سه شنبه ۳۰ تير ۱۳۹۴ ۱۲:۰۵
۱۵
ریابکوف

ریابکوف: روسیه برای تبدیل سایت فردو، با ایران قرارداد امضا می کند

'سرگئی ریابکوف' معاون وزیر خارجه و مذاکره کننده ارشد هسته ای روسیه اعلام کرد: روسیه پس از لغو تحریم های مرتبط ، برای تبدیل سایت هسته ای فردو به مرکز پژوهشی و انتقال اورانیوم غنی شده با ایران قرارداد امضا می کند.
ریابکوف: روسیه برای تبدیل سایت فردو، با ایران قرارداد امضا می کند
روزنامه روسی کامرسانت روز دوشنبه به نقل از ریابکوف نوشت: در حال حاضر میان ایران و روسیه قراردادهای تجاری برای تبدیل سایت هسته ای فردو به مرکز علمی- پژوهشی و انتقال اورانیوم غنی شده ایران به روسیه وجود ندارد.
وی افزود: تا زمانی که تحریم های شورای امنیت در مورد ایران وجود دارد، دو کشور نمی توانند چنین قراردادی امضا کنند. برای اقدام در این زمنیه باید تحریم های مربوطه لغو شود.
معاون وزیر خارجه روسیه خاطرنشان کرد، در آینده نزدیک این اقدام صورت خواهد گرفت و مذاکرات در مورد محتویات قرارداد با ایران آغاز می شود.
بر اساس توافق وین که روز 23 تیرماه (14 جولای) در پایان مذاکرات ایران و گروه 1+5 به دست آمد، ایران متعهد شده است سایت هسته ای فردو را به مرکز پژوهشی و علمی تبدیل و از 10 تن اورانیوم غنی شده خود نیز 300 کیلوگرم را برای مصارف داخلی نگهداری و بقیه را به روسیه منتقل و در ازای آن اورانیوم خام دریافت کند.
ریابکوف با بیان این که این طرح ها تجاری هستند، اظهار داشت: البته در اجرای این طرح ها درآمد کسب نمی کنیم، اما باید هزینه آن جبران شود و روسیه از بودجه خود هزینه اجرای این طرح ها را تامین نمی کند.
وی با بیان این که اجرای این طرح ها نسبتا دشوار است، افزود: اما شرکت (دولتی) روس اتم، وزارت امور خارجه روسیه و سایر سازمان های ذیربط روسی امیدوارند این مسایل (در رابطه با ایران) حل و فصل و تمام اقدامات به موقع انجام گیرد.
مذاکره کنننده ارشد هسته ای روسیه خاطرنشان کرد، به احتمال زیاد اورانیوم غنی شده ایران که به روسیه انتقال خواهد یافت بخشی از منابع اورانیوم مرکز بین المللی غنی سازی اورانیوم در آنگارسک (در استان ایرکوتسک روسیه) خواهد شد که در سال 2007 تاسیس شده است.
 
کد مطلب: 1
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *