سه شنبه ۳ اسفند ۱۴۰۰ ۰۰:۰۰
۱
وقتی اجرای قانون می‌لنگد؛

نامناسب بودن فضاهای داخل شهرستان ایرانشهر جهت رفت و آمد معلولین

بستر مناسب سازی بناهای عمومی برای معلولین شهرستان ایرانشهر هنوز مهیا نشده و این افراد این شرایط را ناشی از اهمال دستگاه های متولی می دانند.
نامناسب بودن فضاهای داخل شهرستان ایرانشهر جهت رفت و آمد معلولین
به گزارش پهره؛ معلولان به عنوان شهروندان جامعه این حق را دارند که همانند سایرین از امکانات شهری استفاده کرده و بتوانند به راحتی در معابر شهری و اماکن عمومی رفت و آمد کنند.

شاید برای سایر شهروندان که از محدودیت‌های حرکتی رنج نمی‌برند، قابل درک نباشد که ورود به جامعه و استفاده از خدمات دولتی و شهری چقدر می‌تواند برای یک معلول سخت باشد، اما باید گفت معلولان ما در شرایطی زندگی می‌کنند که حتی برای ابتدایی ترین نیازهای خود مانند تبادلات مالی، خدمات پزشکی، استفاده از مراکز تفریحی یا رستوران‌ها و حتی حضور در ادارات نیز با مشکلات عدیده‌ای روبرو هستند.

ساختمان‌های غیر استاندارد برای معلولان، نبود رمپ‌های مناسب تنها بخشی از اولین الزاماتی است که باید در ساخت و سازها رعایت شود، ولی به دلیل بی تفاوتی‌ها این بخش توسط متولیان، تا کنون این امر رخ نداده است.

بنابراین نیاز است تا امکانات لازم در اماکن عمومی معلولین شهرستان ایرانشهر فراهم شود که موجب ابراز گلایه این قشر شده است و مسئولین ذیربط باید هر چه سریع تر نسبت به رفع این معضل اقدام کنند.

ممنوعیت صدور پایان کار برای ساختمان ها بدون رمپ، ویژه معلولین

در این راستا علی شعبانی، معاون استاندار و فرماندار ویژه ایرانشهر در گفت و گو با خبرنگار پهره بیان کرد: همه افراد باید بتوانند به آسانی و بدون دشواری و مانع به ادارات، مراکز ارائه خدمات و اماکن عمومی و معابر شهری تردد کنند.

وی با انتقاد از ادارات دولتی، نهادهای عمومی دولتی و غیر دولتی، مراکز ارائه خدمات بخش دولتی و خصوصی که برای دسترسی معلولین عزیز و کم توانان و ناتوانان رمپ مناسبی برای تردد و دسترسی در نظر نگرفتند، افزود: عدم مناسب‌ سازی اماکن عمومی، فراهم نکردن امکانات مناسب برای تردد آنان در ادارات و بانک ها و بی توجهی به قوانین مصوب در این خصوص، تضییع حقوق این بخش از جامعه، مخالف شعایر نظام اسلامی و مغایر با عدالت اجتماعی است.

این مقام مسئول تصریح کرد: شعار جهانی سازمان ملل، فراهم کردن دسترسی برابر همه مردم جامعه با اولویت معلولین و کم توانان و کهنسالان به مراکز خدمات عمومی، امکان کسب تجارب جدید، لذت و شادمانی، گردشگری و دیدن شگفتی های طبیعت و به استراک گذاردن تجارب خاص با دیگران است.

وی عنوان کرد: باید تمامی ادارات و اماکن عمومی دولتی و غیر پولتی از قبیل مکان های آموزشی، اداری، تفریحی و تجاری تلاش کنند دسترسی برای همه شهروندان به خصوص جانبازان، معلولین و سالمندان فراهم شود و این را موهبت الهی برای خود و مسوولیت اجتماعی و الهی و انسانی خود بدانیم.

شعبانی با اشاره به اینکه 3 درصد جامعه شهرستان ایرانشهر از برخی معلولیت ها رنج می برند، عنوان کرد: کمترین مسئولیت ما ایجاد رمپ های ورود و خروج، تجهیزات و زیرساخت های لازم دسترسی معلولان به تجهیزات خدمات دهنده، مراجعه به ادارات، ورزشگاه ها، پارک ها و معابر شهری است و انجام این وظیفه نیاز به تذکر و تاکید و بهره گیری از اهرم های تشویق و تنبیه ندارد و باید آن را رسالت جمعی و انسانی و اخلاقی بدانیم.

وی خاطرنشان کرد: شهرداری ایرانشهر موظف است تا پياده رو کنار قلعه ناصری را تا قبل از سال برای تردد معلولین مناسب سازی کند.

وی گفت: همچنین راهنمایی و رانندگی اقدام به جانمایی و نصب تابلو برای پارک خودرو معلولین در خیابان ها کند.

فرماندار ایرانشهر تصریح کرد: ادارات، بانک‌ها و امکان عمومی شهرستان ایرانشهر در ساخت و ساز ها، احداث رمپ برای تردد معلولین را در نظر بگیرند و صدور پایان کار برای ساختمان بدون رمپ ویژه معلولین ممنوع شد.

انتهای پیام/
کد مطلب: 429489