سه شنبه ۳۰ تير ۱۳۹۴ ۱۲:۱۷
۱

آماده باش حزب عدالت و توسعه برای برگزاری انتخابات زود هنگام در ترکیه

احمد داوداوغلو نخست وزیر و رهبر حزب حاکم عدالت و توسعه در تماس با روسای این حزب در استانهای ترکیه به آنها دستور داده است که حزب را برای یک انتخابات عمومی زودهنگام آماده کنند.
انتخابات ترکیه
انتخابات ترکیه
خبرگزاری آناتولی این خبر را در حالی به نقل از منابع نخست وزیری گزارش داده است که داوداوغلو پیش از عید فطر مامور تشکیل دولت ائتلافی در آنکارا شده و اولین دور مذاکرات خودرا نیز با رهبران احزاب سیاسی حاضر در مجلس انجام داده و قرار است دومین و مهمترین دور آن را نیز امروز شروع کند.
بنابراین گزارش، داوداوغلو در تماس تلفنی با هریک از روسای حزب متبوع خود در سراسر ترکیه ضمن تبریک عید فطر از فعالیت های حزبی آنها کسب اطلاع کرده و گفته است: در آنکارا به طور جدی مذاکرات مربوط به تشکیل دولت ائتلافی را پی می گیرند و تا آخرین دقیقه نیز پیگیری خواهند کرد.
منابع نخست وزیری ترکیه گفته اند، داوداوغلو در همین حال به روسای استانی حزب« آک »دستور داده است که همواره خودرا برای برگزاری یک انتخابات ضربتی آماده کرده و بی وقفه به فعالیتهای حزبی خود ادامه داده و همواره در میان شهروندان باشند.
انتخابات عمومی ترکیه در 17 خرداد ماه گذشته برگزارشد. اما هیچیک از احزاب سیاسی نتوانستند در این انتخابات به رقم 50 درصد به اضافه یک که حداقل کرسیهای لازم برای تشکیل دولت توسط یک حزب در پارلمان می باشد، دست یابند. از این رو حزب آک که فقط 18 کرسی برای تشکیل دولت کم دارد، مذاکراتی را برای تشکیل دولت ائتلافی با سایر احزاب شروع کرده است.
نتایج دور اول مذاکرات نشان می دهد حزب حرکت ملی مایل به تشکیل دولت ائتلافی با حزب حاکم نیست. تنها گزینه پیش روی داواوغلی، به تفاهم رسیدن با حزب جمهوریخواه خلق است که بعداز آک، بیشترین کرسی را در مجلس دارد.
در صورتیکه ظرف 45 روز دولتی در ترکیه تشکیل نشود، رئیس جمهوری می تواند با مشورت مجلس، دستور تجدید انتخابات را بدهد. با تصمیم مجلس، ظرف سه ماه باید انتخابات در ترکیه تجدید شود که این به مفهوم برگزاری یک انتخابات عمومی دیگر در ماه نوامبر سالجاری است.
کد مطلب: 6
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *