سه شنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ ۰۸:۱۶
۶
کریمه کنگو، دغدغه‌ای برای نشت تلخی به محبوب ترین خوراکی ها؛

زنگ خطر ابتلا به تب کریمه کنگو با شروع فصل گرما/ فریز كردن گوشت، ویروس " cchf" را غیرفعال می‌كند

رئیس اداره دامپزشکی ایرانشهر با بیان این که کشتارگاه این شهرستان به سالن پیش سرد کن گوشت نیاز دارد؛ گفت: مردم باید گوشت را از مراکز معتبر خرید کنند.
زنگ خطر ابتلا به تب کریمه کنگو با شروع فصل گرما/ فریز كردن گوشت، ویروس " cchf" را غیرفعال می‌كند
به گزارش پهره؛ بیماری تب کریمه کنگو یک بیماری ویروسی است که در فصل بهار و تابستان به‌دلیل فعالیت عوامل منتقل کننده و مخزن این بیماری که کنه‌ها هستند، شیوع پیدا می‌کند.


 این بیماری در دام هیچ علائم و عارضه‌ای را ایجاد نمی‌کند؛ منتها در انسان بسیار کشنده است.


بیماری  تب خون ریزی دهنده کریمه کنگو بیشتر در استان هایی مشاهده شده و تلفات انسانی داشته است که تعداد ذبح غیر مجاز دام زیادی دارند.


در همین راستا محمد امین حسینی، رئیس اداره دامپزشکی شهرستان ایرانشهر در گفت و گو با خبرنگار پهره بیان کرد: با توجه به شروع فصل گرما و فعالیت کنه ها، احتمال شیوع بیماری تب کریمه-کنگو (CCHF) که یک بیماری ویروسی و خونریزی دهنده تب دار حاد است، افزایش می یابد.



وی افزود: دامداران، کارگران دامداری‌ها، ذبح کننده دام‌ها، کارگران کشتارگاه‌ها، قصاب‌ها و تمامی افراد مرتبط با دام بیشتر در معرض بیماری تب کریمه کنگو قرار دارند که در وهله اول توصیه می‌شود نکات و اقدامات بهداشتی را برای پیشگیری از بروز این بیماری رعایت کنند.


رئیس اداره دامپزشکی ایرانشهر با اشاره به این که تماس انسان با خون و بافت‌های آلوده دام می‌تواند برای انسان بیماری زا باشد، عنوان کرد: افراد در معرض خطر حتما سعی کنند هنگام خرد کردن گوشت یا آلایش خوراکی از دستکش استفاده کنند، گوشت‌های بدون مهر دامپزشکی استفاده نشود و از تماس با خون و ترشحات دام کشتار شده پرهیز کنند.


وی ادامه داد:  تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو در انسان با ایجاد خونریزی‌های گسترده زیرپوستی در نقاط مختلف بدن و ایجاد کبودی، چهره ترسناکی از بیماری به‌وجود می‌آورد و نهایتا منجر به مرگ انسان می شود.


حسینی تصریح کرد: شهروندانی که در خارج از کشتارگاه بدون رعایت پوشش‌ بهداشتی از جمله دستکش، عینک و ماسک اقدام به کشتار دام می کنند و همچنین افرادی که گوشت تازه تولید شده در خارج از کشتارگاه را تهیه بیشتر از سایرین در معرض ابتلا به تب کریمه کنگو هستند.



این مقام مسئول از مردم درخواست کرد: به‌ منظور جلوگیری از انتقال بیماری تب کریمه کنگو، گوشت را از قصابی های مجاز که تحت نظارت اداره دامپزشکی هستند تهیه و سپس لاشه دام خریداری شده را به مدت حداقل  ۲۴ ساعت در دمای صفر تا چهار درجه یخچال نگهداری کنند تا در صورت آلوده بودن از انتقال بیماری جلوگیری شود.


وی از مسئولین امر شهرستان ایرانشهر تقاضا کرد که با قید فوریت نسبت به تجهیز سردخانه نگهداری گوشت در کشتارگاه دام اقدام کنند.


انتهای پیام/
کد مطلب: 425219
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *