سه شنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۵ ۰۹:۲۵
۳

خانه عفاف، مکانی با رنگ و بوی فحشا در تهران

آیا مرکز خانه عفاف ،دفاتر صیغه و ازدواج موقت مکان هایی برای جلوگیری از تشکیل خانه های فساد و فحشا در شهرهایی مانند تهران هستند؟ نظر مراجع تقلید چیست؟
خانه عفاف، مکانی با رنگ و بوی فحشا در تهران
خانه عفاف، مکانی با رنگ و بوی فحشا در تهران
به گزارش پهره؛ سال 1380 خبري غيررسمي در سطح رسانه‌ها و محافل مطبوعاتي منتشر شد كه در كوتاه‌ترين زمان ذهن بخش زيادي از جامعه را به خود معطوف كرد. برخي سازمان‌ها و مراكز اجتماعي طرحي تحت عنوان تشكيل خانه‌هاي عفاف تدوين كردند كه در آن ساماندهي وضعيت زنان ويژه (زنان بی سرپرست،مطلقه، دختران فراری و ...) مد نظر بود. به محض انتشار اين خبر، همان‌طور كه پيش‌بيني مي‌شد، واكنش‌ها و بازتاب‌هاي بسيار تند محافل سياسي، مذهبي را درپي داشت. به نحوي كه به فاصله چند روز پس از انتشار خبر، همه آن را تكذيب كردند.  حتي طراحان آن نيز اجازه نيافتند به بیان و  تحليل طرح خود بپردازند و اين‌گونه بود كه موضوعي مهم و حياتي از سوي همه انكار شد تا جامعه بيش از پيش شاهد بازتاب‌هاي زننده‌تر در كوچه و خيابان باشد. پس از يك دوره به ظاهر فراموشي، اهميت پديده زنان خياباني و لزوم ساماندهي موثر آن نيز كمتر از قبل مورد دقت مسئولان قرارگرفت و به نوعي اين پديده مهم وحیاتی در جامعه ما بیش از پیش به حال خود رها شد. اما خانه‌هاي عفاف، تحت عناوين خانه‌هاي فساد يا خانه‌هاي تيمي فحشا در محلات مختلف شهر تهران شكل گرفت كه به طور خزنده مشغول فعاليتند و همه جور بيماري و فساد و چرك را در سطح شهر پراكنده مي‌كنند و البته واكنش‌ها نسبت به آن بسيار كمرنگ‌تر از واكنش‌ تند و لجوجانه با طرح خانه‌هاي عفاف است.  البته انتقادات بر صيغه و خامه های عفاف بر پايه مواردي چون ايجاد تبعيض هاي اجتماعي و حقوقي عليه زنان، مغايرت با اسلام، "کلاه شرعي" بودن براي روسپي گري، رواج بيماري هاي آميزشي مانند ايدز، نقض حقوق کودک حاصل از صيغه، ازهم پاشيدن خانواده ها است. سودآورترين تجارت‌ها در سطح جهان  مواد مخدر و سكس است. در هر حال ارائه اين خدمات در همه جاي دنيا وجود دارد ولي در هيچ جا، كسي را به اين كار تشويق نمي‌كنند و البته در هيچ‌جا نام اين اماكن را خانه عفاف نمي‌گذارند. چون معني عفاف قابل تعميم به زناني كه در اين خانه‌ها كار مي‌كنند، نیست. خانه‌هاي عفاف و ازدواج‌هاي موقت يكي دو ساعته، براي رفع مشكل ازدواج دير هنگام جوانان، قبل از آموزش كافي نكات بهداشتي همان طور که گفته شد منجر به  گسترش بيماري‌هایی مانند ایدز در کشور ما شده است. البته در سال های اخیر پدیده ای به نام ازدواج سفید نیز در بین جوانان رونق گرفته است.   سایت صیغه یا فاحشه خانه مجازی تهران! اخیرا در فضای مجازی سایت هایی با عنوان سایت صیغه راه اندازی شده است که در اصل همان خانه عفاف مجازی است. در اين سایت ها مشخصات خانم ها شامل سن، مطلقه بودن، قد، وزن، داشتن مسكن و منطقه اسكان، پرونده بهداشت و سلامت، خصوصيات ظاهري هر يك از خانم ها، ميزان مهريه براي عقد يك ساعته و سن همسر تقاضا شده ارایه شده است.اين سايت همچنين يك خط شماره تلفن همراه معرفي كرده كه مشتريان بعد از انتخاب هر كد، بايد نام خود و يك شماره ثابت جهت تماس را به همراه كد انتخاب شده به اين شماره ارسال كنند تا پس از كنترل از طرف مسئولان سايت، شماره حساب براي واريز هزينه معرفي كد، ارسال شود.البته مشتريان فقط هزينه معرفي كد را پرداخت مي كنند و مبلغ مهريه يك ساعته هر خانم هم حضوري به خود آنان پرداخت مي شود. به اعتقاد کارشناسان مذهبی فعاليت اين گونه سايت ها در واقع يك نوع اشاعه فحشا و ترويج فساد در جامعه است و مسوولان و متوليان امر بايد با احساس مسئوليت در اين زمينه برخورد جدي داشته باشند.
    خانه های عفاف - صیغه - ازدواج موقت     دفاتر صیغه در حرم رضوی !! سرپرست اداره کل روابط عمومی آستان قدس رضوی ضمن تکذیب قاطع شایعه مطرح شده در فضای مجازی درباره ایجاد دفاتر صیغه و خانه عفاف در حرم مطهر رضوی، گفت: اینگونه سخن پراکنی ها که مشخصا از سوی جریان های معاند مدیریت می شوند، پیش از این نیز سابقه داشته و هدفی جز تخریب وجهه معنوی اماکن متبرکه و ایجاد شبهه در اذهان عموم مردم بویژه جوانان ندارند.     نظر مراجع در مورد صیغه و ازدواج موقت در شرايط کنوني جامعه، ازدواج موقت را چه امري قبيح بدانيم و چه هنجار قلمداد کنيم، در نهايت فتواي مراجع محترم ديني است که حرمت، استحباب و يا واجب بودن آن را تعيين ميکند.   آيت الله حسين وحيد خراساني: در ازدواج اذن پدر شرط است مگر اينکه در ازدواج دائم دختري رشيده باشد اما اگر دختر رشيده اي که صلاح خود را ميداند و به دليل بالا رفتن سن خود اميدي به ازدواج دائم نداشته باشد و پدر يا جد پدريش بي جهت با ازدواج موقت او مخالفت ميکند، ميتواند بدون اذن ولي ازدواج موقت کند.    آيت الله ناصر مکارم شيرازي: اين کار بدون کسب اجازه ولي دختر جايز نيست.  منظور از باکره دختري است که قبلا شوهر نکرده است، خواه عضو بکارت موجود باشد، يا نه. شک نيست که نکاح موقت در شريعت اسلام جايز است، ولي نبايد وسيله هوسبازي افراد هوسباز شود و احتياط آن است تا ضرورتي نباشد اقدام به اين کار نشود.   آيت الله سيدعبدالکريم موسوي اردبيلي :اگر دختر باکرهاي که به حد بلوغ رسيده و رشيده است يعني مصلحت خود را تشخيص ميدهد بتواند زندگاني خود را به نحو مستقل اداره کند و قدرت تصميم گيري صحيح در امور زندگي خود را داشته باشد و بيم آنکه فريب بخورد در ميان نباشد، چنانچه بخواهد ازدواج کند احتياجي به اجازه پدر يا جد پدري خود ندارد و در غير اين صورت، بنابر احتياج واجب بايد از پدر يا جد پدري خود اجازه بگيرد. همچنين بنابر احتياط واجب دختري که باکره نيست نيز همين حکم را دارد. اصل ازدواج موقت در شرع مقدس اسلام کاري جايز است و تقبيح نسبت به اصل ازدواج موقت کار صحيحي نيست.   آيت الله حسين نوري همداني: عقد دختر باکره بدون اجازه و رضايت پدر باطل است و فرقي بين ازدواج دائم و موقت نيست.       گردآوری: مجله اینترنتی ستاره انتهای پیام/
کد مطلب: 2172
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *