پایگاه خبری - تحلیلی پهره - آخرين عناوين فرهنگی :: نسخه کامل http://www.pahreh.ir/caltural Fri, 16 Nov 2018 16:54:59 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 /skins/default/fa/normal/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط پایگاه خبری - تحليلی پهره http://www.pahreh.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری - تحليلی پهره آزاد است. Fri, 16 Nov 2018 16:54:59 GMT فرهنگی 60 مقبره کدام یک از پیامبران الهی در ایران است؟ + تصاویر http://www.pahreh.ir/news/422644/مقبره-کدام-یک-پیامبران-الهی-ایران-تصاویر به گزارش پهره ؛ هزار پیامبر از طرف خداوند برای هدایت بشر مبعوث شدند که در قرآن اسم ۲۵ تن از آن‌ها ذکر شده است و در چندین هزار سال پیش عده‌ای از پیامبران الهی به سرزمین ایران آمدند تا به اذن خدا، انسان‌ها را هدایت کرده و از خطر شرک نجات دهند. وهریک شجره نامه و نسب نامه مشخص و معتبری دارند. آذربایجان شرقی ۱. حضرت جرجیس (ع)، شهرستان جلفا، روستای دره شام ـ. گلفرخ، کلید داغی ۲. حضرت یونس (ع) شهرستان: مرند ۳. ارمیای نبی (ع) شهرستان هریس، بدوستان غربی، روستای جیغه اصفهان ۱. حضرت شعیا (ع): شهرستان اصفهان؛ هاتف ۲. حضرت یوشع (ع): گلستان شهدا ۳. دانیال پیغمبر (ع) شهرستان گلپایگان، گلشهر ۴. حضرت صالح (ع) شهرستان گلپایگان، گلشهر ۵. حضرت یحیی (ع) شهرستان گلپایگان روستای قالقان تهران ۱. حضرت لوط (ع) شهرستان رباط کریم، روستای پیغمبر خراسان رضوی ۱. شعیب پیغمبر (ع) شهرستان قوچان، روستای مزرج خراسان شمالی ۱. حضرت ایوب (ع) شهرستان بجنورد، روستای ایوب زنجان ۱. حضرت قیدار نبی (ع): شهرستان قیدار سمنان ۱. پیغمبران (سام و لام) (ع) شهرستان سمنان، شمال شرقی سمنان ۲. ارمیا (ع) شهرستان شاهرود، شهر میامی، روستای ارمیا ۳. حضرت جرجیس (ع) شهرستان شاهرود، بیارجمند، خوارتوران ۴. حضرت دانیال (ع) شهرستان شاهرود، شهر میامی، روستای سوداغلن ۵. دانیال پیغمبر (ع) شهرستان شاهرود، روستای کالپوش فارس ۱. شیث پیغمبر (ع)، شهرستان فیروزآباد، روستای مهکویه سفلی ۲. نوح نبی‌الله (ع) شهرستان ممسنی، روستای جاوید حجت‌آباد قزوین ۱. چهار انبیاء (ع)، شهرستان قزوین بخش مرکزی، خیابان پیغمبریه ۲. ایوب و یوشع (ع)، شهرستان قزوین، بخش رویارالموت، روستای بالاروچ ۳. خضر (ع) شهرستان قزوین، بخش رودبار الموت، روستای گازرخان ۴. سام و جالوت (ع)، شهرستان قزوین، رودبار، روستای یکاکلایه علیا گلستان ۱. صالح پیغمبر (ع)، شهرستان گرگان، آق قلا، روستای آق قنبر ۲. حضرت یعقوب (ع) شهرستان گرگان، آق قلا ـ. روستای صحنه علیا لرستان ۱. داوود پیغمبر (ع)، شهرستان الیگودرز، ازنا، روستای داوود پیغمبر مرکزی ۱. اشموئیل نبی‌الله (ع) شهرستان ساوه، بخش مرکزی روستای پیغمبر همدان ۱. حیقوق نبی (ع)، شهرستان تویسرکان، حبقوق نبی بلوار حبقوق ۲. حجی پیامبر (ع)، شهرستان همدان، بازار فلسطین خوزستان ۱. حزقیل (ع) شهرستان دزفول، خیابان شریعتی ۲. دانیال نبی (ع) شهرستان شوش، خیابان امام خمینی مازندران ۱. ایوب پیغمبر (ع)، شهرستان تنکابن، شهر عباس آباد روستای پرچور ۲. دانیال نبی (ع)، شهرستان تنکابن، سلمانشهر ـ. دانیال در اینجا زندگی نامه شش تا از آن پیامبران را می‌خوانیم حضرت قیدار نبی (ع): شهرستان قیدار حضرت قیدار نبی (ع) به عنوان جد سی‌ام حضرت محمد (ص) یاد می‌شود. همچنین در کتاب تاریخ یعقوبی این‌گونه آمده است که حضرت اسماعیل ۱۲ پسر داشت که بزرگ‌ترین آن‌ها حضرت قیدار بوده که پس از وفات حضرت اسماعیل و دفن او در حجر، قیدار جانشین پدر شد و مردم را به توحید دعوت کرد رامگاه حضرت قیدار نبی (ع) فرزند حضرت اسماعیل و نوه حضرت ابراهیم خلیل‌اله به قیدار مشهور شده است. حضرت لوط (ع): شهرستان رباط کریم، روستای پیغمبر ضرت لوط (ع) برادر زاده حضرت ابراهیم (ع) بوده که برای تبلیغ و هدایت مردم شهر "سدوم" وارد این شهرمی شود. اما پس از سال‌ها دعوت و هشدار به مردم برای ترک عمل شنیع لواط از طرف خدا فرمان می‌گیرد که قوم خود را ترک کند، زیرا به این قوم عذاب نازل می‌شود. مزار حضرت لوط نبی (ع) در روستای پیغمبر، واقع در شهرستان رباط کریم تهران قرار دارد، اکنون که این پیامبر عظیم‌الشان در نزدیکی پایتخت جهان اسلام آرمیده، در قرآن کریم نام حضرت لوط (ع) ۲۷ بار آمده است؛ همچنین در نسخه‌های تورات موجود ۳۲ بار، در زبور داوود ۱ بار، در انجیل لوقا ۳ بار و در انجیل برنابا ۱ باراسم ایشان مطرح شده است. در تاریخ وارد شده است لوط بن هاران بن تارح (ع) لوط (ع) پسرخاله ابراهیم (ع) و برادر ساره همسر ابراهیم (ع) بود؛ وی با حضرت ابراهیم عازم شهر اردن شدند و خدای متعال او را به پیامبری اهل موتکافات برگزید. لوط (ع) به شهر سدوما آمد و مردم آن دیار را به خداپرستی دعوت کرد. از امام باقر (ع) نقل شده است: حضرت لوط (ع) در میان قوم بنی اسراییل ۳۰ سال سکونت کرد و آن‌ها را به سوی خدا دعوت کرد. دانیال نبی (ع): شهرستان شوش، خیابان امام خمینی حضرت دانیال نبی (ع)، از جمله پیامبران بنی اسراییل در قرن هفتم قبل از میلاد است که نسل ایشان به داوود پیامبر (ع) می‌رسد. ایشان که دارای کتاب آسمانی است، در کودکی، پدر و مادر خود را از دست داد و زنی عابده پرورش و تربیت او را به عهده گرفت. دانیال نبی (ع) در زمان خود به خاطر داشتن هوش و استعداد فراوان توجه بزرگان و پادشاهان بسیاری را به خود جلب کرد. کتاب دانیال در ۱۲ فصل شامل خاطرات، رویاها، خواب‌های دانیال نبی و به زبان عبری است. نکته جالب توجه در این کتاب اشاره به ظهور منجی آخرالزمان است. حیقوق نبی (ع): شهرستان تویسرکان، حبقوق نبی بلوار حبقوق حیقوق نبی (ع) از پیامبران صاحب کتاب بنی‌اسرائیل و از نسل حضرت موسی (ع) بوده است. نام پدرشان یشوعالیت و نام مادرشان شونامیت بوده است. ایشان بعد از شعیای نبی (ع) مبعوث گردیده و با دانیال نبی (ع) و الیاس نبی (ع) معاصر بوده است. این پیامبر الهی در زمان خودش نگهبان معبد سلیمان (معبد بزرگ یهودیان) در اورشلیم (بیت‌المقدس کنونی) بوده است و به همین جهت دارای شان و مقام مذهبی خاصی نزد پیروان دین یهود است و نام ایشان در کتاب تورات عهد عتیق که برای یهودیان بسیار معتبر است، ذکر شده است. در کتاب «قاموس المقدس» آمده است: حیقوق به معنای کسی که در بغل کشیده شده می‌باشد و او یکی از دوازده پیغمبرغیر اولوالعزم است. حیقوق این نام را بدان جهت یافت که در طفولیت به علت مریضی از دنیا رفت و حضرت الیاس (علیه السلام) او را بغل گرفت و دعا کرد و از خداوند حیات و زندگی وی را طلب نمود و او زنده شد. حضرت شعیا (ع): شهرستان اصفهان؛ هاتف یکی از پیامبران بنی‌اسرائیل است که نسبتش به حضرت یعقوب می‌رسد. محل سکونت ایشان در بیت‌المقدس بوده و قبل از حضرت زکریا به رسالت مبعوث شدند. حضرت شعیا (علیه السلام) از پیامبران مبعوث بر بنی اسرائیل است. نام آن حضرت در قرآن نیامده، ولی در انجیل برنابا و انجیل متی مرقس و انجیل لوقا و انجیل یوحنا از او به عنوان «اِشْعیاه پیغمبر» یاد شده است. در مجموعه کتاب مقدس، کتابی به نام «کتاب اِشعیاه پیغمبر» وجود دارد و در آن الهامات خداوند بر حضرت شعیا (علیه السلام) به تحریر درآمده است. آن حضرت در قرن ۸ ق. م. در سرزمین فلسطین به نبوت رسید و مدت ۴۰ سال به هدایت قوم بنی اسرائیل مشغول بود. ارمیا (ع): شهرستان شاهرود، شهر میامی، روستای ارمیا ارمیا ابن-حلقیّا از پیامبران یهود در قرن ۶-ـ-۷ قبل از میلاد بوده که در قرآن به-طور صریح از او نامى به-میان نیامده است؛ ولى منابع تاریخى و تفسیرى و روایى در ذیل برخى آیات از او یاد-کرده-اند (بقره/۲، ۲۴۳، ۲۴۶ و ۲۵۹؛ اسراء/۱۷، ۴-ـ-۷؛ انبیاء/۲۱،۱۱) که عمده این یادکرد‌ها درباره برخى حوادث سیاسى و اجتماعى یهود است. در دوره ارمیا، پیامبران دروغین بسیارى نیز حضور داشتند و این سبب مى-شد تا مردم در ادّعاى او با دیده تردید بنگرند؛ امّا سرانجام متألّهان یهود در بازگشت از تبعید بابل تصمیم گرفتند او را از پیامبران الهى برشمرده و افزون بر سخنانش، تاریخ زندگى او را نیز در تورات به-صورت پیامبرى الهى درج کنند. کتاب ارمیا یک بار به-وسیله شاگردش باروک، تدوین یافته، در بیت ایل در حضور مردم بر همگان خوانده شد؛ ولى پادشاه یهویاقیم از آن سخنان ناخشنود شد و آن صحیفه را پاره پاره کرد؛ آن گاه او با همیارى باروک به نگارش دوباره آن پرداخت. انتهای پیام// ]]> فرهنگی Thu, 15 Nov 2018 15:57:33 GMT http://www.pahreh.ir/news/422644/مقبره-کدام-یک-پیامبران-الهی-ایران-تصاویر خواندن چه سوره‌هایی برای اموات فضیلت بیشتری دارد؟ http://www.pahreh.ir/news/422642/خواندن-سوره-هایی-اموات-فضیلت-بیشتری به گزارش پهره ؛ پنجشنبه‌ها به اصطلاح شب‌های جمعه متعلق به اموات است که با زیارت قبور متبرکه، نذری دادن و خیرات برای درگذشتگان، پرداخت صدقه و ... می‌توان هم یادی از آنها کرد و هم برای شادی روح آنها هدایایی را از دنیای مادی برای توشه آخرتشان فرستاد. پس از مرگ، بر اطرافیان و دیگر مؤمنان اعمالی، چون غسل، کفن، نماز و دفن و واجباتی که از میت قضاء شده، واجب است، انجام شود. اما در کنار آن انجام برخی از اعمال برای اموات مستحب نیز محسوب می‌شود، که از جمله آن‌ها صدقه دادن، دعا کردن و خواندن قرآن است. خواندن قرآن و دادن صدقه و خیرات برای اموات در بسیاری از روایات از پیامبر اکرم (ص) و ائمه اطهار (ع) وجود دارد که به برخی از آن‌ها در زیر اشاره می‌شود: ۱. از پیامبر اکرم (ص) نقل شده است: «مردگانتان را که در قبر‌ها آرمیده اند از یاد نبرید. مردگان شما امید احسان شما را دارند. مردگان شما زندانی هستند و به کار‌های نیک شما رغبت دارند. آن‌ها خود، قدرت انجام کاری را ندارند، شما صدقه و دعائی به آن‌ها هدیه کنید.» [۱] ۲. حضرت امام صادق (ع) می‌فرمایند: «مرده به خاطر طلب رحمت و آمرزشی که برای او می‌شود شادمان می‌گردد، همان گونه که زنده بوسیله هدیه‌ای که به او می‌دهند، خوشحال می‌گردد.» [۲]دسته دوم روایاتی است که آثار قرائت قرآن برای اموات را بیان می‌کند؛ مانند این روایت: حضرت امام رضا (ع) فرمودند: «هر کس قبر مؤمنی را زیارت کند و در کنار آن هفت مرتبه إنّا انزلناه بخواند، خداوند او را با صاحب قبر می‌آمرزد. [۳]» می‎توان گفت: سوره‎های؛ فاتحه، یس، صافات، تبارک، احزاب، آیة الکرسی، هفت مرتبه اناانزلناه ... را می‌توان خواند و ثوابش را به اهل قبور اهداء کرد. اهل قبور نیازمند به استغفار و طلب رحمت و اهداء ثواب هستند. در همین زمینه امام جعفر صادق(ع) می‎فرمایند: «ثوابی که پس ازمرگ به انسان می‎رسد سه چیز است؛ ۱. صدقه جاریه... ۲. راه و رسم صحیحی که شخص در حال حیات بدان عمل می‎کرد و به گونه‎ای بوده که الگو برای دیگران می‎شد ۳. فرزندی شایسته که برای او طلب مغفرت کند، و موجبات آمرزش پدر را فرهم سازد.» [۴]در جای دیگر می‎فرماید: «همان گونه که زندگان با هدایا، شاد می‎شوند اهل قبور و برزخیان نیز با ترحم و استغفار که نسبت به آنان می‎شود؛ شاد می‎گردند.» [۵]بنابر این اهداء ثواب و طلب مغفرت برای اهل قبور نافع است و از طریق اهل بیت (ع) توصیه شده است. اعمال شب اول قبر خواندن سوره‎هایی از قرآن در حالت احتضار مانند سوره‎های؛ یس، صافات، احزاب، آیة الکرسی، آیه ۵۴ سوره اعراف، و سه آیه آخر سوره بقره در روایات توصیه شده است. [۶] همچنین در شب اول قبر؛ مستحب است دو رکعت نماز وحشت خوانده شود که در رکعت اول بعد از سوره حمد، یک مرتبه آیة الکرسی و در رکعت دوم، بعد از سوره «حمد»، ۱۰ مرتبه سوره «انا انزلنا» خوانده شود. امام صادق (ع) فرمودند: سوره «تبارک» بالای سر قبر میت خوانده شود تا موجب رفع عذاب قبر از او گردد. [۷] مرحوم نوری در مستدرک الوسائل باب اموات، از سید بن طاوس در مصباح الزائد نقل کرده و فرمود: طریق زیارت میت این است که رو به قبله و دست بر قبر نهاده و بگو: «اللّهم ارحم غربته وصل وَحْدَته... ثمَّ اقر "أنا انزلناه فی لیلة القدر" سبع مرّات» پروردگارا! بر غربت او ترحم نما و تنهایی او را به مقام جمع خودت ارتباط بده و موجبات انس را بر وحشت او قرار بده و ترس او را تبدیل به ایمنی گردان و از رحمت خود برای او رحمتی بفرست که از رحمت غیر تو بی‎نیاز گردد و او را به کسی که او دوست داشت و در تحت ولایت او (ائمه اطهار ـ. علیهم السّلام ـ.) بود؛ ملحق گردان! و سپس سوره مبارکه «انا انزلناه» راهفت مرتبه بخوان. [۸]در نتیجه می‎توان گفت: سوره‎های؛ فاتحه، یس، صافات، تبارک، احزاب، آیة الکرسی، هفت مرتبه اناانزلناه... را می‌توان خواند و ثوابش را به اهل قبور اهداء کرد. حکم دریافت پول برای خواندن قرآن افرادی که به سفارش دیگران ختم قرآن برای اموات می‌کنند و از این بابت پول دریافت می‌کنند، آیا این عمل شرعاً صحیح است؟ آیا صرف قرائت قرآن و به این صورت که هر دو روز یک ختم قرآن بکنند اشکالی ندارد؟ دریافت پول و مزد بابت خواندن قرآن اشکالی ندارد [۹]و به تلاوت و قرائت قرآن در روایات فراوان سفارش شده است. تلاوت قرآن غیر از این که برای قاری بسیار ارزش و ثواب دارد برای پدر و مادر و معلم او نیز مؤثر است. پیامبر (ص) فرمود: "هرگاه معلم به دانش آموز بسم الله الرحمن الرحیم بیآموزد خداوند برای او و پدر و مادر و معلمش برائت از آتش جهنم را امضا می‌کند. " [۱۰] امام صادق (عل) فرمود: "پیامبر (ص) در وصیتش به امام علی (ع) فرمود) فرمود: "شروع به قرآن و ختم آن و شروع دوباره و ختم آن و. از افضل اعمال است". [۱۲] امام حسین (ع) فرمود: "ختم قرآن در یک شب باعث صلوات و درود ملائکه و ختم آن در روز باعث صلوات و درود ملائکه حافظ انسان می‌باشد. نیز دعای او مستحاب است و برای او بهتر است از این که بین زمین تا آسمان مال داشته باشد. " [۱۳] اهدای ثواب قرائت قرآن به پیامبر و ائمه و به مؤمنان (چه زنده و چه مرده) مستحب است:علی بن مغیره می‌گوید:به امام کاظم (ع) گفتم:پدرم در یک ماه رمضان گاهی تا چهل ختم قرآن داشت. نیز مانند او عمل کرده ام؛ و وقتی که عید فطر می‌شود ثواب آن‌ها را به پیامبر و امامان اهدا می‌کنم. حضرت فرمود:در روز قیامت تو با آنان خواهی بود کثرت تلاوت قرآن مطلوب است، ولی عجله کردن در تلاوت و با سرعت زیاد خواند کراهت دارد. بهتر است قرآن را با ترتیل بخوانیم. [۱۴] این همه ثواب برای تلاوت قرآن و برای قاری قرآن در صورتی است که به قرآن و به حلال و حرام آن معتقد باشد و قرآن را وسیله کسب رزق و و آبروی خود قرار ندهد. امام صادق (ع) فرمود:"قاریان قرآن بر سه دسته اند:‌ ۱- قاری که با تلاوت قرآن بر مردم فخر فروشی می‌کند. او اهل آتش است. ۲- قاری که قرآن را خوب می‌خواند، ولی به آن عمل نمی‌کند و حدود قرآن را ضایع می‌گرداند. او نیز اهل آتش است. ۳- قاری که به حلال و حرام قرآن عمل می‌کند و به آن ایمان دارد. خداوند او را ازفتنه‌های گمراه کننده نجات می‌دهد و اهل بهشت خواهد بود و در روز قیامت از دیگران شفاعت خواهد کرد. " [۱۵]امام صادق (ع) از پدران گرامیش نقل می‌کند: "من قرء القرآن یأکل به الناس جاء یوم القیامه و وجهه عظم لا لحم فیه؛ [۱۶]هر کس قرآن بخواند و با آن بخواهد سر مردم کلاه بگذارد (مال مردم را بخورد) در روز قیامت وارد محشر می‌شود در حالی که هیچ گوشتی بر صورت ندارد. " اهدای ثواب قرائت قرآن به پیامبر و ائمه و به مؤمنان (چه زنده و چه مرده) مستحب است: علی بن مغیره می‌گوید: به امام کاظم (ع) گفتم: پدرم در یک ماه رمضان گاهی تا چهل ختم قرآن داشت. نیز مانند او عمل کرده ام؛ و وقتی که عید فطر می‌شود ثواب آن‌ها را به پیامبر و امامان اهدا می‌کنم. حضرت فرمود: در روز قیامت تو با آنان خواهی بود. [۱۷] پی نوشت‌ها: [۱]یزدی، شیخ حسن بن علی، انوار الهدایة، ص. ۱۱۵، چاپخانه نعمان، نجف. [۲]محجة البیضاء، ج. ۸، ص. ۲۹۲, [۳]مجلسی، محمدباقر، بحار الأنوار، ج. ۸۲، ص. ۱۶۹، از منشورات چاپخانه اسلامیه، تهران. [۴]مجلسی، محمد باقر، بحارالانوار، بیروت، داراحیاء تراث العربی، ۱۴۱۲ هـ، ج. ۶، ص. ۲۹۳. [۵]طاهری، سیری پس از مرگ، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ دوم، قم، ۱۳۷۶، ص. ۳۲۶، نقل شده از: محجة البیضاء، ج. ۸، ص. ۲۹۲. [۶]کلینی، محمد بن یعقوب، اصول کافی، قم، انتشارات اسوه، چاپ سوم، ۱۳۷۵ش، ج. ۳، ص. ۱۲۵ ـ. ۱۲۶؛ ر. ک: به توضیح المسائل، بخش اموات. [۷]اقبال اعمال، ص. ۶۵۱، نقل شده از سیری در جهان پس از مرگ، همان، ص. ۳۰۰. [۸]به نقل از سیری در جهان پس از مرگ، همان، ص. ۳۲۶. [۹]آیت الله فاضل، جامع المسائل، ج. ۱، ص. ۶۳۲. [۱۰]وسائل الشیعه، ج. ۳، ص. ۸۲۶. [۱۱]همان، ص. ۸۳۹. [۱۲]همان، ص. ۸۴۰. [۱۳]همان، ص. ۸۴۱. [۱۴]همان، ص. ۸۵۶. [۱۵]همان، ص. ۸۳۷. [۱۶]همان. [۱۷]همان، ص. ۸۶۴ انتهای پیام/ ]]> فرهنگی Thu, 15 Nov 2018 15:42:51 GMT http://www.pahreh.ir/news/422642/خواندن-سوره-هایی-اموات-فضیلت-بیشتری چرا سنگی که پیامبر در شب معراج بر رویش ایستاده بود معلق ماند؟ http://www.pahreh.ir/article/422621/چرا-سنگی-پیامبر-شب-معراج-رویش-ایستاده-معلق-ماند به گزارش پهره ؛ معراج پیامبر (ص) خود یک حکایت عجیب و غیرقابل باور واقعی است و جزء معجزات حضرت قلمداد می‌شود، از سفر رسول به بیت المقدس تا عروج به آسمان هفتم و ملاقات با خداوند متعال. اما نکته‌ای که در این میان مطرح می‌شود این است که، سنگی در بیت المقدس وجود دارد که در بین زمین و آسمان معلق مانده است و می‌گویند این سنگ در زمان معراج زیر پای حضرت بوده و در هنگامی که پیامبر قصد داشتند به آسمان بروند این سنگ نیز از زمین بلند می‌شود تا همراه آن حضرت به آسمان برود که پیامبر (ص) چنین اجازه‌ای را به وی نمی‌دهد و .. امروز باشگاه خبرنگاران جوان اقدام به جمع آوری مطالبی پیرامون این موضوع نموده است که پیشنهاد می‌کنیم مطالعه این مطلب را از دست ندهید. حکایت معراج پیامبر (ص) پیامبر (ص) فرمود: من در مکه بودم که جبرییل نزد من آمد و گفت: «ای محمد! برخیز». برخاستم و کنار در رفتم. ناگاه جبرئیل و میکائیل و اسرافیل را در آنجا دیدم. جبرئیل، مرکبی به نام «براق» نزد من آورد و به من گفت: «سوار شو». بر براق سوار شدم و از مکه بیرون رفتم. به بیت المقدس رسیدم. هنگامی که به بیت المقدس رسیدم، فرشتگان از آسمان نزد من به زمین فرود آمدند و مرا به داشتن مقام و منزلت ارجمند در پیشگاه خداوند مژده دادند. آنگاه در بیت المقدس نماز خواندم... یکی از معجزات علمی و عملی پیامبر اعظم (ص) که به تصریح قرآن کریم در سایه عبودیت آن حضرت رخ داده، «معراج» است که در اولین آیه سوره اسرا و آیات هشتم تا هجدهم سوره نجم می‌توان اشاراتی را درباره آن مشاهده کرد. آغاز ماجرا در سوره اسرا چنین آمده است: پاک و منزه است خدایی که بنده اش را در یک شب از مسجدالحرام به مسجد الاقصی برد که گرداگردش را پربرکت ساختیم، تا نشانه‌های خود را به او نشان دهیم. او شنوا و بیناست. البته آن گونه که از روایات برمی آید معراج ضمن دو مرحله انجام شده است در مرحله اول همان گونه که در آیه فوق مشاهده کردیم ایشان را شبانه از مسجدالحرام تا مسجدالاقصی سیر می‌دهند و پس از آن تا آسمان هفتم و تا جایی صعود می‌کنند که احدی جز خداوند متعال حضور نداشته است و تمام این ماجرا در بیداری بوده و بنابر نظر اکثر علمای شیعه با همین بدن جسمانی اتفاق افتاده و نه در خواب یا با روح، زیرا معراج صرفاً روحانی فضیلت چندانی را برای ایشان اثبات نمی‌کند و چنان عظمتی را که مورد تأکید و روایات است بر نمی‌تابد. مرحله دوم معراج در سوره نجم چنین توصیف شده است: سپس [پیامبر (ص) در شب معراج]نزدیک و نزدیک‌تر شد، تا آنکه فاصله او [با مقام قرب خاص خدا]به اندازه طول دو کمان یا کمتر بود. در اینجا، خداوند آنچه را وحی کردنی بود، به بنده اش وحی کرد. آنچه را دید، انکار نکرد. آیا با او درباره آنچه دید، مجادله و ستیز می‌کنید؟ و بار دیگر نیز او را نزدیک سدرهالمنتهی که بهشت جاویدان در آنجاست، دیده است. در آن هنگام که چیزی (شکوه و نور خیره کننده ای) سدرهالمنتهی را پوشانده بود. چشم او هرگز منحرف نشدو طغیان نکرد. (آنچه را دید، واقعیت بود) او در شب معراج، برخی نشانه‌های بزرگ پروردگارش را دید. هر چند روایات درباره معراج آنقدر متعدد است که به حد تواتر رسیده و مورد قبول همگان می‌باشد لیکن راجع به زمان، مکان و تعداد دفعات وقوع آن میان محدثان، مورخان و مفسران اختلاف نظر وجود دارد: زمان اولین معراج را بهتر است نه ماه یا دوسال پیش از ولادت حضرت زهرا (س) بدانیم، زیرا حضرت محمد (ص) روزی در جواب یکی از همسران خود که از شدت محبت به فرزندشان گله کرده بود، تشکیل نطفه ایشان را در آسمان و شب معراج خوانده اند. مکان آن نیز خانه حضرت خدیجه (س) خانه ام هانی خواهر حضرت علی (ع)، شعب ابی طالب، و مسجدالحرام در کنار کعبه گفته شده است. آن گونه که از ظاهر روایات برمی آید، احتمالاً معراج بیش از دو مرتبه و طی دفعات متعدد اتفاق افتاده که یکی از آن‌ها بسیار شاخص و معروف شده که گفته شده این معراج در شب هفدهم ماه رمضان سال دهم بعثت اتفاق افتاده است. این مطلب را از دست ندهید: پیامبر اسلام(ص) برای اثبات معراج خود به مشرکان چه گفت؟ تخته سنگى در بیت‏ المقدس که هنگام معراج پیامبر اکرم (ص) در هوا معلق‏ ماند درباره قطعه سنگی که در بیت المقدس هست و در روایات و تاریخ به عنوان «صخره» مطرح شده، مطالب مختلفی وجود دارد. در بعضی روایات آمده که: حضرت رسول اکرم (ص) از بالای این سنگ به معراج رفتند (نه این که به وسیله این سنگ یا همراه آن). در روایات دیگری نیز وارد شده که: سنگ نیز خواست با حضرت به سوی آسمان رود و همین که بلند شد، حضرت فرمودند: قِف (یعنی بایست) و سنگ در همان حال به طور معلّق در هوا ایستاد. بنی‌امیه احترام فراوانی به این سنگ می‌گذاشتند. البته در اصل این که آن تخته سنگ همین سنگ موجود در مسجد الاقصی است یا سنگ دیگری می‌باشد، اختلاف هست. روایات مختلفی هم در فضیلت نماز خواندن در سمت راست این سنگ و دعا نمودن در اطراف آن و نیز فضیلت آن در روز قیامت وارد شده است که بعضی از این روایات ارزش سندی ندارد و از طریق راویانی مثل ابوهریره نقل شده است. ولی کسانی که قبل از انقلاب به فلسطین سفر کرده‌اند، می‌گویند آن تخته سنگ اکنون بر روی تلی از خاک قرار دارد و معلق نیست. در واقع قبه الصخره مکانی است که پیامبر شریف اسلام، در شب معراج از فلسطین، پای خویش را بر سنگی به نام قبه الصخره نهاد و از آنجا به معراج روحانی و جسمانی رفت. این سنگ بعد از آن زمان در هوا معلّق باقی ماند، اما در زمان اشغال فلسطین، یهودیان متجاوز و اشغالگر، زیر آن سنگ معلّق خاک و کلوخ ریخته و در واقع آن را روی زمین قرار دادند. انتهای پیام/ / ]]> فرهنگی Wed, 14 Nov 2018 12:09:02 GMT http://www.pahreh.ir/article/422621/چرا-سنگی-پیامبر-شب-معراج-رویش-ایستاده-معلق-ماند دومین جشنواره ملی اردویی عکس‌نگاران در سیستان و بلوچستان برگزار می‌شود http://www.pahreh.ir/news/422606/دومین-جشنواره-ملی-اردویی-عکس-نگاران-سیستان-بلوچستان-برگزار-می-شود به گزارش پهره ؛ حسین مسگرانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در زاهدان اظهار داشت: سال گذشته در کنار رسانه یکی از جشنواره‌ها و رویدادهایی که به معرفی استان پرداخت جشنواره ملی اردویی عکس نگاران بود که قرار است امسال برای دومین سال متوالی در سه بخش طبیعت، چشم انداز و بخش ویژه سیستان و بلوچستان در آذرماه جاری برگزار شود. مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه پس از فراخوان جشنواره 400 نفر از عکاسان سراسر کشور برای حضور در سیستان و بلوچستان و عکاسی از مناظر و صحنه‌های استان اعلام آمادگی کردند افزود: در نهایت از این تعداد 35 نفر عکاس انتخاب شدند همچنین 15 نفر دیگر نیز به صورت خود جوش برای حضور در این اردو به استان آمدند. وی عنوان کرد: این عکاسان در قالب یک اردوی چهار روزه در منطقه سیستان مرکز استان و جنوب سیستان و بلوچستان به عکاسی پرداختند که در نهایت آثار برگزیده انتخاب و به نفرات برتر جوایزی اهدا شد. وی از برگزاری دوره دوم جشنواره ملی عکس نگاران در سیستان و بلوچستان خبر داد و خاطرنشان کرد: امسال نیز عکاسان منتخب از نهم آذرماه وارد زاهدان می‌شوند و به انتخاب خودشان در یکی از شهرستان‌های زابل، زاهدان، ایرانشهر، سراوان و چابهار به عکاسی خواهند پرداخت. مسگرانی گفت: خوشبختانه سال گذشته عکاسانی که برای عکاسی است مناظره سیستان و بلوچستان به این استان سفر کرده بودند در فضای مجازی و بسیاری از جشنواره‌های دیگر به معرفی استان پرداختند و می‌توان گفت عکس‌های این جشنواره انعکاس خوبی در سطح جهانی پیدا کرده بود. مدیرکل فرهنگ ارشاد ‌سیستان و بلوچستان با بیان اینکه جایگاه تصویر و عکس و کاربردی که امروزه دارد بسیار مثمرثمر است گفت: به همین دلیل تصمیم گرفتیم با استفاده از عکس به جهان نشان دهیم سیستان و بلوچستان استانی محروم نیست بلکه محروم نگه داشته شده است. وی از بخش ویژه‌ای در این جشنواره خبر داد و عنوان کرد: عکسانی هم که قبلا از هر یک از مناظر استان عکس گرفته‌اند می‌توانند در این جشنواره شرکت و با عکاسان دیگر به رقابت بپردازند. آثار شرکت‌کنندگان 14 آذرماه توسط سه داور ملی و یک داور استانی ارزیابی می‌شود و در اختتامیه جشنواره از نفرات برتر تجلیل خواهد شد. انتهای پیام// ]]> فرهنگی Wed, 14 Nov 2018 10:16:29 GMT http://www.pahreh.ir/news/422606/دومین-جشنواره-ملی-اردویی-عکس-نگاران-سیستان-بلوچستان-برگزار-می-شود سریال «حوالی‌پاییز» ادامه‌می‌یابد؟ http://www.pahreh.ir/news/422598/سریال-حوالی-پاییز-ادامه-می-یابد به گزارش پهره ؛ سریال «حوالی پاییز» به کارگردانی آقای حسین نمازی و تهیه‌کنندگی آقای سعید پروینی این شب‌ها از شبکه سه سیما پخش می‌شود. داستان حساس این سریال لحظات ملتهبی را برای مخاطبان رقم زده است.   «حوالی‌پاییز» ادامه‌می‌یابد؟ این سریال پیش از این «بازگشت» نام داشت. سریال «حوالی پاییز» ملودرامی عاشقانه در خصوص عشق یک جوان ایرانی به یک دختر عرب است. نویسندگی آن را حسین نمازی، براساس طرحی از آقای حمید نعمت‌الله و خانم معصومه بیات در 20‌قسمت برعهده داشته است. در این سریال از یک بازیگر زن عرب هم استفاده شده است.   سریالی‌که‌می‌توان‌تماشاکرد! حسین نمازی از سینماگران جوانی است که در کنار تدریس سینما، تاکنون یک فیلم سینمایی بلند به نام «آپاندیس» هم ساخته است. این فیلم با موفقیت قابل قبولی همراه شد و همین منجر به دعوت از این فیلمساز جوان برای تولید سریال تلویزیونی شد. حوالی پاییز با موضوعی عاشقانه و با محوریت جوانان وارد مرحله تولید شد. از همان ابتدا اخبار منتشر شده نوید سریالی مخاطب‌پسند را می‌داد. کارگردانی آینده‌دار و ترکیب متنوع بازیگران این انتظار را به وجود آورد که شبکه سه سیما شب‌های دیدنی‌تری را نسبت به قبل خواهد داشت. قصه به سرعت و بدون مقدمه زیادی کارش را آغاز می‌کند.   مشخص می‌شود دختر عرب داستان روزگاری عشق پسر سربه‌راه خانواده‌ای بوده است. حال مسائل مختلف باعث شده آن دختر به عربستان برود و در آنجا ازدواج کند. همین خط داستانی می‌تواند برای جذب مخاطب کافی باشد اما به‌مرور شاخ و برگ بیشتری به داستان اضافه شد. هرچند که برخی معتقدند تعدد مطرح کردن مسائلی مثل روابط دختروپسر، فضای مجازی، تولید ملی و... ممکن است کمی باعث شلخته شدن و حتی شعاری شدن کار شود اما در کل کارگردان تمام سعی‌اش را کرده با تمام معذوریت‌هایی که ما می‌دانیم-و احتمالا نمی‌دانیم!- کارش را آبرومندانه پیش ببرد. همین تلاش‌ها باعث شده حوالی پاییز مجموعه‌ای باشد که هرچند بی‌نقص و ایده‌آل نیست اما قطعاً از میانگین استاندارد تلویزیون هم پایین‌تر نرفته و مخاطبان قابل توجهی را به خودش جذب کرده است.   تقدیرخانواده‌شهدااز«حوالی‌پاییز» پس از گذشت چند قسمت از این سریال، داستان به حادثه‌ای تلخ و مهم رسید که مخاطبان را غافلگیرکرد. در سریال حوالی پاییز ماجرای خانواده‌ای به تصویر کشیده شده است که دو فرزندشان در سال‌94 برای مراسم حج راهی عربستان شده‌اند، این سریال به خوبی استرس و نگرانی که در آن سال خانواده حجاج تجربه کردند، به تصویر کشید؛ ساعت‌هایی که در آن تلفن‌ها از دسترس خارج شده بود و خانواده‌ها خبری از حجاج خود نداشتند.  شهریورماه‌۱۳۹۴ در حج تمتع فاجعه دردناک سقوط جرثقیل رخ داد که در این فاجعه بیش از صد زائر خانه‌خدا جان به جان‌آفرین تسلیم کردند. در این بین 11ایرانی از جمله آقای احمد حاتمی، از دانشمندان ارشد علوم فضایی کشورمان نیز به شهادت رسیدند. مسوولان سعودی علت اصلی فاجعه سقوط جرثقیل را باد شدید عنوان کردند که برخلاف ادعاهای آن‌ها که دلیل این حادثه را طوفان اعلام کرده بودند، پایگاه خبری «المواطن» ادعای مقامات و مسوولان سعودی در این باره را دروغ و نادرست دانست. همزمان با پخش سریال «حوالی پاییز» از شبکه سه سیما که مربوط به فجایع رخ داده در حج‌۹۴ به‌ویژه شهدای مسجدالحرام و شهدای منا است، خانم فرشته روح‌افزا یکی از اعضای خانواده شهدای مسجدالحرام که همسر خود را در این فاجعه از دست داده است، با اشاره به اینکه این سریال ما را به یاد لحظات آخر با عزیزان‌مان می‌اندازد، می‌گوید: «حاکمان غاصب سعودی عزیزان ما را به شهادت رساندند و در دادگاهی که مشخص نیست با حضور چه کسانی برپا شد، پرونده شهدای مسجدالحرام را مختومه اعلام کردند.   این امر در حالی است که هنوز نه‌تنها برای ما بلکه برای هیچ‌کسی معلوم نشده که مقصر اصلی این فاجعه دردناک چه کسانی هستند.»  وی ادامه داد: «در این فاجعه تنها کسی که همراه خانواده شهدا بود، رهبر معظم انقلاب اسلامی است که با فرمایشات خود به خانواده شهدای منا آرامش می‌دهد اما ما توقع داریم تمامی مسوولان برای پیگیری جنایات آل‌سعود در حج‌۹۴ به صورت ملی و بین‌المللی اقدام کرده و تا رسیدن به نتیجه دست از تلاش برندارند.» خانم روح‌افزا به «فارس» گفت: «برای ساخت این سریال از ما نیز مشاوره خواستند. فکر کنم نه‌تنها من بلکه تمام خانواده‌های شهدای منا و مسجدالحرام با دیدن لحظه خداحافظی دو برادر با خانواده و آشنایان اشک ریختند و به یاد عزیزان از دست رفته خود افتادند. سریال «حوالی پاییز» خاطرات خانواده‌های شهدای منا و مسجدالحرام را زنده می‌کند. شهدای مکه و منا از شهدای مظلوم‌اند. در حرم امن الهی در حج به شهادت رسیدند و ما هم به‌شدت از سوی مسوولان کشورمان در فشاریم تا صحبتی نکنیم. در رابطه با شهادت آن‌ها باید تمامی مسوولان موضع‌گیری بین‌المللی داشته باشند. به‌طور مثال، مجمع جهانی اهل بیت؟عهم؟ باید این موضوعات را مطرح کند که چرا دانشمندان کشورمان در امنیت نیستند و باید به شهادت برسند؟»    همچنین آقای محمد جواد اخوان، فرزند یکی از شهدا که پدر خود را در این حادثه جانسوز از دست داده است به «تسنیم» گفت: « بر خود واجب می‌دانم تا از عوامل تهیه و تولید این سریال ارزشی قدردانی کنم. چرا که فارغ از برخی نقاط ضعف، ورود کارگردان و عوامل فیلم به این موضوع مهم و اساسی، واقعاً جسارت می‌خواهد و از این منظر قابل تقدیر است.» وی افزود: «من معتقدم در حوزه تولیدات آثار فرهنگی و هنری اعم از فیلم و سریال و... کارهای زیادی انجام نشده و به نوعی این موضوع مورد غفلت مسوولان ذی‌ربط واقع شده است. ورود سریال «حوالی پاییز» با این سوژه جای تقدیر دارد و باید این مهم را به‌فال نیک گرفت. البته من تاکنون موفق به دیدن همه قسمت‌های این سریال ارزشمند نشده‌ام اما از آنجایی که با عوامل سریال ارتباط داشته و جلسات مختلفی داشتیم، در جریان کم‌و‌کیف کار هستم.»سریال حوالی پاییز با تمام نواقص و نقدهایی که می‌توان به آن وارد کرد تلاش کرده به موضوعی مهم که درحال فراموش شدن بوده بپردازد. همین جسارت آن‌قدری ارزشمند است که بتوان به سازندگان این مجموعه نمره قبولی داد. هرچند که برخی از اخبار غیررسمی و شنیده‌ها از تحت فشار قرار گرفتن مسوولان سیما توسط برخی از نهادهای مربوط به حج بابت عدم پخش سایر قسمت‌های این مجموعه خبر می‌دهد.   منبع: صبح نو   انتهای پیام// ]]> فرهنگی Tue, 13 Nov 2018 12:34:58 GMT http://www.pahreh.ir/news/422598/سریال-حوالی-پاییز-ادامه-می-یابد نتایج جشنواره تئاتر سیستان و بلوچستان اعلام شد/نمایش "زندمان" از ایرانشهر جوایز را درو کرد http://www.pahreh.ir/news/422588/نتایج-جشنواره-تئاتر-سیستان-بلوچستان-اعلام-نمایش-زندمان-ایرانشهر-جوایز-درو دبیر بیست و هشتمین جشنواره تئاتر استان در گفتگو با خبرنگار پهره اظهار کرد: کیفیت نمایش ها امسال پیشرفت چشمگیری داشت و همچنین جشنواره بیست و هشتم با کمک و تلاش همه جانبه مردم و مسئولین استان و شهرستان ایرانشهر و استقبال خوب مردم به نحو احسن برگزار شد. رضا خداداد بیگی ادامه داد : هیئت داوران جایزه خود در بخش پوستر و بروشور را به طراح بروشور نمایش "جایی برای هیچکس" آقای وحید فرهادی به همراه لوح تقدیر و جایزه نقدی به مبلغ سه میلیون ریال اهدا کرد. رضا خداداد بیگی افزود: در بخش طراحی لباس نیز هیئت داوران جایزه خود شامل لوح تقدیر به همراه جایزه نقدی به مبلغ چهار میلیون ریال را به طراح لباس نمایش "شاران" به سرکار خانم نجیمه ریگی اهدا کرد. همچنین در بخش موسیقی جایزه این بخش شامل لوح تقدیر و جایزه نقدی به مبلغ ۵ میلیون ریال به گروه موسیقی نمایش "مه گر" اهدا شد. خداداد بیگی بیان کرد: هیئت داوران جایزه خود در بخش طراح صحنه را با اهدای لوح تقدیر و جایزه نقدی به مبلغ سه میلیون ریال را به طراح صحنه نمایش "زندمان" جناب آقای حبیب شهلی بر اختصاص داد. هیئت داوران در این بخش جایزه خود شامل لوح تقدیر به همراه جایزه نقدی به مبلغ ۵ میلیون ریال به طراح صحنه نمایش "و خداوند درون یک مرد دو قلب قرار نداد" جناب آقای پرویز باقری اهدا کرد. گفتنی است ؛ هیئت داوران جایزه خود در بخش طراحی نور شامل لوح تقدیر و جایزه نقدی را به طراح نور نمایش "زندمان" جناب آقای خسرو ریگی اهدا کرد. تقدیر: هیئت داوران در بخش تقدیر نیز با اهدای جایزه نقدی و لوح تقدیر از بازیگران زن تقدیر به عمل می آورد که شهرزاد کمیلی خواه برای بازی در نمایش جایی برای هیچکس - معصومه شیخ ویسی برای بازی در نمایش جایی برای هیچکس و خانم نرگس محمودی برای بازی در نمایش مه گر برگزیدگان: هیئت داوران جایزه خود را در این بخش شامل لوح تقدیر و جایزه نقدی به طور مشترک به بازیگر نمایش کیانسی و برسومه خانم طیبه خلیقی و بازیگر نمایش زندمان سرکار خانم مونا عطایی اهدا می نماید. بازیگر سوم: هیئت داوران جایزه خود در این بخش شامل لوح تقدیر و جایزه نقدی را به طور مشترک به سرکار خانم صفورا طاهری برای نمایش جایی برای هیچکس و سرکار خانم ساغر کیخا برای بازی در نمایش بی‌دلان اهدا میکند. بازیگر اول: هیئت داوران جایزه خود در این بخش شامل دیپلم افتخار و جایزه نقدی و تندیس به سرکار خانم زینب سلمان برای بازی در نمایش جایی برای هیچکس اهدا می کند. بازیگری مرد: در بخش بازیگری مرد هم داوران ابتدا از محمد علی گرگیج بازیگر بازیگر نمایش شاران به دلیل حضور مؤثر در نمایش تقدیر کرد و اما جایزه سوم بازیگری مرد این جشنواره به طور مشترک به رضا زهکن برای بازی در نمایش کیانسی و روح الله کیخا شهری برای بازی در نمایش برسومه تعلق گرفت. مهدی تقی زاده برای بازی در نمایش جایی برای هیچ کس و نصیر برهان زهی برای بازی در نمایش زندمان هم به طور مشترک مقام بازیگری دوم مرد جشنواره را دریافت کردند که در این بخش برای بازیگری اول مرد کسی شایسته دریافت این مقام نبود. نویسندگی: در این بخش هم داوران جایزه سوم را به مهرنگار ریگی برای نویسندگی نمایش شاران و جمال ناصر بلیده برای نویسندگی نمایش زندمان اختصاص داد. جایزه دوم هم به اکبر صادقی برای نویسندگی نمایشنامه و خداوند درون یک مرد دو قلب را قرار داد تعلق گرفت اما بنابر نظر هیئت داوران جشنواره آتوسا ریگی برای نویسندگی نمایش جایی برای هیچ کس شایسته دریافت مقام اول نویسندگی معرفی شد. کارگردانی: در بخش کارگردانی هم داوران ابتدا از مهرنگار ریگی برای کارگردانی نمایس شاران تقدیر کردند اما جایزه سوم این بخش به مرتضی مودی برای کارگردانی نمایش و خداوند درون یک مرد دو قلب قرار نداد تعلق گرفت. انتهای پیام/ ]]> فرهنگی Tue, 13 Nov 2018 11:05:29 GMT http://www.pahreh.ir/news/422588/نتایج-جشنواره-تئاتر-سیستان-بلوچستان-اعلام-نمایش-زندمان-ایرانشهر-جوایز-درو همایش بزرگ زن مسلمان بلوچ در ایرانشهر http://www.pahreh.ir/news/422586/همایش-بزرگ-زن-مسلمان-بلوچ-ایرانشهر به گزارش پهره ؛ به نقل از صدا و سیما ، فرمانده قرارگاه عملیاتی شهید معمار در این مراسم  گفت : این همایش‌ها زمینه تقویت همدلی و وحدت را فراهم می کند و یادآور هویت و عزت زن بلوچ است. سرهنگ شهرکی افزود : پویایی و نشاط جامعه در مشارکت دادن همه اقشار جامعه است و توجه به توان بانوان سبب پرورش استعدادها و کاهش مشکلات و آسیب های اجتماعی می شود. وی نقش زنان را در تربیت فرزندان جامعه بسیار مهم توصیف کرد و افزود : زنان مسلمان جامعه را باید از توطئه های بیگانگان و تهاجم فرهنگی آگاه کرد. در پایان این مراسم از زنان فعال اجتماعی قدردانی شد. انتهای پیام// ]]> فرهنگی Tue, 13 Nov 2018 11:00:27 GMT http://www.pahreh.ir/news/422586/همایش-بزرگ-زن-مسلمان-بلوچ-ایرانشهر برگزاری بیست و هشتمین جشنواره تئاتر استان باحضور١٥٠هنرمند در شهرستان ایرانشهر http://www.pahreh.ir/report/422518/برگزاری-بیست-هشتمین-جشنواره-تئاتر-استان-باحضور١٥٠هنرمند-شهرستان-ایرانشهر رضا خداداد بیگی دبیر بیست و هشتمین جشنواره تئاتر استان در گفتگو با خبرنگار پهره گفت : بیست وهشتمین جشنواره تئاتر استان سیستان و بلوچستان  ١٩لغایت ٢١ آبان ماه با حضور ١٥٠هنرمند در شهرستان ایرانشهر برگزار می‌شود. خداداد بیگی گفت: بیش از هشت سال است که این جشنواره در ایرانشهر برگزار نشده است و این میتواند نقطه ی عطفی باشد در پیشرفت روزافزون هنر نمایش در شهرستان های دور افتاده از مرکز استان زیرا هر جشنواره و برنامه فرهنگی و هنری که در منطقه ای برگزار میشود قطعا تاثیر مستقیمی برهنرمندان ، مردم و جامعه خواهد گذاشت. رضا خداداد بیگی درباره پیشرفت هنرهای نمایشی در استان اینگونه توضیح داد : ما در جشنواره بیست و هفتم  8 نمایش بر روی صحنه داشتیم که بیشتر نمایشنامه ها چاپی و از نویسندگان کشور بود اما امسال و در جشنواره بیست و هشتم 10 نمایش بر روی صحنه خواهند رفت که صددرصد نمایش نامه ها توسط نویسندگان بومی استان نوشته و اجرا شده است و همچنین امسال نیمی از نویسندگان جشنواره از بانوان هستند و این نشان از پیشرفت هنر نمایش و تئاتر در بین بانوان و هنرمندان استان سیستان و بلوچستان دارد. دبیر بیست و هشتمین جشنواره تئاتر استان در پایان با دعوت از کلیه مردم ، هنرمندان و هنردوستان سراسر استان و بخصوص شهرستان ایرانشهر برای تماشای نمایش های صحنه ای این جشنواره، خاطر نشان کرد: افتتاحیه جشنواره در نوزدهم آبان ماه و در سالن آمفی تئاتر مجتمع فرهنگی و هنری ایرانشهر و اختتامیه این جشنواره طبق برنامه در روز 21 آبان ماه در سالن سنتی اجتماعات دانشکده علوم پزشکی ایرانشهر برگزار خواهد شد. جدول اجرای نمایش های صحنه ای این جشنواره به شرح ذیل است: انتهای پیام//   ]]> فرهنگی Thu, 08 Nov 2018 12:21:24 GMT http://www.pahreh.ir/report/422518/برگزاری-بیست-هشتمین-جشنواره-تئاتر-استان-باحضور١٥٠هنرمند-شهرستان-ایرانشهر توبیخ مدیر شبکه سه؟ http://www.pahreh.ir/news/422510/توبیخ-مدیر-شبکه-سه به گزارش پهره ؛ هفته‌ پیش بود که در اتفاقی نادر، بخش خبری شامگاهی این شبکه، با تاخیر قابل توجهی پخش شد؛ تاخیری که گوینده‌ خبر را هم بر آن داشت که روی آنتن زنده، واکنش نشان دهد و از آن انتقاد کند. آن ماجرا خیلی مشهور شد، چون در شبکه‌های اجتماعی خیلی به آن پرداخته شد؛ چراکه مدیر شبکه سه سیما صبح همان روز برای پاسخ به حواشی برنامه‌ی «نود» و همچنین حواشی مربوط به پایان‌بندی حاشیه‌ساز سریال «دلدادگان» در یکی از برنامه‌های شبکه‌ خود حضور یافته، تاکید کرده بود که شبکه سه یک رسانه منظم و حرفه‌ای در حد قیاس با شبکه‌های شهیر جهانی است. فردای آن روز در برنامه «حالا خورشید» با اجرای رضا رشیدپور، آیتم تمسخرآمیزی در واکنش به انتقاد مجری خبر شبکه ۳ به پخش دیرهنگام اخبار اجرا شد؛ طنزی که باعث رنجش اهالی خبر تلویزیون شد و البته عذرخواهی رشیدپور را هم در پی داشت. با این حال، دست‌اندرکاران بخش خبری شبکه ۳ این حرکت را با خبری کنایه‌آمیز جواب دادند. هرچند رشیدپور هم بعد از عذرخواهی‌اش، باز با انتشار پستی در صفحه اینستاگرامش، به کنایه اخبار شبکه سه واکنش نشان داد. به هر حال در پی این تسویه حساب‌ها روی آنتن زنده و بین بخش‌های مختلف یک شبکه،واکنش کارشناسان را هم در پی داشته، درنهایت خبر می‌رسد، در پی برخی حواشی پیش آمده پیرامون پخش با تاخیر یکی از بخش‌های خبری شبکه سوم سیما، عبدالعلی علی عسکری (رییس سازمان صداوسیما )، علی فروغی (مدیر  شبکه سه) و همچنین مدیرکل پخش اخبار صداوسیما را توبیخ کرده است. انتهای پیام// ]]> فرهنگی Tue, 06 Nov 2018 20:23:56 GMT http://www.pahreh.ir/news/422510/توبیخ-مدیر-شبکه-سه بیش از 85 برنامه در هفته وقف سیستان و بلوچستان برگزار می شود http://www.pahreh.ir/news/422504/بیش-85-برنامه-هفته-وقف-سیستان-بلوچستان-برگزار-می-شود به گزارش پهره ؛ حجت الاسلام مومنی مقدم در نشست خبری با اصحاب رسانه بیان داشت: به مناسبت هفته وقف بیش از 85 برنامه در سراسر استان برگزار می شود.   مدیرکل اوقاف و امور خیریه سیستان  و بلوچستان با بیان اینکه همایش یاوران وقف 20 آبان در زاهدان در دانشکده علوم قرآنی با حضور جامعه هدف برگزار می شود، افزود: همایش یاوران وقف در شهرهای مختلف استان برگزار می شود.   مومنی مقدم  گفت: نشست های تخصصی با صنوف و گروه های مختلف، فعال سازی انجمن ها یاوران وقف و برپایی ایستگاه هایی برای افزایش وقف از دیگر ویژه برنامه های هفته وقف است.   وی با بیان اینکه وقف باید برطرف کنند نیازهای روز جامعه باشد، افزود: وقف دشمن فقر است؛ وقف مخصوص یک مذهب و دین خاص نیست؛ بزرگترین دانشگاه های کشورهای غیر اسلامی، مسیحی و یهودی با پشتوانه موقوفات مدیریت می شود؛ بزرگترین مراکز هنری با پشتوانه موقوفات مدیریت می شود.   مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان با اشاره به اینکه تنها در سه شهرستان اداره و در یک شهرستان نمایندگی داریم، گفت: حوزه کاری همکاران ما در شهرستانها وسیع است.   وی افزود: تنها در جنوب استان در ایرانشهر اداره داریم که کل شهرهای جنوبی استان را پوشش می دهد، در زابل و زاهدان یک اداره و دفتر نمایندگی در زهک داریم.   مومنی مقدم تاکید کرد: برای نیت وقف و ایجاد وقف جدید هیچ مرز جغرافیایی تعریف نشده است؛ ما می توانیم در دیگر استانها وقف ایجاد کنیم و نیت وقف در در خود استان باشد؛ وقف و نیت وقف حد و حدود جغرافیایی ندارد.   وی با بیان اینکه ۵ هزار موقوفه در سطح سیستان و بلوچستان وجود دارد، افزود: بیش از ۴ هزار و ۲۰۰ موقوفه مساجد، ۱۷۰ موقوفه حسینیه و زینبیه و دیگر اماکن مذهبی، ۴۱ موقوفه آرامستان و قبرستان، ۴۵موقوفه حوزه علمیه و ۱۰ موقوفه قرآنی است.   مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان با تاکید بر اینکه همه می توانند واقف باشند، تصریح کرد: همکاران ما به صورت شبانه روزی تلاش می کنند که از موقوفات سرکشی کنند. انتهای پیام// ]]> فرهنگی Tue, 06 Nov 2018 09:23:14 GMT http://www.pahreh.ir/news/422504/بیش-85-برنامه-هفته-وقف-سیستان-بلوچستان-برگزار-می-شود