چهارشنبه ۲ تير ۱۴۰۰ ۰۸:۵۷
۲
با روی کار آمدن دولت انقلابی؛

رفع مشکلات جامعه خواسته مردم از رئیس جمهور منتخب است/تفکر سیستمی بهترین راه حل

ضیا خزایی، کارشناس مسائل سیاسی گفت: در زمینه موضوع انتخابات آرزوی بسیاری از مردم این بود که فردی روی کار بیاید و زمام امور اجرایی کشور را بر عهده بگیرد که توان حل مشکلات و معضلات ملت را داشته باشد.
رفع مشکلات جامعه خواسته مردم از رئیس جمهور منتخب است/تفکر سیستمی بهترین راه حل
به گزارش پهره؛ ضرورت‌ هایی که امروز جامعه می‌خواهد، فقر و تنگدستی مردم، فاصله بسیار زیاد طبقاتی، بعضاً مشکلات جدی که عموم درباره بیکاری جوانان دارند و فشارهای سخت زندگی، به نوعی است که می‌طلبد رئیس جمهور برنامه‌هایی داشته باشد که عملاً کشور را از حالت درگیری ها خارج کند.

در این راستا ضیا خزایی، کارشناس مسائل سیاسی در گفت و گو با خبرنگار پهره بیان کرد: برخی افراد قبلا به اسم انقلاب و طرفدار نظام بودن کارها و اقداماتی انجام دادند که در واقع به نوعی بازی کردن در زمین دشمن بود و در این راستا اکنون باید خیلی حواسمان باشد تا دیگر در این منجلاب دشمنان گیر نیفتیم و مردم را از اصل نظام ناامید نکنیم.

وی افزود: باید رفتارهای ما علمی، منطقی باشد و به سمت و سویی حرکت کنیم تا مشکلات و معضلات مردم را حل و برطرف کنیم.

این کارشناس مسائل سیاسی تصريح کرد: وضعیت اقتصادی مردم در شرایط فعلی بسیار اسفناک است و با توجه به این که قبلا عده ای از افراد به دنبال این بودند که از طریق مذاکره بسیاری از مشکلات مردم را حل کنند، اما این مسیر هیچ مشکلی را حل نکرد بلکه میزان گرفتاری های مردم فزونی یافت.

وی اضافه کرد: برای حل مشکلات کشور باید به اشتراکی برسیم که هدف تامین منافع ملی باشد و مردم از این طریق از وضعیت فلاکت اقتصادی عبور کنند و این موضوع به نفع کل نظام هم خواهد بود.

این استاد دانشگاه عنوان کرد: در زمینه موضوع انتخابات آرزوی بسیاری از مردم این بود که فردی روی کار بیاید و زمام امور اجرایی کشور را بر عهده بگیرد که توان حل مشکلات و معضلات ملت را داشته باشد و باید در این راستا نگاه به سیاست جامعه، سیستمی بوده یعنی این نوع طرز نگاه های سیستمی عناصری ندارد بلکه جزئیاتی دارد که این عناصر راه متقابل است.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین کسی که می خواهد مشکلات جامعه را در حوزه های اقتصادی، فرهنگی و بسیاری از معضلات دیگر حل کند باید سیاست مربوط به آن راه حل را داشته باشد که بتواند در این مسیر گام های موثری بردارد.

وی بیان کرد: به نظر بنده شخصی که نگاه جزئی دارد در حل مشکلات مردم نمی تواند موفق باشد به عنوان مثال می توان به دوره‌ ی ریاست جمهوری احمدی نژاد اشاره داشت که تمرکزش را روی توسعه مسکن گذاشت و با این دید حدود ۶۰ درصد تورم را به دوش ملت تحمیل کرد که تا به امروز زیر بار همین تورم قرار دارند.

وی تصریح کرد: نگاه یک سو گرایانه و به اصطلاح جزئی گرایانه نمی تواند مشکلات موجود جامعه را حل کند، با توجه به اینکه جامعه جامعه سیاست بسیار پیچیده هستند و فردی که مسئولیت مدیریت امور جامعه را بر عهده می گیرد باید به این پیچیدگی ها توجه و تسلط کافی داشته باشد.

این کارشناس مسائل سیاسی تصريح کرد: با شعار دادن هیچ گاه مشکلات مردم و کشور حل نمی شود، بلکه در این مسیر باید از تجربه، علم افراد آگاه و توانمند بهره برد و همچون گذشته بی مهابا به آب زد و با توجه به این که امروزه می دانید که جامعه ی ما نظام بین المللی بوده و آن قدر پیچیده شده که برای فهم آن نیاز به علم، بصيرت کافی است.

به گفته خزایی، تفکر سیستمی یکی از مباحث کلیدی و مهم است که هم در جامعه به عنوان یک سیستم بزرگ و هم در خانواده به عنوان یک سیستم کوچک می‌تواند تاثیرات زیادی داشته باشد، به همین علت یکی از ضعف‌های کشورهای کمتر توسعه‌ یافته، نبود تفکر سیستمی بوده که این‌ که‌ نوع تفکرات باعث می‌شود انتخاب‌های آگاهانه‌ای در زندگی و جامعه داشته باشیم.

وی اضافه کرد: این شیوه تفکر، روش‌شناسی مؤثری را برای سیستم‌های اجتماعی- فرهنگی در محیط آکنده از آشفتگی و پیچیدگی ارائه می‌دهد و صرفا به جزئیات یک سیستم نگاه نمی‌شود بلکه چگونگی تعامل بین اجزاء و نیز برهم‌کنش اجزاء و محیط بررسی می‌شود.

انتهای پیام/
کد مطلب: 428408
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *