتی و هم فرآیندهای اجرایی در 419 هزار هکتار از اراضی استان می‌شود.

  مدیرکل جهادکشاورزی سیستان و بلوچستان با اشاره به اقدامات انجام شده در این خصوص، گفت: اقدامات اجرایی این اداره کل شامل توسعه سامانه‌های آبیاری نوین، انتقال آب با لوله، تجهیز و نوسازی اراضی کشاورزی، مرمت و بازسازی قنوات و برنامه‌های مرتبط با کشت های متراکم و نشایی و برنامه‌های مرتبط با الگوی کشت با نیاز آبی کمتر می باشد.



بهره گیری از سامانه های نوین آبیاری در سیستان و بلوچستان

وی ادامه داد: سامانه‌های آبیاری نوین در استان، فرآیند انتقال را از مبدأ آب مدنظر قرار داده و باعث افزایش بازدهی مصرف آب در حدود 20 تا 50 درصد در واحد سطح می‌شود.

زورقی همچنین با بیان دیگر اقدامات در این حوزه، اذعان کرد: در استان تا پایان سال 97 از طریق لوله 377 میلیون مترمکعب صرفه‌جویی در مصرف آب رخ داده است و تا پایان امسال این میزان به 435 میلیون مترمکعب خواهد رسید.

وی خاطرنشان کرد: تنها در جنوب سیستان وبلوچستان بالغ بر 6 هزار و 500 هکتار از اراضی به سیستم آبیاری نوین مجهز می شود که بالاتری رقم در مقطع فعلی را شهرستان دلگان با حدود 11 هزار هکتار به خود اختصاص داده است که این مهم از طریق افزایش پیمانکاران اجرایی اعم از حقیقی و حقوقی و بازرسی صورت پذیرفته شده است.

مدیرکل جهادکشاورزی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: در حوزه انتقال آب با لوله با افزایش راندمان 95 درصدی بیش از 18 میلیون مترمکعب صرفه جویی محقق گردیده و تا مقطع فعلی هزار و 500 کیلومتر لوله کشی در این راستا صورت پذیرفته است، هرچند که هدف برنامه بیش از 23 هزار کیلومتر می باشد.



سیستان و بلوچستان در جایگاه ششم تعداد قنوات کشور

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در راستای حفاظت از منابع آب زیر زمینی و مرمت قنوات استان، گفت: در حوزه مرمّت قنوات نیز باتوجه به الگوی وابستگی کشاورزی استان به این سازه که 19 هزار و 250 رشته قنات را شامل می‌شود، اقدامات خوبی انجام شده است تاجایی که از نظر تعداد رتبه ششم قنوات در بین استانهای کشور و از حیث وابستگی رتبه چهارم کشور به سیستان و بلوچستان تعلق دارد.

 زورقی افزود: در حوزه مرمت قنوت استان ردیف های مرتبط با اعتبارات ملی به نحو معناداری محقق شده ولی میزان تخصیص اعتبارات در ردیف های استانی رقم بالایی را شامل نمی شود.

وی بیان کرد: تنها در سال جاری 818 قنات مورد مرمت واقع شده و میزان آبدهی بیش از 25درصد افزایش یافته  است.



طرح آبیاری دشت سیستان موجب کاهش مصرف آب و افزایش کیفیت محصولات کشاورزی

مدیرکل جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان همچنین به ارائه توضیحاتی در خصوص طرح انتقال آب به سیستان پرداخت و مبدأ اصلی فرآیند احیا را سال 1393 قلمداد کرد.

 وی رقم اولیه را تخصیص 500 میلیون دلار از صندوق توسعه ملی عنوان کرده و ادامه داد: اهداف این پروژه راهبردهای اجتماعی کلانی را مدنظر قرار گرفته شده است، تخصیص آب این پروژه 400 میلیون مترمکعب می‌باشد و بیش از 50 درصد اراضی دارای حقابه در دشت سیستان را پوشش می دهد که 46 هزار هکتار از اراضی را شامل می شود.

وی خاطرنشان کرد:  این طرح منطقه سیستان را به 16 ناحیه تقسیم می کند که هامون 4 ناحیه، هیرمند 2 ناحیه، زابل 2 ناحیه، نیمروز 3 ناحیه و زهک 3 ناحیه از این طرح را به خود اختصاص می دهد، در مقطع فعلی 4 هزار و 500 هکتار از اراضی نوین به شبکه آبیاری نوین در مزارع پروژه احیای دشت سیستان مجهز شده است اما برای تحقق کامل در اراضی، مشارکت مالکین اراضی و بهره برداران منابع آبی با رویکرد آموزش محور فوق العاده حایز اهمیت است.



صیانت از منابع آبی با افزایش کیفیت محصولات کشاورزی

زورقی اذعان کرد: همچنین با هدف پیشگیری از شوری خاک و از بین رفتن کیفیت خاک، نمونه برداری از 9 هزار قطعه اراضی 5 هکتار صورت گرفته است تا روش مناسب آبیاری در هریک از اراضی با الگوی بهینه پیاده سازی شود.

وی همچنین با اشاره به الگوهای مبتنی بر روش های کشت گلخانه ای باهدف صیانت از منابع آبی استان در حوزه کشاورزی، تصریح کرد: سطح زیرکشت استان در این حوزه در استان 260 هکتار بوده و افق طرح 2 هزار و 600 هکتار می باشد.

زورقی گفت: با این کار تنها در دو شهرستان کنارک و چابهار بواسطه نوع آب و هوا و ویژگی های اقلیمی با ایجاد برخی سازه های سبک بنوعی شامل گلخانه ای، میزان تولید محصولات زراعی از 57 هزار تن به 780 هزار تن ارتقا یافته و بیش از 234 میلیون مترمکعب منابع آبی نیز صرفه جویی می شود.

مدیرکل جهادکشاورزی سیستان و بلوچستان با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای کشت نشایی، بیان کرد: در خصوص کشت های نشایی نیز چند مرحله آبیاری نیز از  چرخه کشاورزی حذف شده و در صورت تحقق 9000 هکتاری اراضی، 31 میلیون مترمکعب آب صرفه جویی می شود که در مقطع فعلی 4 هزار هکتار اراضی از طریق کشت نشایی تحت زراعت قرار می گیرد.

وی ادامه داد: همچنین از طریق  استفاده از کودهای سبز و آبی در برنامه های تغذیه ای در حدود 10 میلیون متر مکعب آب در مقطع فعلی در حوزه ی کشاورزی صرفه جویی می شود.



بهره مندی از آبهای نامتعارف در بخش کشاورزی سیستان و بلوچستان

زورقی با تاکید بر اینکه طرح هایی برای افزایش کیفیت خرما و کاهش مصرف آب در نخلستان های استان نیز انجام شده است، اذعان کرد: در حوزه نخیلات و دسته بندی باغ ها به درجات 1، 2 و 3 هدف افزایش کیفیت باغات بوده تا با حفظ میزان مصرف فعلی منابع آب با ارتقای درجه اراضی کمّیت تولید بعضاً تا 10 برابر افزایش می یابد که در حدود 150 هزار تن می شود.

وی خاطرنشان کرد: همچنین بذرهای مقاوم به خشکی و استفاده از استخرهای چند منظوره با هدف تحقق کشاورزی تلفیقی نیز به طور جدی توسط این اداره کل در حال پیگیری و تحقق می باشد.

مدیرکل جهادکشاورزی سیستان و بلوچستان با بیان این مطلب که بهر گیری از آب های نامتعارف در بخش کشاورزی از دیگر اقدامات این نهاد است، تصریح کرد:  استفاده از آب های نامتعارف و شیرین سازی آب دریا نیز هرچند درحوزه کشاورزی با ذهنیت سنتی منطقه دارای صرفه اقتصادی می باشد، لیکن با بهره گیری از  کشت های متراکم گلخانه ای در جنوب استان دو مجوز از سوی آب منطقه ای و دو مجوز از سوی جهاد کشاورزی صادر شده و اقداماتی در این راستا در حال تحقق می باشد.

با اقدامات اداره کل جهادکشاورزی از میزان دو میلیارد متر مکعب منابع آبی مصروف شده در حوزه جهاد کشاورزی تا پایان سال جاری بیش از 435 میلیون مترمکعب صرفه جویی رخ خواهد داد.
 
انتهای پیام/
 
 
کد مطلب: 424858
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *