پنجشنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۹ ۰۹:۵۸
۰
یک بام و دو هوا شهروندان؛

مرگ در قلیان سراها کمین کرده است/تضاد معنادار مصرف دود و رعایت فاصله گذاری اجتماعی!

این روزها استعمال دود قلیان در حالی روندی افزایشی به خود گرفته است که این تضاد معنادار استعمال دود و رعایت فاصله گذاری اجتماعی به همان ضرب المثل یک بام و دو هوای شهروندان تبدیل شده است.
مرگ در قلیان سراها کمین کرده است/تضاد معنادار مصرف دود و رعایت فاصله گذاری اجتماعی!
به گزارش پهره بر اساس اعلام کارشناسان بهداشتی مصرف قلیان و دود ناشی از آن یکی از راه‌های انتقال کرونا از فردی به فرد دیگر است به گونه ای که علاوه بر اینکه در مکان های سربسته قلیان سراها کرونا در کمین شهروندان است احتمال انتقال ویروس کووید_۱۹ از راه دود قلیان هم وجود دارد و دود ناشی از بازدم بیمار مبتلا به کرونا به راحتی می‌تواند کسانی را که در معرض آن قرار دارند به این بیماری مبتلا کند.


از سوی دیگر ضرر و زیان قلیان فقط مربوط به دوران شیوع کرونا نیست و در شرایط عادی هم آسیب‌رسان است و مصرف آن خطر ابتلا به انواع سرطان‌ها را در افراد افزایش می‌دهد.


اصولا مهم ترین روش شیوع کرونا، رسیدن مخاط یا قطرات آب دهان و بینی حاوی ویروس از سوی بیمار یا ناقل به مجاری تنفسی فرد سالم است.


محفل قلیان کشی یا گعده هایی که برخی افراد بعدازظهرهای خود را در آن می گذرانند، یکی از آلوده ترین مکان های قابل تصور برای همه گیری ویروس کووید_۱۹ است ، زیرا نی قلیانی که دست به دست می شود و هر لحظه، در اختیار کسی از جمع قرار می گیرد که معلوم نیست سالم است یا ناقل بی‌علامت کروناست، مهم ترین وسیله آلوده کننده همه آن جمع و حتی کل افراد حاضر در یک فضای سربسته مانند قهوه خانه تلقی می شود.


از حضور در قلیان سراها بپرهیزید


در همین زمینه مهدی صدرایی نسب، رئیس مرکز بهداشت ایرانشهر در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری پهره بیان کرد: یک باب قلیان سرا در گشت های شبانه کارشناسان واحد سلامت محیط و کار این شهرستان پلمپ شد.


وی افزود: در راستای حذف قلیان از مراکز و اماکن تحت پوشش در ایرانشهر و همچنین پیشگیری از شیوع بیشتر بیماری کووید_ ۱۹؛ این کافه به دلیل عرضه قلیان پلمپ و غیر فعال شد‌.


رئیس مرکز بهداشت ایرانشهر ادامه داد: بهداشت محیط یکی از واحدهایی است که به لحاظ کاری از اهمیت زیادی برخوردار است و همکاران این واحد باید تلاش مضاعفی در راستای تامین سلامت مردم داشته باشند.


وی تصریح کرد: با این وجود امید می رود بساط این پدیده و کالای غیربهداشتی و غیر فرهنگی از بین خانواده ها و مجموعه های دوستانه برچیده شود.


صدرایی خاطرنشان کرد: حضور در خانه و خانواده یکی از بهترین راهکارها برای پیشگیری از شیوع بیماری کرونا است.


این مقام مسئول گفت: رعایت مسائل بهداشت فردی و عدم حضور در تجمع ها موجب قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا خواهد شد.


انتهای پیام/
کد مطلب: 426548
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *