پنجشنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ ۰۶:۵۵
۰
قلعه پادشاهان در تسخیر دست فروشان؛

حصار غرفه ها بر قلعه چند صد ساله ناصری/تخریب بناهای تاریخی تیشه بر ریشه تمدن ایرانی است

اما این روزها قلعه ناصری ایرانشهر روز به روز در حصاری فولادی از غرفه های تجاری فرو می رود که این موضوع موجب اعتراض شهروندان و کارشناسان میراث فرهنگی شده است.
حصار غرفه ها بر قلعه چند صد ساله ناصری/تخریب بناهای تاریخی تیشه بر ریشه تمدن ایرانی است
به گزارش پهره؛ در حال حاضر ایرانشهر یکی از مراکز مهم شهر نشینی در استان سیستان و بلوچستان محسوب می شود که تاریخ کهنی را در خود جای داده است. وجود محوطه های باستانی با آثار تاریخی شاخص، جاذبه های گردشگری و قرارگیری در مسیر جاده ترانزیتی سبب شده این شهرستان قطب میراث فرهنگی و گردشگری استان محسوب شود.


قلعه ناصري به عنوان يكي از قلعه هاي مهم جنوب سيستان و بلوچستان همواره شمار زيادي از مسافران و گردشگران را در مناسبت هاي مختلف و تعطيلات به ويژه ايام نوروز به خود جذب مي كند.


قلعه ناصري ايرانشهر پس از قلعه بمپور بزرگترين و مهمترين قلعه خشت و گلي در بلوچستان محسوب مي‌ شود.


در طی چندین سال در ایرانشهر وجود انواع دستفروشی ها در خیابان کلات اطراف قلعه ناصری باعث مخدوش کردن چهره بصری در شهر، ایجاد ترافیک، سد‌ معبر و با توجه به وضعیت کنونی جامعه به مکانی برای شیوع گسترش بیماری کرونا تبدیل شده بود.


شرایط آزاردهنده فعلی از قبیل شلوغی و ترافیک سنگین مرکز شهر، نمای بد بازار، شرایط بهداشتی نامطلوب، چشم هر بیننده ای را آزار می داد که این مساله در شان شهر تاریخی و بزرگی چون ایرانشهر نبود.


در همین راستا طبق تصمیمات اتخاذ شده مدیران ارشد شهرستان ایرانشهر از جمله شهردار و رئیس شورای شهر مصوب شد که جهت ساماندهی دستفروشان خیابان کلات غرفه هایی توسط شهرداری آماده سازی و از طریق مزایده به فروشندگان واگذار شود.


آثار باستاني نيازمند حفاظت بيشتر


در همین رابطه علی قاسمی، یکی از شهروندان ایرانشهری در گفت و گو با خبرنگار پهره بیان کرد: متاسفانه هر مسئولی که در شهرداری مسئولیت می پذیرد، بدون در نظر گرفتن شرایط شهر طرح و ایده خاص خودش را اجرا می کند و به عواقب آن نمی اندیشد.



وی افزود: سال ها قبل دستور تخریب آثار باستانی قلعه ناصری را صادر و آن را در قسمت داخل اجرا کردند، تا به نحوی از این اثر تاریخی با ارزش در آمد کسب کنند، اما این اقدام چیزی جز خرابی آن را در بر نداشت.


قاسمی ادامه داد: نمیدانم شهرداری چه دشمنی با آثار فرهنگی و تاریخی آن هم در شهری که میزبان ولایت بوده دارد.


این شهروند ایرانشهری ادامه داد: از مسئولین و دست اندرکاران شهرستان ایرانشهر و استان عاجزانه تقاضا دارم به این مسئله ورود کرده و نگذارند طرح و ایده برخی افراد، تنها اثر باستانی شهر ولایت را از بین ببرد.


قاسمی؛ دانشجو باستان شناسی عنوان کرد: ساخت و ساز غرفه ها کنار دیوار یکی از قدیمی ترین و زیباترین قلعه های تاریخی بلوچستان یعنی قلعه ناصری باعث شده دید کامل این اثر ارزشمند گرفته شود.

جهت پیگیری این گلایه شهروندان، خبرنگار ما سراغ معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان رفت و تا موضوع را پیگیری و باعث حل مشکل آنان شود.



غرفه های اطراف قلعه ناصری دائمی نیستند

ابوذر کوثری، معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان ایرانشهر در گفت و گو با خبرنگار پهره بیان کرد: دغدغه مردم نسبت به آثار تاریخی و میراث فرهنگی درست است و در وهله اول طراحی غرفه های خیابان کلات حوالی قلعه ناصری جهت ساماندهی دست فروشان به گونه ای انجام شده که هیچ آسیبی به این بافت تاریخی ارزشمند وارد نکند.


وی در تکمیل مطلب فوق؛ افزود: برای ساخت غرفه ها از مصالحی نظیر چوب و نخل که متناسب با بافت سنتی می باشد استفاده شده است.


فرماندار ایرانشهر ادامه داد: در هر دفعه بازدید از مراحل ساخت این غرفه ها؛ تاکیدات لازم جهت حفظ اثر تاریخی قلعه ناصری ذکر شده است.


وی اضافه کرد: غرفه های طراحی شده در خیابان کلات دائمی نمی باشند و برای ساماندهی دست فروشان این محله مطالبات عمومی و تاریخی صورت گرفته است و با توجه به قرار گرفتن در شرایط بحران کرونا از این تهدید موجود به عنوان فرصت استفاده و به ساماندهی دست فروشان این منطقه اقدام کردیم.


وی عنوان کرد: با توجه به محدودیت زمانی اجرا پروژه ساماندهی دست فروشان خیابان کلات خالی از ایراد نیست اما این کار با پیشنهاد نهادهای مختلفی چون شهرداری، در چندین فاز قابل اجرایی شدن می باشد.


انتهای پیام/
کد مطلب: 425126
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *