پنجشنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ ۰۸:۴۴
۰
مشق محرومیت در خیابان های شهر؛

کودکان کار؛ قربانیان کوچک فقر/توانمندسازی نان آوران کوچک بهترین راهکار پیش رو است

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان توانمندسازی كودكان كار؛ راهكاری مناسب برای ترسیم آینده ای روشن برای آنان است چرا که در غیر این صورت این قربانیان کوچک فقر در آینده به جامعه گریزانی بزرگ تبدیل خواهند شد.
کودکان کار؛ قربانیان کوچک فقر/توانمندسازی نان آوران کوچک بهترین راهکار پیش رو است
به گزارش پهره؛ رشد جمعیت کودکان کار ناشی از فقر و ناکامی دستگاه‌های ذیربط در ساماندهی و حمایت از آنان می باشد که تنها به جمع‌آوری مقطعی آن ها اکتفا می کنند، عامل تداوم و گسترش دامنه این شاخه از آسیب‌های اجتماعی شده است.


آمار کودکان کار و خیابانی در استان‌های مختلف با توجه به جغرافیا و تفاوت‌های فرهنگی در استان‌ها متغیر است.


کودکان کار اغلب بی‌سرپرست یا بدسرپرست می باشند که گاهی توسط افراد سودجو به کار گرفته می‌شوند و یا دارای والدینی هستند که مشکلات مالی دارند و از کودکانشان سوءاستفاده مالی می‌کنند.


همچنین مشکلات اقتصادی می‌تواند عامل بسیار تاثیرگذار برای افزایش بی‌رویه آمار کودکان کار در سطح شهرها و یا حتی روستاها باشد، چراکه باید به‌خاطر داشت که کودکان کار تنها در سطح شهرها نیستند، بلکه می‌توان آن را در روستا‌ها نیز مشاهده کرد‌‌.


کودکان کار می‌توانند عاملی برای افزایش آسیب‌های اجتماعی باشند؛ هرچند در این فرصت باید متذکر شد که خیابان بدترین جا برای کودکان است، چراکه با انواع مشکلات اجتماعی مانند دزدی، اعتیاد آشنا می‌شوند و نسبت به دیگران آسیب‌پذیر‌تر خواهند بود که این خود در آینده زمینه‌ساز بروز مشکلات جدی‌تر برای آن ها خواهد شد.


بدیهی است کودکان کار نه‌تنها باعث ایجاد چهره‌ای نامناسب در شهر‌ها می‌شوند، به‌گونه‌ای که جامعه‌شناسان معتقدند که افزایش کودکان کار در هر جامعه، خود می‌تواند باعث به خطر افتادن سلامت جامعه و افزایش فشارهای اقتصادی و مشکلات اجتماعی شود.


ایرانشهر یکی از شهرستان های پهناور استان سیستان و بلوچستان می باشد؛ این منطقه از محرومیت های مختلف در زمینه فرهنگی، اقتصادی رنج می برد و یکی از عمده مشکلات این حوزه وجود آمار بالا کودکان کار می باشد.


کودکان کار در این مناطق اغلب دارای سوتغذیه و محروم از تحصیل، درمان و امنیت می باشند. شیرین ترین دوران زندگی خود را در سر چهارراه ها، کارگاه ها و کارخانه های شیمیایی، کوره های آجرپزی و سطل های زباله سپری می کنند. 


پای درد و دل های یک کودک کار؛


دانیال آذر پور، یکی از کودکان کار در ایرانشهر، در گفت و گو با خبرنگار پهره بیان کرد: من همیشه برای تامین مایحتاج زندگی خود دچار مشکل می شوم، مادرم مریض است و پدرم در زندان به سر می برد.


وی افزود: به خاطر تامین مخارج درمان مادر و هزینه زندگی خواهر و برادرم مجبور به دستفروشی می باشم.


آذر پور ادامه داد: یكی از مشكلات سر راه کار من، سخت گیری ماموران شهرداری و نیز امنیت نداشتن بچه های كار از موادفروشان است كه به آنها پیشنهادهای فروش مواد می دهند و آن ها را تهدید می كنند.


این کودک کار تصریح کرد: از مسئولین و دولت می خواهم در حمایت از ما دریغ نکنند و آنان باید حامی و پشتیبان این قشر ضعیف جامعه باشند.


کوذکان کار، نیارمند حمایت مسئولین

ابراهیم نرماشیری، رئیس اداره بهزیستی ایرانشهر در گفت و گو با خبرنگار پهره بیان کرد: در وهله اول یکی از عمده وظایف همکاران در اورژانس اجتماعی شناسایی کودکان کار در سطح شهرستان می باشد و سپس در گام بعدی برای آنان پرونده تشکیل دهند.


وی با بیان این که ایرانشهر دارای بیش از ۳۰۰ کودک کار می باشد، افزود: هدف اصلی اورژانس اجتماعی اداره بهزیستی این شهرستان، توانمند کردن کودکان کار و آموزش دادن به آنان می باشد.


رئیس اداره بهزیستی ایرانشهر ادامه داد: جمع آوری کودکان کار در سطح شهرستان با توجه به جمعیت آنان کار دشواری نیست، بلکه آن مسئله ای که بسیار حائز اهمیت است بحث ساماندهی کاری این قشر می باشد که توسط اورژانس اجتماعی انجام می شود.


وی اضافه کرد: ایجاد اشتغال برای کودکان کار دارای زیر سن قانونی درست نیست و این امر موجبات آسیب پذیری آنان را دو چندان می کند.


نرماشیری تصریح کرد: برخی از کودکان کار دارای خانواده نیازمند می باشند که از وضعیت اقتصادی نامطلوبی برخوردار می باشند؛ در همین راستا باید خانواده های آنان مورد حمایت قرار بگیرند.


وی گفت: بیش از ۱۸ چرخ خیاطی برای خانواده های کودکان کار در ایرانشهر در راستا ایجاد اشتغال توسط اداره بهزیستی شهرستان خریداری شده است. با توجه به این که هم اینک در شرایط بحران بیماری کرونا قرار داریم با همکاری کارخانه بافت بلوچ کارگاهی در زمینه تولید ماسک ایجاد شده است و خانواده های این افراد در آن جا مشغول به فعالیت می باشند.


این مقام مسئول با بیان این که سیاست اصلی سازمان بهزیستی ایجاد اشتغال برای خانواده های کودکان کار می باشد، تصریح کرد: برخی از این افراد به دلیل اعتیاد داشتن از خانه طرد شدند که هدف ما و دانشگاه علوم پزشکی در ایرانشهر بازگشت آنان به کانون خانواده بعد از به دست آوردن سلامتی می باشد.


وی خاطر نشان کرد: برخی از کودکان کار هم به دلایل مختلف ترک تحصیل کردند که هدف اصلی اداره بهزیستی بازگشت آنان به مدرسه با پرداخت کمک هزینه مالی می باشد.

انتهای پیام/
کد مطلب: 425127
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *