پایگاه خبری - تحلیلی پهره - آخرين عناوين فرهنگی :: نسخه کامل http://www.pahreh.ir/caltural Tue, 22 Jan 2019 09:18:56 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 /skins/default/fa/normal/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط پایگاه خبری - تحليلی پهره http://www.pahreh.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری - تحليلی پهره آزاد است. Tue, 22 Jan 2019 09:18:56 GMT فرهنگی 60 دانشکده فنی در شهرستان ایرانشهر راه اندازی می‌شود http://www.pahreh.ir/news/422985/دانشکده-فنی-شهرستان-ایرانشهر-راه-اندازی-می-شود به گزارش پهره ؛ جعفر صادقی در این دیدار گفت: به زودی دانشکده فنی در شهرستان ایرانشهر راه اندازی می شود و برای تاسیس این دانشکده نیاز به امکانات آموزشی، رفاهی، آزمایشگاهی و نیروی انسانی است. وی با بیان اینکه دانشکده فنی ایرانشهر از سال 1391 در سازمان برنامه و بودجه ردیف بودجه گرفته است اظهار داشت : از سال 1395 برای تاسیس این دانشکده موافقت اصولی از سوی وزارت علوم داده شده که پیش بینی می شود از مهرماه سال آینده این دانشکده دانشجو پذیرش خواهد کرد. معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان ایرانشهر نیز تصریح کرد: با توجه به جمعیت جوان شهرستان و وجود استعدادها و نخبگان فراوان در این منطقه نیاز به تاسیس این آموزشکده بیشتر احساس می شود که امید است با همکاری تمامی ادارات،نهادها و مردم فهیم ایرانشهر این آموزشکده هرچه سریعتر تاسیس و شروع به کار نماید. نبی بخش داودی در پایان بیان داشت: ایرانشهر با بیش از 12 هزار دانشجو یکی از مراکز علمی استان است که امیدواریم با شروع بکار دانشکده فنی شاهد ارتقای سطح مهارت جوانان در رشته های مختلف باشیم. انتهای پیام/ ]]> فرهنگی Mon, 21 Jan 2019 11:56:15 GMT http://www.pahreh.ir/news/422985/دانشکده-فنی-شهرستان-ایرانشهر-راه-اندازی-می-شود افتتاح مرکز نوآوری سوزندوزی در شهر ملی سوزندوزی http://www.pahreh.ir/news/422945/افتتاح-مرکز-نوآوری-سوزندوزی-شهر-ملی به گزارش پهره ؛ معاون آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور گفت: این مرکز با هدف رشد خلاقیت و نوآوری در هنر سوزن دوزی و شناساندن صنایع دستی مردم این منطقه در عرصه ملی و جهانی به بهره برداری رسید. اخوان افزود: شهرستان ایرانشهر به عنوان شهر ملی سوزن دوزی کشور دارای پتانسیل و ظرفیت های بالقوه ای در تولید صنایع دستی است که این گونه مراکز نقش مهمی در آموزش جوانان دارد. در این مرکز علاوه بر دانشجویان، سایر علاقمندان هم می‌توانند ثبت نام کنند و گواهینامه مهارت دریافت کنند.  انتهای پیام/ ]]> فرهنگی Thu, 10 Jan 2019 14:20:40 GMT http://www.pahreh.ir/news/422945/افتتاح-مرکز-نوآوری-سوزندوزی-شهر-ملی حجاب، بذری که در باغ اصالت جوانه می زند http://www.pahreh.ir/report/422927/حجاب-بذری-باغ-اصالت-جوانه-می-زند به گزارش پهره ؛ به نقل از عصرهامون، با برچیده شدن بساط حکومت قاجار در ایران و بنیانگذاری حکومت نوپای پهلوی در ایران، رضاخان موسس این حکومت در ابتدای کار تلاش می کرد تا با تظاهر به دین‌ داری و شرکت در مراسم‌های عزاداری ارتباط مناسبی با علما و روحانیون برقرار کند. اما همه این رفتارهای شاه پهلوی تا زمانی ادامه داشت که حکومت و قدرت سلطنت وی تثبیت شد و زمانی که سلطه اش را بر کشور تثبیت کرد، آرام آرام به دنبال اجرای سیاست‌های ضد مذهب اش شروع به اقدام کرد. وی که مانع اصلی تحقق رویای های دیرینه و طولانی کردن حکومت زور و چکمه اش را موقعیت، مقبولیت و نفوذ روحانیون در میان مردم می دید تلاش کرد تا جایکاه روحانیت میان مردم را  تضعیف کند. لذا پیرو همین امر به دنبال تضعیف عقاید دینی و مذهبی مردم بود، به گونه ای که به مقابله با نمادهای سنتی، دینی و فرهنگی نظیر لباس برآمد و وی عقیده داشت متمدن کسی است که لباس متحدالشکل می پوشد، کلاه پهلوی بر سر می کند و نسبت به اعتقادات و ارزش های دینی بی تفاوت است. تغییر نظام آموزشی کشور، اجباری کردن استفاده از کلاه شاپو، صدور قانون متحدالشکل کردن البسه، کشف حجاب بانوان، ترویج بی‌قید و بندی در میان زنان و جلوگیری از حضور زنان با حجاب در مراکز عمومی و تأسیس کانون‌ها و انجمن‌های روشنفکری از جمله سیاست های اصلی رضاخان در مسیر پیشبرد اهداف واهی اش بود. در سفر امان‌ الله خان پادشاه افغانستان و همسرش در سال ۱۳۰۸ به ایران جرقه اصلی منع حجاب در ذهن شاه پهلوی زده شد. سفر وی به ترکیه نیز منجر به درگیر شدن بیش از پیش افکار او با رویای برهنگی شد، به گونه ای که بعد از بازگشت از سفر ترکیه در ۱۲ خرداد ۱۳۱۳ کاملا تحت تأثیر اقدامات غرب‌ گرایانه آتاتورک قرار گرفته و پیوسته از رفع حجاب زنان و آزادی آنها صحبت می کرد. سرانجام در ۱۷ دی ۱۳۱۴ بود که با تصویب قانون ضد حجاب، دختران و زنان ایرانی را از استفاده از چادر، روبند و روسری منع کرد و حضور بانوان با حجاب را در سطح شهرها ممنوع کرد. درست در همین روز در حالی که همسر و دختر بزرگش بدون حجاب بودند، برای اعطای گواهینامه فارغ‌ التحصیلان به دانشسرای عالی رفت و حضور بدون حجاب دانشجویان دانشسرا را در این مراسم اجباری کرد. از فردای آن روز بود که سر کردن چادر در خیابان‌های تهران ممنوع شد و دولت و سایر دستگاههای اجرایی در کشور موظف شدند تا برای پیشبرد این طرح در سراسر کشور اقدام کنند. انتشار این خبر موجب تشدید واکنش های اجتماعی از جمله حادثه مسجد گوهرشاد و به توپ بستن مسجد توسط وی بود. منع ناگهانی و حذف یکباره حجاب با زور و ارعاب باعث شد بخشی از زنان که مسن‌ تر و سنتی بودند، با استفاده نکردن از چادر احساس برهنگی کنند و در خانه محبوس شوند. قانونی که در سال ۱۳۲۰ و همزمان با ترک وی از ایران اجرای آن سریعاً فراموش شد و وزارت فرهنگ حکم داد از ورود زنان بی‌حجاب به دانشگاه جلوگیری شود و داستان پر فراز و نشیب رویای برهنگی رضا شاه به سر برسد. بی تردید کشف حجاب در ایران پدیده‌ ای ناشی از آشنایی با غرب و تجدد‌خواهی افرادی است که افکار و زندگی غربی راتجربه کرده‌ بودند. در بی بی سرابندی، یکی از زنانی که در بطن این تحولات ایران حضور داشت در گفت وگو با خبرنگار عصرهامون گفت: همسر من در آن زمان افسر ارتش بود و ساکن تهران بودیم. وی ادامه داد: زمانی که برای خرید یا انجام کاری به بیرون خانه می رفتیم تاکید می کرد که باید بدون حجاب با من در خیابان قدم بزنی، در غیر این صورت نباید کنار من راه بروی. آیت الله سلیمانی، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زاهدان در گفت وگو با عصرهامون، گفت: در دوران حکومت رضا پهلوی حاکمان سه کشور ایران و افغانستان و ترکیه با تاثیر از پوشش انگلیسی و بدون در نظر گرفتن ارزش های دینی، ملی و فرهنگی کشورشان کشف حجاب را در دستور خود قرار دادند. وی تصریح کرد: حجاب برای زنان مسئولیت شرعی و امری واجب است که در سوره های نور و احزاب نیز به وضوح به آن اشاره شده است. آیت الله سلیمانی با بیان اینکه حجاب اسلامی به هیچ عنوان با رشد و شکوفایی و پیشرفت منافات ندارد افزود: رضاشاه با تصویب قانون کشف حجاب به ستیز با احکام الهی برآمد که با قیام وعکس العمل علما همراه شد. نماینده ولی فقیه در استان با تاکید بر این که حجاب مسبب رشد بالای سلامت در جامعه می شود گفت: تقلید از دنیای غرب و اجرایی کردن دستورات انگلیس، دلایل اصلی تصویب کشف حجاب توسط رضاشاه بود.   انتهای پیام/ ]]> فرهنگی Mon, 07 Jan 2019 09:12:44 GMT http://www.pahreh.ir/report/422927/حجاب-بذری-باغ-اصالت-جوانه-می-زند ترویج بی بندوباری و تخریب خانواده، مهمترین هدف دشمن در فضای مجازی است http://www.pahreh.ir/news/422923/ترویج-بی-بندوباری-تخریب-خانواده-مهمترین-هدف-دشمن-فضای-مجازی حجت الاسلام سیدشجاع الدین ابطحی با توجه به هفته عفاف و حجاب در گفت و گو با خبرنگار پهره گفت : حجاب یکی از واجبات مسلم دین اسلام است و بر زنان مسلمان واجب است که خود را از دید نامحرمان بپوشانند.   امام جمعه ایرانشهر اظهار داشت : انسان اگر به فلسفه حجاب دقت کند به بدیهی بودن این مطلب پی می برد که حجاب در استحکام خانواده اثر دارد زیرا وقتی که عفاف در جامعه جریان داشته باشد و زنان خودشان را در معرض نامحرمان قرار ندهند باعث می شود که مردها کمتر به فکر حوس بازی باشند و زمینه برای هوس بازی آنها فراهم نشود.   وی ادامه داد : اما اگر این اتفاق در جامعه نیفتاد و زنان حجاب را رعایت نکردند و مجال را برای دید نامحرمان فراهم کردند باعث می شود که استحکام خانواده به هم بخورد و مرد دچار هوس بازی شود و در نهایت علاقه او نسبت به زن خودش کمتر شود و کم کم آمار طلاق نیز بیشتر و بیشتر شود. ابطحی با توجه به آثار مخرب فضای مجازی در بحث عفاف و حجاب گفت : ترویج فرهنگ بی حجابی توسط دشمنان در فضای مجازی باعث می شود تا بنیان خانواده ها متزلزل شود و کم کم آمار طلاق در جامعه و خانواده ها گسترش یابد زیرا هدف شبکه های اجتماعی ترویج بی بند و باری و تخریب خانواده است که در نهایت به فاسد کردن جامعه و تسلط بر جامعه ایران می انجامد.   حجت الاسلام ابطحی با اشاره به آمار بالای طلاق در کشور گفت : حتی از دیدگاه روانشناسی نیز اگر به این موضوع نگاه کنیم ، ازدواج هایی که از دید ظاهر و بدون در نظر گرفتن اخلاق اتفاق می افتد، بیش از 90 درصد منجر به طلاق می شود و زیاد دوام نمی آورد بنابراین زنها باید ارزش خودشان را بدانند و اینکه خداوند متعال دستور داده تا زنان حجاب خود را حفظ کنند نه اینکه زن به سختی بیافتد بلکه زن موجودی است ارزشمند که نباید مجانی در اختیار مردان قرار بگیرد. ابطحی با توجه تبلیغات سوء دشمن درباره بی حجابی در کشور نیزتصریح کرد: دشمن برای تسلط بر جوامع دست به هر اقدامی میزند و خوب می داند که اگر یک جامعه را بخواهیم از هم بپاشانیم باید از خانواده شروع کنیم و اگر خانواده را نابسامان کردیم ، آن جامعه سلامت خود را از دست می دهد چون امکان ندارد از خانواده های ناسالم جامعه ای سالم بوجود بیاید و بهترین راه برای شکستن استحکام خانواده ها ترویج بی حجابی و بی بند و باری است لذا ما باید هوشیار باشیم. امام جمعه ایرانشهر در پایان با اشاره به مقابله به مثل با ترویج فرهنگ بی بندو باری در فضای مجازی اظهار کرد : با تولید محتوای درست می توانیم با دشمنان مقابله به مثل کنیم و خانواده سالم را در معرض دید جهانیان بگذاریم و در صدا و سیما نیز فیلم های بلند فاخر که قابل عرضه باشد ساخته شود. انتهای پیام/   ]]> فرهنگی Mon, 07 Jan 2019 07:47:01 GMT http://www.pahreh.ir/news/422923/ترویج-بی-بندوباری-تخریب-خانواده-مهمترین-هدف-دشمن-فضای-مجازی گزارش تصویری/شب شعراستانی «خورشید ولایت» در ایرانشهر http://www.pahreh.ir/gallery/422885/1/گزارش-تصویری-شب-شعراستانی-خورشید-ولایت-ایرانشهر به گزارش پهره ؛ اولین همایش استانی شب شعر ولایت و بصیرت با همت انجمن ادبی گلتاک ایرانشهر و اداره کل فرهنگ و ارشاد استان در سالن فرهنگی هنری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهرستان و با حضور پرشور شاعران و شعر دوستان ایرانشهری برگزار شد.   ]]> فرهنگی Fri, 28 Dec 2018 11:35:35 GMT http://www.pahreh.ir/gallery/422885/1/گزارش-تصویری-شب-شعراستانی-خورشید-ولایت-ایرانشهر اولین همایش شب شعر «خورشید ولایت» در ایرانشهر برگزار شد http://www.pahreh.ir/news/422882/اولین-همایش-شب-شعر-خورشید-ولایت-ایرانشهر-برگزار رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ایرانشهر در حاشیه این مراسم به خبرنگار پهره گفت:اولین همایش استانی شب شعر ولایت و بصیرت با همت انجمن ادبی گلتاک ایرانشهر و اداره کل فرهنگ و ارشاد استان در سالن فرهنگی هنری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهرستان و با حضور پرشور شاعران و شعر دوستان ایرانشهری برگزار شد. نصیر برهانزهی اظهار داشت: در این همایش، 22 شاعر از سراسر استان و دو شاعر کشوری با موضوعات ولایت، رهبری و بصیرت، با اشعار زیبایی در وصف رهبر معظم انقلاب برای حاضران به شعرخوانی پرداختند. وی گفت: هدف از برگزاری این شب شعر و برگزاری آن در شهر ولایت، قطعا آشنایی هرچه بیشتر شاعران و هنردوستان با ولایت و بصیرت است که از اهمیت ویژه ای برخوردار است. برهانزهی در پایان خاطر نشان کرد: بنا داریم در سالهای آینده نیز تفکر انقلابی را در شعر شاعران استان گسترش بدهیم و شاهد اتفاقات خوبی در این باره باشیم. گفتنی است درپایان، از تعدادی از شاعران تجلیل به عمل آمد. انتهای پیام// ]]> فرهنگی Thu, 27 Dec 2018 18:09:15 GMT http://www.pahreh.ir/news/422882/اولین-همایش-شب-شعر-خورشید-ولایت-ایرانشهر-برگزار نماز انسان را از منکرات و فحشا دور می‌کند http://www.pahreh.ir/news/422878/نماز-انسان-منکرات-فحشا-دور-می-کند به گزارش پهره ؛ مدیر کل سازمان تبلیغات اسلامی استان در اجلاس نماز که در مجتمع فرهنگی هنری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ایرانشهر برگزار شد گفت :در ادبیات اسلامی ما نماز بهترین عمل است. حجت‌الاسلام عیسی بزمانی بابیان اینکه نماز به سالم سازی جامعه کمک می کند افزود : هر کسی در هر حوزه ای که مسئولیت دارد باید برای ترویج اقامه نماز تلاش کند. وی با بیان اینکه هیچ حرکتی برای ترویج نماز بی تاثیر نیست، گفت: در حکومت اسلامی باید نمازی تاثیرگذار اقامه شود تا از فحشا و منکر جلوگیری شود. امام جمعه ایرانشهر نیز در این اجلاس گفت : اگر نماز انسان، سوری باشد انسانیت انسان نیز سوری است زیرا نماز آینه وضعیت شخصیتی و معنوی انسان است. حجت‌الاسلام سید شجاع الدین ابطحی با تاکید بر اینکه مسئولان باید عملا مروج نماز باشند افزود : همان اندازه که نماز سبب نزدیکی انسان به خدا می‌شود، همان اندازه انسان را از شیطان دور می‌کند. وی اظهار داشت : خانواده ها باید نماز را در کام کودکان خودشان شیرین کنند. امام جمعه اهل‌سنت ایرانشهر هم به اهمیت گسترش به جا آوردن نماز در میان مسلمانان اشاره و تصریح کرد: باید کاری کنیم تا تمام مسلمانان اهل خواندن نماز شوند. مولوی عبدالصمد کریم زایی افزود : خشوع و خضوع ما در موقع نماز خواندن باید همانند حضرت علی علیه السلام باشد. وی تصریح کرد :امروزه چون مسلمانان ستون دین را از دست داده اند غیر مسلمان بر آنان غلبه کرده است. معاون استاندار و فرماندار شهرستان ویژه ایرانشهر هم با بیان اینکه عفت، عدالت، اخلاق و کرامت انسانی از نشانه های نماز است گفت : نماز انسان را از منکرات نجات می‌دهد. نبی بخش داودی برگزاری نماز جماعت در ادارات را موجب وحدت، همدلی و تقویت روحیه مسوولیت پذیری و مردمداری در بین مسئولین و کارکنان دانست و افزود: مسوولان دستگاههای اجرایی باید بهترین مکان اداره خود را به نمازخانه اختصاص داده و در راستای ترویج و توسعه فرهنگ نماز اهتمام داشته باشند. انتهای پیام/ ]]> فرهنگی Tue, 25 Dec 2018 11:59:07 GMT http://www.pahreh.ir/news/422878/نماز-انسان-منکرات-فحشا-دور-می-کند سواد شمع فروزان و نقشه راه زندگی است/20 درصد مردم، قبل از پیروزی انقلاب اسلامی باسواد بودند http://www.pahreh.ir/news/422877/سواد-شمع-فروزان-نقشه-راه-زندگی-20-درصد-مردم-قبل-پیروزی-انقلاب-اسلامی-باسواد-بودند معاون استاندار و فرماندار شهرستان ویژه ایرانشهر در جلسه شورای پشتیبانی سوادآموزی این شهرستان که با حضور معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان در سالن اجتماعات فرمانداری برگزار شد به خبرنگار ما گفت : جامعه وقتی زیبا و توسعه می‌یابد که افراد آنان باسواد باشند. نبی بخش داودی افزود : هرچند به برکت نظام جمهوری اسلامی اقدامات خوبی در بخش آموزش صورت گرفته اما هنوز بخشی از جامعه ما خواندن و نوشتن نمی‌دانند و این برای ما بسیار سنگین بوده و قطعا باید تلاش‌های بیشتری در راستای رفع این مسئله انجام گیرد. وی نرخ سواد آموزی در ایرانشهر را بیش از 85 درصد ذکر کرد و گفت : قبل از پیروزی انقلاب اسلامی نرخ سواد در ایرانشهر حدود 20 درصد بوده است. داودی با اشاره به اینکه باید کار‌های فرهنگی بشتری در سطح استان انجام گیرد، افزود: کار فرهنگ سازی بسیار مهم و نقش علما، معتمدین، دهیاران، شوراهاي اسلامی و رسانه‌هادر این راستا انکارناپذیر است.  معاون نهضت سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان هم گفت : بر اساس آمار سال 95 حدود 300 هزار نفر در گروه سنی 10 تا 49 سال در استان بیسواد هستند. احمد میرشاهی افزود : امسال بیش از 27 هزار نفر بی‌سواد از گروه هدف تحت پوشش قرار گرفته اند که ایرانشهر توانسته زمینه تحصیل هزار 150 نفر را فراهم کند. وی با ضروری دانستن تلاش در همه دستگاه ها جهت ریشه کن کردن بی سوادی اظهار داشت: این موفقیت باید با مشارکت سایر دستگاه های دولتی و غیردولتی مستقر در روستاها و با مدیریت بخشداران و دهیاران و شوراهای اسلامی محقق شود. وی با اشاره به اینکه یکی از مسائلی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی مورد تاکید امام (ره) قرار گرفت، مسئله ی سواد آموزی بود،خاطر نشان کرد: امام(ره)نیز ضرورت این مسئله را بیش از هر کسی احساس میکردند که در هفتمین روز از دی ماه سال 1358 فرمان تشکیل نهضت سواد آموزی را صادر کردند. گفتنی در این مراسم از تعدادی از اعضای ستاد پشتیبانی سوادآموزی ایرانشهر با اهداء لوح تقدیر شد. انتهای پیام/ ]]> فرهنگی Tue, 25 Dec 2018 11:51:09 GMT http://www.pahreh.ir/news/422877/سواد-شمع-فروزان-نقشه-راه-زندگی-20-درصد-مردم-قبل-پیروزی-انقلاب-اسلامی-باسواد-بودند «بر تبعید» ترجمه می‌شود/ روایت ۲۵۸ روز تبعید آیت‌الله خامنه‌ای به ایرانشهر http://www.pahreh.ir/news/422818/تبعید-ترجمه-می-شود-روایت-۲۵۸-روز-آیت-الله-خامنه-ای-ایرانشهر به گزارش پهره ، «بر تبعید» روایتی است از تبعید آیت‌الله سید علی خامنه‌ای به شهرهای ایرانشهر و جیرفت در دوران اختناق پهلوی دوم. این کتاب به دوران 258 روزه تبعید ایشان در سال‌های 56 و 57 می‌پردازد؛ دوره مهمی که به جزئیات آن پرداخته نشده و اتفاقات و وقایع آن، از دسترس خارج بود. آنچه در کتاب «برتبعید» آمده، داستان و تاریخ گذشته نیست؛ تصویر زیبایی است از سبک زندگی و مبارزه و مردم داریِ یک مرد الهی که می‌تواند برای امروز و فردای همه ما الگو باشد. این اثر روایتی است مستند که در درجه اول، بر بیانات و خاطرات مقام معظم رهبری استوار است و پس از آن، بر خاطرات یاران نزدیک ایشان در آن دوران. نشر صهبا که این اثر را منتشر کرده است، در نظر دارد تا کتاب را به عربی ترجمه و در سی و دومین دوره نمایشگاه کتاب تهران عرضه کند. در بخش‌هایی از این کتاب می‌خوانیم: «تبعید آخرین راه‌حل رژیم برای مهارِ فعالیت‌های آقای خامنه‌ای‌ بود. شش بار دستگیری و زندان و بازجویی و شکنجه، نه‌تنها از فعالیت‌های سید علی ‌آقا نکاسته بود، که از او، مبارزی تمام‌عیار ساخته بود؛ مبارزی که شدیدترین ضربه‌ها را به رژیم ستم می‌زد، اما رژیم نمی‌فهمید از کجا و از جانب چه ‌کسی ضربه‌ها را خورده. وقتی سید علی آقا برای بار هفتم دستگیر ‌شد، رژیم طاغوت، به‌جای زندان، او را با تبعید مجازات ‌کرد. تبعید به کجا؟ به جایی که این روحانی مبارز و انقلابی، مبارزه یادش برود و سودای انقلاب از سرش بیفتد! جایی که آفتابش سوزان‌ترین آفتاب کشور باشد و اصلاً گرما اجازه ندهد او فعالیتی داشته باشد؛ جایی که کسی این روحانی تبعیدی را تحویل نگیرد: تبعید به ایرانشهر.   مجازات تبعید، به همت و صبر، فرصتی شد برای رساندن صدای انقلاب و شنیدن صدای مردم دردمند. صدالبته اگر ساواک تبعات این تبعید برای رژیم را می‌دانست، آزادی و فعالیت سید علی آقا را در مشهد، به این مجازات ترجیح می‌داد». علاقمندان برای تهیه نسخه فارسی این کتاب می‌توانند به فروشگاه اینترنتی انتشارات صهبا به نشانی www.jahadi.ir مراجعه کنند. انتهای پیام/ ]]> فرهنگی Sun, 16 Dec 2018 04:39:09 GMT http://www.pahreh.ir/news/422818/تبعید-ترجمه-می-شود-روایت-۲۵۸-روز-آیت-الله-خامنه-ای-ایرانشهر آغاز فصل دوم کاوش های باستان شناسی قلعه بمپور ایرانشهر http://www.pahreh.ir/news/422789/آغاز-فصل-دوم-کاوش-های-باستان-شناسی-قلعه-بمپور-ایرانشهر به گزارش پهره ؛ به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، نوذر حیدری سرپرست هیات باستان‌شناسی قلعه بمپور گفت: فصل دوم کاوش های باستان شناسی این قلعه هم اکنون در قالب چهار کارگاه و به دستیاری چهار کارشناس ارشد باستان‌شناسی آغاز شده است. وی افزود: این فصل به خواناسازی تعدادی از اتاق های بخش سربازخانه که 80 تا 90 درصد دچار تخریب و فرسایش شده اند، خواناسازی و آواربرداری دروازه ورودی صحن دوم، سربازخانه (صحن میانی) و همچنین پی‌گردی برای آگاهی از کارکرد برخی عناصر معماری که به واسطه شکاف‌های ایجاد شده از جریان آب باران داخل صحن سربازخانه آشکار شده‌اند، اختصاص دارد. به گفته وی فصل نخست برنامه کاوش‌های هدفمند در قلعه بمپور به منظور آگاهی از جزئیات باستان شناختی و شناخت دوره‌های استقراری در آن و همچنین خواناسازی عناصر معماری در بخش‌های مختلف قلعه از سال 1396 آغاز شد. وی افزود: در منابع تاریخی و از جمله دوره قاجاری عنوان کرده اند که قلعه بر روی تپه‌ای دست ساز ساخته شده که این موضوع تا حدود زیادی درست است. حیدری اظهار داشت: با این وجود در کاوش های باستان شناسی که توسط سید منصور سیدسجادی در سال 1382 در حصار بیرونی (ضلع شمالی تپه بخش حاکم نشین قلعه) صورت گرفته، مشخص شده که قلعه بر روی آثار کهن‌تری قرار گرفته که تا دوره تاریخی ساسانی را شامل می‌شود. وی افزود: در کاوش‌های فصل نخست این قلعه در سال 96 مشخص شد که دامنه استقراری آن تا دوره مفرغ نیز ادامه دارد و ممکن است این تاریخ در کاوش‌های بعدی به دوره‌های کهن‌تر هم بازگردد. این پژوهشگر مستقل افزود: با توجه به ساختار خشت و گلی قلعه و نامرغوب بودن خاک آن که در منابع تاریخی نیز به آن اشاره شده، بخش‌های مختلف قلعه آسیب‌های جدی در اثر نزولات جوی دیده است. به گفته این باستان شناس، عدم حفاظت اصولی از این قلعه در سالیان گذشته باعث شده که عوامل انسانی نیز در کنار عوامل طبیعی آسیب‌هایی را بر پیکره این اثر وارد سازند. قلعه بمپور که برای مدتی طولانی به ویژه در دوره قاجار، ضابط نشین و مرکز حکمرانی بلوچستان بوده به شکل مستطیل و در محور شمالی-جنوبی ساخته شده است، این قلعه از سه بخش اصلی صحن جنوبی، صحن میانی و بخش حاکم نشین تشکیل شده است که صحن جنوبی(سربازخانه) وسیع ترین بخش قلعه است. دروازه ورودی قلعه به این بخش باز شده و بقایای اتاق های متعددی (25 تا 30 اتاق) در مرکز و پیرامون آن وجود دارند و بر اساس مدارک مکتوب تاریخی، محل استقرار سربازان بوده است. برخی از این اتاق ها امروزه از بین رفته و فقط پی آنها باقی مانده است و تعدادی از آنها نیز در سالیان گذشته مرمت و بازسازی شده اند. صحن میانی نیز فضایی است مستطیل شکل که با دیواری خشت و گلی از سایر بخش‌ها جدا شده و به وسیله دو دروازه به بخش های سرباز خانه و حاکم نشین متصل می شود و به نظر می رسد فضایی برای اجتماع نیروها (سان دیدن) بوده و بخشی از سربازخانه محسوب می شود که میانه غربی قلعه را تشکیل داده است. صحن حاکم نشین نیز که مرتفع ترین بخش قلعه بوده و نیمه شمالی آن را تشکیل داده، از فضاهای متعددی تشکیل شده که شاخص‌ترین آنها یک برج مدور به ارتفاع تقریبی 5 متر و قطری در حدود 12 متر است که محل دیده‌بانی و انبار سلاح بخش حاکم‌نشین بوده است. قلعه بمپور در تاریخ 1/2/1342 به شماره 559 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و در تاریخ 10/4/1396 به عنوان «پایگاه ملی میراث فرهنگی بمپور» در شمار پایگاه های ملی میراث فرهنگی کشور درآمده است. انتهای پیام // ]]> فرهنگی Mon, 10 Dec 2018 13:52:42 GMT http://www.pahreh.ir/news/422789/آغاز-فصل-دوم-کاوش-های-باستان-شناسی-قلعه-بمپور-ایرانشهر