سه شنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۹ ۰۸:۱۸
۲
گاز، غمی بی پایان در جنوب شرق کشور؛

کمر مردم سیستان و بلوچستان زیر بار گرانی کپسول گاز خم شد/قاچاقچیان متهم اصلی نایاب شدن گاز در استان

در شرایط شیوع ویروس کرونا که در پی آن بسیاری از مشاغل با مشکل مواجه شده اند، حالا افزایش قیمت و طویل شدن صف کپسول های گاز، به اتفاقی نگران کننده  برای مردم سیستان و بلوچستان تبدیل شده است.
کمر مردم سیستان و بلوچستان زیر بار گرانی کپسول گاز خم شد/قاچاقچیان متهم اصلی نایاب شدن گاز در استان
 به گزارش پهره؛ سیستان و بلوچستان آخرین استان ایران بود که به شبکه گاز متصل شد و از همین رو همچنان بخش‌هایی از این استان برای تامین سوخت مورد نیاز خود در مصرف خانگی، ‌از سوخت‌های مایع مانند گاز مایع و یا نفت سفید استفاده می‌کنند.



بر این اساس خانوارهایی که به شبکه گاز متصل نیستند سالانه حواله هزار لیتری نفت سفید دریافت می‌کنند و در کنار آن نیز از کپسول‌های گازی که توسط شرکت‌های خصوصی توزیع می‌شود،‌ بهره می‌برند.


اما علی‌رغم توسعه شبکه گاز شهری در نقاط مختلف و بهره‌مندی برخی از ساکنان ایرانشهری از گاز لوله‌کشی، هنوز سیلندرهای گاز مایع در بسیاری نقاط شهری و روستایی برطرف کننده نیازهای مختلف مردم است اما در یک ماه گذشته روند افزایش قیمت این کالا از یکسو و کمیاب شدن آن از سوی دیگر، گلایه‌هایی را به دنبال داشته است.



گلایه مردم از گرانی و طولانی بودن صف گاز

رامین رضایی یکی از شهروندان ایرانشهری که در صف انتظار دریافت سیلندر گاز حضور داشت در گفت و گو با خبرنگار ما بیان کرد: حدود یک ساعت است که منتظر دریافت سیلندر گاز هستم و مشکل تامین این وسیله همه ساله با سرد شدن هوا دوچندان می شود که از مسئولان مربوط عاجزانه درخواست دارم چاره ای برای این معضل اندیشیده و درصدد رفع آن باشند.


وی افزود: با وجود مشغله کاری امروز برای دریافت سیلندر گازمایع یک ساعت در انتظار ایستاده ام اما هنوز نوبت به من نرسیده است.


این شهروند ایرانشهری ادامه داد: مهم ترین مشکل در تامین سیلندر گاز در ایرانشهر نابسامانی در توزیع آن است، بطوری که عاملان توزیع کننده به دلخواه به برخی افراد خارج از صف چند عدد کپسول گاز می دهند.


وی یکی دیگر از مشکلات کمبود کپسول گاز مایع را قاچاق این حامل انرژی به آن سوی مرز و فروش به صورت آزاد و دلالی دانست و اضافه کرد: برخی افراد سودجو با فروش سیلندر به صورت آزاد و قاچاق آن هم به چند برابر قیمت عاملی مهم در ایجاد مشکل گاز در شهر ایرانشهر شده اند. 


رضایی در ادامه، تصریح کرد: مسیولین باید به این مشکل به سرعت رسیدگی کرده و با حضور در این صف ها و بیان کارهای انجام شده موجب دلگرمی مردم شوند.


وی با بیان این که برخی از توزیع کنندگان سیلندر گاز مایع کم فروشی نیز می کنند، گفت: گاهی تفاوت وزن ۲ سیلندر با یکدیگر به عینه مشهود است و این خود نشان می دهد که در شارژ سیلندرها کم فروشی می شود.


تشدید نظارت بر عاملان توزیع سیلندر گاز مایع در ایرانشهر


در همین راستا ابوذر کوثری، معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان ایرانشهر در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: در زمینه ساماندهی و تسهیل دسترسی شهروندان این منطقه به سیلندر گاز مایع نظارت به صورت روزانه و مستمر از شرکت های موضع گاز و محل توزیع آن توسط بازرسین اصناف وصمت انجام می شود.


وی در تکمیل مطلب فوق، افزود: محل توزیع گاز مایع از دو مکان به پنج مکان تغییر یافته که آدرس های شامل میدان دفاع مقدس، میدان بسیج، خیابان شهید بهشتی روبروی جایگاه سوخت نور و شهرک صنعتی جنب مکران گاز در قسمت افروز گاز به صورت موقت) در سطح شهر هستند و مکان های توزیع کپسول گاز مایع توسط شورا و سایر ادارات مربوط به اطلاع عموم مردم رسانده می شود.


معاون استاندار و فرماندار ویژه ایرانشهر ادامه داد: در محل توزیع کپسول گاز مایع تابلو درج قیمت مصوب در دید عموم مردم باید نصب شود.


وی اضافه کرد: شرکت های توزیع کننده گاز آمار موجودی و توزیع آن را به صورت روزانه به اداره صمت باید اعلام کنند.


کوثری در ادامه، گفت: توزیع گاز مایع با هماهنگی کامل اداره صمت و با حضور بازرسین در محل های مشخص شده باید توزیع شود.


وی عنوان کرد: سیلندرهای گاز مایع حوزه روستایی اعم از نمایندگی توزیع و.... با نامه کتبی و به روز بخشداری تابعه فقط برای یک بار با هر مکاتبه شارژ شوند و خودروهای حامل توزیع گاز حوزه روستایی بخش مرکزی در جایگاه افروز گاز از ساعت ۱۵ با در دست داشتن نامه کتبی بخشداری شارژ شوند.


وی تصریح کرد: سیلندرهای گاز حوزه اصناف، ادارات و مراکز خوابگاهی و موارد مشابه با نامه کتبی اداره صمت و هر نامه هم برای یک بار شارژ شوند.


این مقام مسئول تصریح کرد: کلیه خودروهای ارسالی برای توزیع کپسول گاز در شهر ایرانشهر با مدیریت و نظارت اداره صمت این شهرستان در محل های مصوب پنج گانه با توجه به نیاز هر منطقه و ثبت تعداد سیلندر و ارسال گزارش روزانه توزیع به فرمانداری انجام شود.


وی خاطرنشان کرد: فروش و شارژ سیلندر گاز در محل جایگاه سیلندر پرکنی تا اطلاع ثانوی ممنوع اعلام شده است.


انتهای پیام/
کد مطلب: 426607
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *