یک جامعه شناس مطرح کرد؛

برنامه ریزی مناسب برای اوقات فراغت جوانان در فصل مقابله با کرونا نیاز است

25 خرداد 1399 ساعت 9:36

مجید رستگاری گفت: در شرایط کنونی که همه دنیا با بیماری کرونا درگیر است، برای اوقات فراغت جوانان و نوجوانان هم برنامه ریزی مناسبی نیاز است.


به گزارش پهره، مجید رستگاری در گفتگو با خبرنگار صدای بلوچ با اشاره به فرارسیدن فصل تابستان، بیان کرد: تردیدی نیست که اوقات فراغت با وجود فراهم سازی فرصت شناسایی ذوق و علایق دانش‌آموزان همانگونه که اشاره شد می‌تواند در صورت غفلت جامعه، تبدیل به یک تهدیدی از جنس بزه‌ها و ناهنجاری‌های فردی و اجتماعی شود.
 
وی با اشاره به شیوع بیماری کرونا در کشور و دنیا، ادامه داد: لذا در شرایط کنونی که این ویروس همه گیر شده اگر برای غنی سازی اوقات فراغت نوجوانان و جوانان برنامه ریزی‌های هدفمند و واقعی نداشته و نتیجه گرا نباشیم؛ این راه اشتباه همچنان ادامه خواهد داشت.
 
این جامعه شناس عنوان کرد: در تابستان های گذشته چندین دستگاه مختلف اقدام به برگزاری کلاس‌های اوقات فراغتی می کردند که در عمل نیز نتیجه چندان ملموسی به جز هدر رفت وقت و اعتبارات نداشته است.
 
رستگاری گفت: همچنین در این راستا باید دستگاه‌های مختلف هر کدام به صورت تخصصی وارد این عرصه شده و برای پر کردن اوقات فراغت تابستانی دانش آموزان برنامه ریزی کنند تا نتیجه پایانی مطلوب باشد.
 
وی افزود: اما در مورد اوقات فراغت قاعدتا همه دستگاه‌ها یک کار را انجام نمی‌دهند فقط یک نگرانی از این بابت وجود دارد و آن نقض یکدیگر به لحاظ هدفگذاری، محتوا و روش‌ها است اما اگر دستگاه‌ها هم‌افزایی کنند و بر کیفیت عملکردشان بیفزایند بر این تعدد هیچ اشکالی وارد نیست.
 
این جامعه شناس بیان کرد: طرح‌های غنی سازی اوقات فراغت تابستانی دانش آموزان طیف وسیعی از برنامه‌های آموزشی، ورزشی، مذهبی و فرهنگی را شامل می‌شود که تقریبا همه این موارد در برنامه تمامی دستگاه‌هایی که به این زمینه ورود می‌کنند.
 
رستگاری گفت: با اندکی تغییر در کمیت و کیفیت یافت می‌شود، موضوعی که برآیند آن موازی کاری در اجرای برنامه‌های اوقات فراغت، افت کیفیت برنامه‌ها، کاهش شرکت کنندگان، هدررفت اعتبارات این بخش و در نهایت عدم کارایی مناسبت طرح‌های غنی سازی اوقات فراغت است.
 
وی عنوان کرد: از سویی وقتی نگاه به فراغت جامع، اصولی و مبتنی بر هندسه مهارت بنیان باشد و دانش‌آموزان از فرصت طولانی فراغت به مهارت‌های دلخواه و کاربستی راه پیدا کنند باید نگاه ما از فراغت مصطلح  تابستانه خارج و دامنه‌ای به فراخی یک سال وهم دوش دوره سال تحصیلی رسمی شود و فراغت ضمن تحصیل را نیز پوشش دهد.
 
این جامعه شناس ادامه داد: توجه نکردن به اوقات فراغت و دست و پا گیر دیدن برنامه‌های فراغتی موجب خواهد شد تا نه تنها اوقات فراغت سرمایه دیده نشود بلکه برنامه‌ریزی برای آن نیز کاری بیهوده به نظر برسد.
 
رستگاری تصریح کرد: در شرایط کنونی که نه تنها جامعه ما با بیماری کرونا دست و پنجه نرم می کند بلکه کل دنیا درگیر آن است، برای اوقات فراغت جوانان و نوجوانان هم برنامه ریزی مناسبی نیاز است.
 
وی خاطرنشان کرد: امیدواریم با وضعیت آماری موجود جوانان در کشور و همچنین شور و نشاط بین این قشر و ظرفیت بالای بهره مندی از این قشر در جامعه و تاکیدات و توصیه‌های رهبر معظم انقلاب مبنی بر برنامه ریزی برای اوقات فراغت جوانان و همچنین نگاه خاص دولت به جامعه جوان، در شرایط کنونی عزمی عمومی برای هماهنگی بهتر تمامی نهادهای متولی، خانواده‌ها و دلسوزان و فعالان اجتماعی در راستای کمک و همراهی دولت در برنامه ریزی مبتنی بر نیاز اوقات فراغت شکل بگیرد.
 
انتهای پیام/


کد مطلب: 425642

آدرس مطلب: https://www.pahreh.ir/news/425642/برنامه-ریزی-مناسب-اوقات-فراغت-جوانان-فصل-مقابله-کرونا-نیاز

پهره
  https://www.pahreh.ir